11 558 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Träsvarv, MC900, MC1000, Classe
Till att börja med enklare och billigare att hitta med tillräcklig effekt och oftast byggda för kontinuerlig drift.
Startmoment etc är ju lite individuellt men jag dristar mig att säga att en trefasmotor har lättare att dra igång tyngre laster än en enfasare.
Det går att trixa med kondensatorer och köra en trefasmotor på enfas men effekten blir inte optimal eftersom fasförskjutningen inte blir samma som då man kör på tre faser. Det märks framförallt vid uppstart och löses ibland med att man har extra kondensatorer just vid start.
En trefasmotor belastar nätet jämnare eftersom lasten sprids ut på tre faser istället för på en, matande när kanske man inte bryr sig om men lite tråkigt om man hela tiden löser en säkring för att man kör med en enfasmotor.
Fördelarna med enfas är portabiliteten men å andra sidan, hur ofta behöver man flytta eller sälja en svarv som man trivs med? Dessutom så om man suktar efter en Solberga så kan man lika gärna uppgradera sin installation och svarv redan nu och ha allt klart så det bara är att koppla in Solbergan sen. Det är rätt enkelt att köra enfas från ett korrekt kopplat trefasuttag men det omvända är omöjligt.
/Kent
Startmoment etc är ju lite individuellt men jag dristar mig att säga att en trefasmotor har lättare att dra igång tyngre laster än en enfasare.
Det går att trixa med kondensatorer och köra en trefasmotor på enfas men effekten blir inte optimal eftersom fasförskjutningen inte blir samma som då man kör på tre faser. Det märks framförallt vid uppstart och löses ibland med att man har extra kondensatorer just vid start.
En trefasmotor belastar nätet jämnare eftersom lasten sprids ut på tre faser istället för på en, matande när kanske man inte bryr sig om men lite tråkigt om man hela tiden löser en säkring för att man kör med en enfasmotor.
Fördelarna med enfas är portabiliteten men å andra sidan, hur ofta behöver man flytta eller sälja en svarv som man trivs med? Dessutom så om man suktar efter en Solberga så kan man lika gärna uppgradera sin installation och svarv redan nu och ha allt klart så det bara är att koppla in Solbergan sen. Det är rätt enkelt att köra enfas från ett korrekt kopplat trefasuttag men det omvända är omöjligt.
/Kent
Jag funderar på att i stället köra med en liten BLDC motor med simpel 2 , 3 eller 6 fas PWM
modulation. Fruktansvärt drag och helt tysta från 0 till 30000 varv utan problem kan köras på
batteri eller nät, tex man kan ju ha den i bilen och köra på batteriet eller generatorn, sitta i
baksätet och svarva! Det är konstigt att man inte ser mer av dessa motorer i verktygs
maskiner kostnaden skulle bli lägre i stora volymer.
Appropå detta med man får vad man betalar för, tror jag inte ett smack på.
Ta tex denna MC900 den kostar hos Jula 2695kr hos Woodkraft kostar den
6187kr ex frakt/ tull, hos Tools/Luna kostar den 5600+moms under namnet
Ferax FTS900 och slutligen snubben som sålde under originalnamnet till
fiskala priset av 1300kr.
Jag tycker det är fräckt hur man hos Luna och andra har mage att ta ut
dessa pengar för samma maskin made in Kina!
modulation. Fruktansvärt drag och helt tysta från 0 till 30000 varv utan problem kan köras på
batteri eller nät, tex man kan ju ha den i bilen och köra på batteriet eller generatorn, sitta i
baksätet och svarva! Det är konstigt att man inte ser mer av dessa motorer i verktygs
maskiner kostnaden skulle bli lägre i stora volymer.
Appropå detta med man får vad man betalar för, tror jag inte ett smack på.
Ta tex denna MC900 den kostar hos Jula 2695kr hos Woodkraft kostar den
6187kr ex frakt/ tull, hos Tools/Luna kostar den 5600+moms under namnet
Ferax FTS900 och slutligen snubben som sålde under originalnamnet till
fiskala priset av 1300kr.
Jag tycker det är fräckt hur man hos Luna och andra har mage att ta ut
dessa pengar för samma maskin made in Kina!
Redigerat:
Nu vet jag inte hur det ligger till med träsvarvar men när det gäller mini-metallsvarvar så verkar det vara en generell uppfattning att det finns vissa skillnader. Skillnaden som brukar nämnas är att svarvarna nog tillverkas i samma fabriker men de dyrare har fått en bättre mekanisk bearbetning och därmed högre/mindre dålig precision. Tjurskit eller ej, det vet jag dock inte.
