1 939 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Tre frågor (av praktisk natur) om jord
Tja, i vårt badrum sitter brytaren på utsidan av badrummet och det är bygt 1975. Å andra sidan sitter den inne i badrummet hos mina föräldrar och deras hus är byggt 1973.... Kan man gissa att det var någonstans runt de åren som man gick från det ena till det andra?
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Det kan bero på layout i badrummet. I små badrum kan det vara svårt att hitta en lämplig plats för brytaren på tillräckligt stort avstånd från dusch eller badkar (120 resp 60 cm).KristinaRT skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
(På ett hotell i Mora så sitter strömbrytaren i duschen, det är bara ett draperi så man kan välja om brytaren ska vara i eller utanför duschen)
Detta är mycket OT, Protte
Detta är mycket OT, Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag tror inte att det har varit nått generellt förbud mot brytare i badrum, men däremot var det "populärt" hos vissa konsulter att rita den utanför. Oftast var då badkaret på den sida och mot den vägg där brytaren normalt skulle suttit.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Helt ärligt så tror jag knappast elektrikren idiot förlkarar dig -tvärtom.
Det visar Du är smart nog att Du vill förstå hur å varför det är som det är.
Vilket brukar även medföra vilkan fara som elinstallation innebär.
Så jag tror Du kan fråga honom utan att han gör narr av Dig.
Det visar Du är smart nog att Du vill förstå hur å varför det är som det är.
Vilket brukar även medföra vilkan fara som elinstallation innebär.
Så jag tror Du kan fråga honom utan att han gör narr av Dig.
Var själv ute för detta med jord i vägguttag nyligen. har tagit bort en vägg och gjort kötet större. I kök är uttagen jordade men i det förre detta rummet var de ojordade. 2 av uttagen så var det inga problem att dra en jord i. Det tredje visas sig går in i badrummet och en dosa som sitter där. När de renoverade badrummet så satte de gips utanpå det gamla beklädnaden och glömde nog att borra hål för dosan. Inte så lätt att finna hålet när man inte vet var det ska göras.
Kan de ha dragit en ny ledning från huvudcentralen direkt till vinden. Så har jag gjort.KristinaRT skrev:Har aldrig varit någon hejare på el, men vill gärna förstå vad elektrikern gör och varför..... Obotligt nyfiken helt enkelt
Har därför tre, kanske korkade, frågor om jord....
1) Behövde inte rakapparatuttag vara jordade förr? Huset bygdes 1975, men jag misstänker att man satt in uttaget i samband med kakling av badrummet i mitten av 90-talet. Misstänker även att man då satte igen ett tidigare uttag som finns med på orginalritningarna, men inte finns i badrummet nu - kan detta uttag vara jordat?
2) Någon har vid något tillfälle installerat jordade uttag och lysrör på vinden. Dessa uttag och lampor går på samma fas (propp) som två av rummen på våningen nedanför - dock är dessa uttag alla ojordade - varifrån kan man tänka sig att jorden då kommer? Kan de ursprungliga elektrikerna ha dragit upp jord på andra våningen men aldrig kopplat in den och var ska man i så fall börja leta???
.
Klicka här för att svara