Hej,

Kanske fel forum men kaffekokaren har pajat och jag tänkte se om jag kunde laga den. Dock är alla skruvar med en invändig trekantsskalle. Provade med spårmejsel men den var för klen.

Jag har sett dessa i många andra elektroniska produkter men kan inte hitta verktyget tex Mc Donalds leksaker.

Vet inte om den heter tribun

Var kan man få tag på en sådan skruvmejsel.

mrfrenzy skrev:
Är det en sånhär?

[länk]

Går att få från dealextreme mycket billigare men då tar det några veckor.
"Obs - kolla länken till forumet, möjlighet finns att låna en mejsel gratis, sedan skickar du hem den till nästa som skrivit upp sig på lånelistan."

Haha Varför ska man göra sig det besväret när man bara kan köpa sig en egen mejsel för 50-80 kr? Det är ju inte som att det kostar 800 kr. :wow:

//Patrik

Har du aldrig jobbat åt privatpersoner Patrik_Hed? Det finns dom som gärna lägger 2 timmars arbete för att spara 50kr ;)

Redigerat:
FlyFear skrev:
Har en sådan mejsel, och tror att det där är fel. Den där har en spets som ett Y, tror att lilleper är ute efter en fylld Triangel.

Hittade bara den här, men vet inte om det är rätt.
Y0 3.0 triangle screwdriver

[länk]

Skulle det vara jag, så hade jag slipat ner en liten större torx mejsel.

Den verka stämma. Dock skulle jag vilja ha en lös mejsel eftersom bitsstorleken inte går in i hålrummet till en av skruvarna.

• DSC_0142.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en Biltema i närheten så kan det vara värt och kolla på deras bitslådor. Finns bla en låda med specialbits och låsbits.

annars har du en dremel med kapskiva kan du köra ner ett spår i skallen. o ta en vanlig skruvmejsel sen. dock måste man ha plats för dremlen...

meckis skrev:
dock måste man ha plats för dremlen...
Det är just det som är problemet...

Jag fattar inte varför den är så svår att få tag i. Jag har sett dom skruvarna i alla fall i fyra olika teknikprodukter...

Märkligt...

Jag skulle köpa en torx-mejsel i lämplig storlek och sedan fila till den för "trekant" med en järnfil i skruvstädet.

Bra att fila till en vanlig mejsel.

Hade det varit jag så hade jag köpt en ny kaffebryggare. finns nya för en tvåhundring:wow:

Tack för alla svar.

Det blev att jag slipade till en skruvmejsel. Det fungerade bra. Jag gillar dock att ha riktiga verktyg och eftersom jag även älskar att skruva isär saker så kände jag att jag skulle ha nytta av just det här verktyget.

Det hade därför varit kul om någon visste varför det i stort sett är omöjligt att få tag i en mejsel, bits verkar gå men det är inte många som säljer den...

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Att den inte finns såpass lättillgänglig är väl med samma baktanke som torx hade från början, just att konsumenterna inte ska in och skruva i sakerna själva.
Prata med närmaste verktygsåterförsäljare så kan de alla gånger kolla upp något fint litet set åt dig om det behövs igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.