Hej!

jag har funderat lite kring reservkraft och fastnat på vart man skapar en säker nollpunkt. Googlat runt men inte lyckats hitta en bra nog förklaring.

Säg att jag har en trefasgenerator ansluten till min anläggning via reservkraftsomkopplare som bryter neutralledaren från nätet. (kanske kommer till fördjupning om PEN senare, får se hur mycket jag virrar bort mig först.)

Till generatorn ansluter jag ett korrekt uppmätt och godkänt jordtag.

Jordspettet ansluts alltså enbart till generatorns jord/nollpunkt, inte till nätets PE(N).

Kretsen bildas alltså från generatorn, ut till last, tillbaka till nollpunkt och överflödet i neutralledaren från asymmetriska enfaslaster tar vägen till moder jord via spettet?

Det är främst den här biten med vart ”överbliven” nollström tar vägen som inte riktigt går in i lillhjärnan.

Scenario;

L1 belastas med 5A
L2 belastas med 5A
L3 belastas med 10A

De 5A som inte går tillbaka via nollpunkt till de andra faserna. Vart tar de vägen? Ner till moder jord via jordtag? Är det något grundläggande i elläran som jag missar här?

Du får osymetriska strömmar i generatorn. Det blir ingen ström i jordspettet. Där finns det ju ingen sluten krets.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Titta på den här bilden. Du har en N eller PEN-ledare ansluten till generatorns mittpunkt. Vid en enfaslast som bilden visar går all ström tillbaka genom PEN-ledaren till generatorn. Även om du skulle ha ett eget jordtag som jag ritat in i efterhand i bilden så går 99.9% av ström genom PEN-ledaren. Jorden är jämförelsevis en dålig ledare så endast en liten del av strömmen tar den vägen.

Elektriskt schema över TN-C och TN-S jordsystem med transformator, elcentral och förbrukare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detsamma gäller vid osymmetrisk trefaslast. Den "överblivna" strömmen går genom PEN-ledaren.

C Calle Bohlin skrev:
Till generatorn ansluter jag ett korrekt uppmätt och godkänt jordtag. Jordspettet ansluts alltså enbart till generatorns jord/nollpunkt, inte till nätets PE(N).
NEJ NEJ NEJ nej, jag skriver nej bara för att du ska tänka till lite här. Ett jordtag för reservkraft som matar ett hus ska alltid anslutas till den fasta anläggningen, inte till generatorn. Ta det som en grundregel utan att gå närmare in på detaljer.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Titta på den här bilden. Du har en N eller PEN-ledare ansluten till generatorns mittpunkt. Vid en enfaslast som bilden visar går all ström tillbaka genom PEN-ledaren till generatorn. Även om du skulle ha ett eget jordtag som jag ritat in i efterhand i bilden så går 99.9% av ström genom PEN-ledaren. Jorden är jämförelsevis en dålig ledare så endast en liten del av strömmen tar den vägen.

[bild]

Detsamma gäller vid osymmetrisk trefaslast. Den "överblivna" strömmen går genom PEN-ledaren.

NEJ NEJ NEJ nej, jag skriver nej bara för att du ska tänka till lite här. Ett jordtag för reservkraft som matar ett hus ska alltid anslutas till den fasta anläggningen, inte till generatorn. Ta det som en grundregel utan att gå närmare in på detaljer.
Tack för utförligt svar! Jag är med så långt, det som jag inte riktigt får ihop är vart den ”överblivna” strömmen tar vägen efter att den gått tillbaka via PEN-ledaren. Snurrar den in i transformatorn igen och ”försvinner” (vart?) eller går den ner i transformatorns jordtag?

Den enfasiga strömmen i bilden går runt i L1 transformatorlindning och PEN.
Belastas de övriga lindningarna lika så tar de strömmarna ut varandra och det blir noll i PEN mellan elcentral och transformator.

Ruckar vi på balansen så balanseras strömmarna av PEN.

Protte

Här är en simulator som visar hur strömmarna går och vilken storlek och riktning de har i varje ögonblick. Man kan ändra simuleringshastighet och storlek på resistorerna till höger. Sedan finns det tre strömbrytare i kretsen som man kan klicka på för att se hur dioder och kondensatorer påverkar kurvformen.

Notera av den "överblivna" strömmen inte bara går via N, utan även via de andra fasledarna. Du känner säkert till att om du har trefaslast med lika stor belastning i varje fas, då går ingen ström alls i nollan. Prova genom att sätta samma värde på de tre resistorerna.

Elektrisk krets med komponenter: spolar, resistorer, kondensator, dioder och strömkälla. Strömmar och frekvens anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Länk till simulatorn

• Gilla
Bowtienr1 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här är en simulator som visar hur strömmarna går och vilken storlek och riktning de har i varje ögonblick. Man kan ändra simuleringshastighet och storlek på resistorerna till höger. Sedan finns det tre strömbrytare i kretsen som man kan klicka på för att se hur dioder och kondensatorer påverkar kurvformen.

Notera av den "överblivna" strömmen inte bara går via N, utan även via de andra fasledarna. Du känner säkert till att om du har trefaslast med lika stor belastning i varje fas, då går ingen ström alls i nollan. Prova genom att sätta samma värde på de tre resistorerna.

[bild]

Länk till simulatorn
Nu trillade poletten ner! Känner mig lite korkad, men behövde få det framför mig i bild. Tack för svar och den utmärkta simulatorn, den har jag sparat i burken nu.

Trevlig kväll!

• Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.