Hej, nybliven medlem och aning färsk på området. Jag har precis flyttat till en ny bostad och blir aningen förvirrad då jag montera min vardagsrumslampa. I "hålet" i taket som jag ska montera lampan vid, sticker de vanliga kontakterna ut, d.v.s. jord(grön/gul), fas(brun) samt nolla(blå). Det som ställer till det för mig är att hålet innehåller tre-dubbla uppsättningar av alla kablar, d.v.s tre jord, tre fas samt tre nolla (totalt nio kablar). Varför är det gjort på detta vis?

Testade att koppla in lampan med hjälp utav en uppsättning fas och nolla (då lampan ej behöver jord), det hela resulterade i en kortslutning och trasiga proppar, så ingen vidare start på karriären som elektriker... Vilka sladdar ska jag använda? Kan jag mäta mig fram till det m.h.a. en multimeter? På vilket sätt skiljer sig sladdarna åt?

Hoppas någon har erfarenhet eller tips på hur jag kan lösa detta dilemma.

tommib
Välkommen till forumet!

Ta en bild på dosan så blir det lättare för oss. Första lektionen är: Lita aldrig på färger. Är det en utanpåliggande dosa eller en infälld? Vad menar du med tredubbla uppsättningar? Är det att det kommer tre ledare från tre olika rör? Det borde finnas en eller flera tändtrådar i dosan också (de bruna kan t.ex. vara det). Hur många ställen är det tänkt att lampan ska tändas från? Vilken årgång är det på huset/elinstallationen?

Att koppla i takdosorna är normalt, det är inte något konstigt alls att det är en hel hög med ledare som är ihopkopplade. Du kan mäta dig till vad som är vad. Lättare är att öppna strömbrytare och doslock och ta reda på vilken ledare som går vart.

Det är lite udda att det blir kortslutning när du kopplar lampan mellan brun och blå, det tyder på en defekt lampa eller att ledarna har väldigt konstig funktion.

Du stängde väl av huvudbrytaren innan du började koppla?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.