Kingen99Kingen skrev:
Är det någon som sparade ned dokumentet och som kan vara snäll och dela? Länken verkar inte funka längre :-)
Jag tror jag bifogar rätt dokument, det har i alla fall rätt namn:

• Gilla
Remco och 1 till
  • Laddar…
Jag har just försökt koppla samma sak. Får bara trappbrytarna att fungera om korsbrytaren är på. Är den av kan jag inte använda de andra två. Vad har jag gjort för fel?

Du har väl kopplar korsbrytaren fel. Den har inte ett till och frånläge. Det är bara två olika lägen.

Det kanske inte är en korsbrytare? Ta en bild på baksidan så att vi ser märkning och anslutna ledare.

S
Det här är din koppling du ska ha , kolla att pilarna överenstämmer med schemat inom röd inramning
du kan sätta hur många du vill av kors mellan trapparna

• Kopplingsscheman för strömställare, olika varianter inklusive en inramad sektion markerad "Trapp".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Du har väl kopplar korsbrytaren fel. Den har inte ett till och frånläge. Det är bara två olika lägen.
Så korsbrytaren ska inte gå att
D Daniel 109 skrev:
Närbild av en oklar elinstallation med kablar anslutna till en korsbrytare.
Skapa konto

Lite knepig bild men jag har en kors och två 1-pol trapp. Men som sagt när jag släcker med korsbrytaren fungerar inte trappbrytarna

Det ska INTE sitta en jordledning där. Om det inte är en jordledning har du använt fel ledare. Gröngul får inte användas till annat än skyddsjord.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Den som ritade schemmat på baksidan av brytaren gjorde ett dåligt jobb. De ledare som ska gå till någon av trappbrytarna ska sitta diagonalt mot varandra, inte som på schemat i tråden.
Brytaren på bilden har alltså en annan konfiguratrion av anslutningarna.

Som redan skrivits får ingen av ledarna vara gröngul!

S
Som dom andra säger ingen gulgrön på brytaren förbjudet att använda GG till annat än jord , då har någon inte haft fler färger utan tagit det som fanns i byxorna ,och då behövs fler trådar , koppla inte in GG
på brytaren , lite otydligt men är det inte även en blå på brytaren , kan var åt H-T med dragningen av någon hempul , annars så enligt fotot

• Eluttag med felaktigt ansluten gulgrön tråd och möjlig blå tråd, markeringar förklarar färgernas ursprung.
    Skapa konto
Visa bilaga 272053
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Det ska INTE sitta en jordledning där. Om det inte är en jordledning har du använt fel ledare. Gröngul får inte användas till annat än skyddsjord.
Köpte ny kabel
B b_hasse skrev:
Den som ritade schemmat på baksidan av brytaren gjorde ett dåligt jobb. De ledare som ska gå till någon av trappbrytarna ska sitta diagonalt mot varandra, inte som på schemat i tråden.
Brytaren på bilden har alltså en annan
S sjöbuse skrev:
Som dom andra säger ingen gulgrön på brytaren förbjudet att använda GG till annat än jord , då har någon inte haft fler färger utan tagit det som fanns i byxorna ,och då behövs fler trådar , koppla inte in GG
på brytaren , lite otydligt men är det inte även en blå på brytaren , kan var åt H-T med dragningen av någon hempul , annars så enligt fotot
Tack, det fungerar!

De som ritade schemat gjorde ett bra jobb, L - mellantrådar in och pilar - mellantrådar ut.
Att trådar in och trådar ut inte fysiskt sitter på samma sida spelar ingen roll.
Men har man lite hum om att läsa kretsschemat och besitter den kunskap som man ska ha för att få byta strömbrytare så är det inga svårigheter

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
K Katkyl62 skrev:
[bild]

Köpte ny kabel
S sjöbuse skrev:
JA

Håller med, allt fungerade när jag kopplade enligt den bilden.

• Gilla
sjöbuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.