Den motorn ska D-kopplas vid huvudspänning 230V
Här har vi huvudspänning 400V
Koppla den Y och i övrigt som beskrivits ovan.
Då ska det inte vara några problem.
Nej ska den användas med kondensator enfasdrift 230 V är D-koppling det rätta alternativet.
Och i övrigt håller jag med om att kondingen ska minskas det är vid den användningen säkert ok att börja från 40-50 uF utan problem. Särskilt om den inte startar tungt och effektuttaget inte blir upp mot mycket över halva märkdata för motorn.
Har man tillgång till strömtång kan man enkelt mäta upp strömmen i grenarna på motorn och se hur anpassningen för kondensatorn ligger vid en given driftpunkt. Så kan man få en mer optimal drift utan både onödig värme eller lägre prestanda än vad man kunnat få.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.