Hej på er,
Den här motorn på cirka 0,75 kW kan köras på både och enligt typskylt.

Tidigare ägare körde den på trefas och jag har nu kopplat om den till 220V enligt skylten med en kondensator på 75 uF mellan två av motorns faser.

Motorn startar bra och går men den blir väldigt varm efter ett par minuter och ger ifrån sig en svag doft av varma lindningar.

Det är inte svårt att räkna ut att detta inte är riktigt, men frågan är vad jag ska göra åt det så att motorn inte går varm? Ska jag använda en kondensator med högre kapacitans eller är det något annat som kexar?

Tacksam för konstruktiva förslag!
 
  • Typskylt på en ASEA motor som visar teknisk information om 0,75 kW och elanslutningar för både enfas och trefas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant låter 75 uF mycket. Hur mycket last har du på den? Varvar den upp som den skall? Det brukar vara när eftersläpningen blir för stor som det blir varmt. Man skall kanske inte heller utesluta att det är något fel på motorn. Vad får du för resultat om du ohmmäter alla lindningar? Det skall vara samma resistans i alla.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Motorn driver en snäckväxel till en vinsch.
Jag har hittills bara kört den utan belastning.
Har inte mätt lindningarna ännu.
Kan det vara lönt att prova med en kondensator på 50 uF?
 
Motorn startar och varvar direkt upp till ett konstant varvtal. Att döma av vinschens rotationshastighet så ser det ok ut.
 
Enligt tumregeln 80 uF per kW så bör du ha 60 uF konding.

Varför kan du inte köra motorn på riktigt sätt med trefas?

Du kan även köpa en liten frekvensomformare för att driva motorn.
Den kan du mata med 1-fas 230V och den ger dig trefas ut.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Mikael_L
Minska kondensatorns storlek.

Men större (för stor) kondensator så får motorn högre vridmoment men går varm.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Har du D-kopplat motorn för 230 V. ?
Fas och Nolla på dom yttre och kondensator på den i mitten. (Naturligtvis kan man koppla hur som och konding till den som blir över)
Är det en vinsch, så måste man ju vända riktning eller?
 
E EyEr0n skrev:
Enligt tumregeln 80 uF per kW så bör du ha 60 uF konding.

Varför kan du inte köra motorn på riktigt sätt med trefas?

Du kan även köpa en liten frekvensomformare för att driva motorn.
Den kan du mata med 1-fas 230V och den ger dig trefas ut.
Tackar! Där jag ska ha den finns det endast enfas.
Kan du länka till en lämplig omformare?
 
  • Gilla
goreng
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Har du D-kopplat motorn för 230 V. ?
Fas och Nolla på dom yttre och kondensator på den i mitten. (Naturligtvis kan man koppla hur som och konding till den som blir över)
Är det en vinsch, så måste man ju vända riktning eller?
Japp kopplat precis så. Det är en capstan-vinsch, så byta riktning behövs inte eftersom linan lindas av i samma takt som den lindas på trumman.
 
Av nyfikenhet, vad händer om man sänker kapacitansen ytterligare till tex 40 uF?
 
Den kanske går bra men får lite svårt att starta med belastning. Vid långa driftstider kan det alltså vara aktuellt med en separat startkondensator som bara är inkopplad några sekunder vid start.
 
Jag har uppfattat att kondensatorn främst behövs i starten. När motorn sedan varvat upp fungerar det utan kondensator. Mikael_Ls uppgift att motorn blir varmare med en större kondensator var nyhet för mig, men det låter rimligt. Jag skulle säga att om motorn startar pålitligt och varvar upp så är inte kondensatorn för liten.
 
Aha spännande! Men behövs inte kondensatorn för att åstadkomma en fasförskjutning under gång?
 
Den motorn ska D-kopplas vid huvudspänning 230V
Här har vi huvudspänning 400V
Koppla den Y och i övrigt som beskrivits ovan.
Då ska det inte vara några problem.
 
U Uffe A skrev:
Den motorn ska D-kopplas vid huvudspänning 230V
Här har vi huvudspänning 400V
Koppla den Y och i övrigt som beskrivits ovan.
Då ska det inte vara några problem.
Fast jag ska köra motorn på 230V. Då är det väl D-koppling som gäller?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.