Satsuki
Har aldrig varit någon hejare på el, men vill gärna förstå vad elektrikern gör och varför..... Obotligt nyfiken helt enkelt ;)

Har därför tre, kanske korkade, frågor om jord....

1) Behövde inte rakapparatuttag vara jordade förr? Huset bygdes 1975, men jag misstänker att man satt in uttaget i samband med kakling av badrummet i mitten av 90-talet. Misstänker även att man då satte igen ett tidigare uttag som finns med på orginalritningarna, men inte finns i badrummet nu - kan detta uttag vara jordat?

2) Någon har vid något tillfälle installerat jordade uttag och lysrör på vinden. Dessa uttag och lampor går på samma fas (propp) som två av rummen på våningen nedanför - dock är dessa uttag alla ojordade - varifrån kan man tänka sig att jorden då kommer? Kan de ursprungliga elektrikerna ha dragit upp jord på andra våningen men aldrig kopplat in den och var ska man i så fall börja leta???

3) Hur gör man rent praktiskt om man behöver dra en jord från centralen till ett uttag som ligger på andra sidan huset och med ett antal (fyra eller fem tror jag) brytpunkter däremellan???

Önskar verkligen att jag haft röntgenglasögon så man kunde tittat in i dessa "rör i golv" som ledningarna ska vara dragna i och sett hur det verkligen såg ut......

Kan naturligtvis fråga vår elektriker, men jag vill helst inte idiotförklara mig mer inför honom just nu :o.

2. Är det inte så att vinden och dessa uttag kommer före rummen så att säga. Att matningen med jord från centralen är uppdragen till vinden först och sedan ner till rummen. Fast kan också vara så att de satt jordade uttag fast jorden inte finns.

3. Går det rör hela vägen till central, så drar man i jord från centralen. Lägger ett litet sling på ledaren i varje dosa så det finns för framtida bruk (om man nu inte gör om allt på en gång och jordar alla uttag). Man får inte blanda ojordade och jordade uttag i ett rum. Så byt alla i samma rum i sådana fall.

Om det skulle vara så att det är utanpåliggade installation så måste man byta kabeln.

Satsuki
Jag tror inte att vinden kommer före rummen på andra våningen eftersom vinden har inretts senare och dosorna på vinden ser mycket nyare ut än de på andra våningen, men det är klart, det kan ju vara så att man drog om elen när man installerade dosorna på vinden. Det är helt klart en möjlighet.

Det går nog rör från centralen, MEN eftersom centralen sitter i grovkäket på ena sidan och vi behöver ett jordat uttag i gaderoben under trappan på motsatta yttervägg, så är det inte helt enkelt att bara dra en kabel i ett rör ...........

Går det inte rör fram till kopplingsdosor från central nära denna trappa? Eller att det sitter något infällt uttag i närheten? I sådana fall drar man i en ledare extra med hjälp av dragfjäder i befintliga rör. Den jordtampen är bara 2-3 mm i diameter. Sen klammrar man från dosan/uttaget en utanpåliggande kabel snyggt och sätter ett jordat uttag under trappan.

Vad ska anslutas på detta uttag eftersom det måste vara jordat?

Satsuki
L/L värmepump...........

2. Jorden ska följa gruppen ända från centralen. Att uttag senare i kedjan är jordade utan att uttag som passeras är inget konstigt. Jordledningen går alltså från centralen genom diverse rör och kopplingspunkter tillsammans med fas och nolla. Att man sedan väljer att inte ansluta jorden i de dosor som passeras spelar ingen roll. Anledningen kan tex vara att de ville slippa jorda och därmed byta alla uttag i rummet som passeras eftersom det var vinden som de höll på med.

Det går ju även att använda t.ex. den gammal "nollan" som dragtråd och dra i både en ny gul-grön och blå tråd.

Jag skulle nog satsa mina pengar på det "Tomtebloss" nämnde, nämligen att de jordade uttagen som är monterade ej är anslutna med en skyddsjord.

Fast det är ju ganska lätt att se vad som stämmer. Antingen genom att öppna ett uttag i nedervåningen eller ett på vinden.

//Patrik

Redigerat:
L/L-värmepump skulle nog jag personligen vilja ha på en egen grupp.

Mikael_L
KristinaRT skrev:
Har aldrig varit någon hejare på el, men vill gärna förstå vad elektrikern gör och varför..... Obotligt nyfiken helt enkelt ;)

Har därför tre, kanske korkade, frågor om jord....

1) Behövde inte rakapparatuttag vara jordade förr? Huset bygdes 1975, men jag misstänker att man satt in uttaget i samband med kakling av badrummet i mitten av 90-talet. Misstänker även att man då satte igen ett tidigare uttag som finns med på orginalritningarna, men inte finns i badrummet nu - kan detta uttag vara jordat?
1975 fick man inte alls sätta vägguttag i badrum. Det som var tillåtet var 110V rakapparatuttag med skyddstrafo. Och troligen ingen jordledare framdragen.

Uttag i våtrum är en speciell historia.

Förr var dte totalförbud, man fick inte ha uttag överhuvudtaget i badrum. Sedan kom rakapparatsuttagen. De är speciella genom att de är kopplade via en transformator. Finessen med den är att utgången från transformatorn saknar jordreferens, vilket betyder att ström som kommer ut från transformatorn vill inte gå någonannanstans än in i tranformatorn igen. Det ger att man kan inte få en stöt från ett rakapparatsuttag såvida man inte stoppar in fingrar i båda hålen samtidigt.

Typiskt så kan man bara ta ut låga strömmar ur ett rakappratsuttag. Ett rakapparatsuttag är inte jordat i sig själv.

Numera är det även tillåtet med uttag (restriktioner på placeringen i badrummet finns) som är kopplade via jordfelsbrytare.

Troligen har du jord framdraget från centralen till vinden, dvs det finns troligen jord i några kopplingsdosor på vägen. Troligen finns det inte oansluten jord ut till varje uttag.

Enda sättet att ta reda på detta är att öppna kopplingsdosor i huset, ofta används även takdososr avsedda för taklampor som kopplingsdosor.

Ett tag fick man inte ens ha strömbrytaren i badrummet. Då sattes den utanför.

spinout skrev:
Det har jag erfarenhet av. Rysligt irriterande, må jag säga.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det har jag erfarenhet av. Rysligt irriterande, må jag säga.

//Patrik
Är du så gammal? :o

Måste ju vara väldigt länge sedan...

Rrrrr skrev:
Är du så gammal? :o

Måste ju vara väldigt länge sedan...
Inte erfarenhet av att installera, men av att använda. ;)

//Patrik

spinout skrev:
Vilken tidsperiod talar vi om då?

Är lite nyfiken när mitt badrum kan vara renoverat, om man kan få någon ledtråd :)
Köpte huset i somras av ett dödsbo, och det finns ingen dokumentation på någonting :( Inte ens husritningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.