Jo det argumentet har jag ochså hört men varför skulle man göra ett sämre jobb,
i Kina spelar ju timkostnaden ingen roll i stort sett, priserna på arbetskraften är
redan så låg att det skulle endast slå till mot tillverkaren i slutändan om kvaliten
blir sämre. Kan ju vara så att vissa maskiner är sammansatta av sämmre gjut
delar (dvs inte defekta utan bara skrovliga i ytan osv) och det skulle kunna
säljas i batcher i lägre priser, men sånt kan man bara kolla med att ha en
dyrare och en billigare maskin i en A-B test.
i Kina spelar ju timkostnaden ingen roll i stort sett, priserna på arbetskraften är
redan så låg att det skulle endast slå till mot tillverkaren i slutändan om kvaliten
blir sämre. Kan ju vara så att vissa maskiner är sammansatta av sämmre gjut
delar (dvs inte defekta utan bara skrovliga i ytan osv) och det skulle kunna
säljas i batcher i lägre priser, men sånt kan man bara kolla med att ha en
dyrare och en billigare maskin i en A-B test.
Jag har också fått höra att även om dom ser lika ut så kan det skilja i kvalite. Jag tyckte det var konstigt att Sheppach(Woodstar) hade en plan/rikthyvel som ser likadan ut som Co och Jula har men till ett högre pris. Hur vågar dom om det är samma maskin, dom måste ju trots allt våga stå för kvalitén på sina maskiner. Fick det beskrivit som att beställaren beställer en kinaprodukt och bestämmer på typ en skalla mellan 1-10 vilken kvalla man vill ha. Nu ser jag att priserna inte skiljer sig så mycket längre. Co har kanske valt ett högre nummer.
Man kan ju jämföra Jula svarven med Sheppach dms 900. Bara namnet är ju lika och dom ser rätt lika ut men jag tvivlar på att kvallan är den samma. dms:en verkar ha mk2 i drivdubben och samma i dubbdockan medan Jula svarven har mk1 och mk2. Den har också möjlighet till vänster eller högergång vilket inte Jula versionen har.
Man kan ju jämföra Jula svarven med Sheppach dms 900. Bara namnet är ju lika och dom ser rätt lika ut men jag tvivlar på att kvallan är den samma. dms:en verkar ha mk2 i drivdubben och samma i dubbdockan medan Jula svarven har mk1 och mk2. Den har också möjlighet till vänster eller högergång vilket inte Jula versionen har.
Kom på att han nämnde att han jämfört Woodstaren mot Co's dito och han kunde konstatera att lackeringen på Co's var sämre utförd(inte den svarta modell Co har nu). Vad som var på insidan kunde han bara spekulera men sämre lager nämndes.
Generellt var visst kontakter en sån där grej dom hade i olika kvaliteter. En 0 kontakt höll en gång ungefär. Så sämre ingående komponenter kan man väll tänka sig med ett lägre pris.
Generellt var visst kontakter en sån där grej dom hade i olika kvaliteter. En 0 kontakt höll en gång ungefär. Så sämre ingående komponenter kan man väll tänka sig med ett lägre pris.
Tja, varför inte, i Kina tycks vad som helst gå vägen så varför inte. Undras hur Rusta
gör sina beställningar! På deras ordersedlar kanske det står: Skicka det ni har i soptunnan,
folk köper ändå skiten!
Det är välkänt inom olika delar av industrin tex telekom och elektronik industrin att det florerar mycket kopior på delar av en produkt. Tex MOSFET effekt transistorer till slutsteg
är en begärlig vara att pirata.
http://sound.westhost.com/counterfeit.htm
Boening hade hittat piratade broms delar till sina flygplan fast dessa delar har en egen
klassnings standard hade de krupit igenom alla kontroller hos leverantören. Ett annat
ex på piratade Boeing delar:
http://seattlepi.nwsource.com/archives/1996/9602020093.asp
Man har ju hört talas om mindre nogräknade leverantörer som blandar upp reservdels
partier med piratade delar för att få det att se ut som om allt är i sin ordning. Piratade
delar är ett stort problem inom många sektorer i samhället.
gör sina beställningar! På deras ordersedlar kanske det står: Skicka det ni har i soptunnan,
folk köper ändå skiten!
Det är välkänt inom olika delar av industrin tex telekom och elektronik industrin att det florerar mycket kopior på delar av en produkt. Tex MOSFET effekt transistorer till slutsteg
är en begärlig vara att pirata.
http://sound.westhost.com/counterfeit.htm
Boening hade hittat piratade broms delar till sina flygplan fast dessa delar har en egen
klassnings standard hade de krupit igenom alla kontroller hos leverantören. Ett annat
ex på piratade Boeing delar:
http://seattlepi.nwsource.com/archives/1996/9602020093.asp
Man har ju hört talas om mindre nogräknade leverantörer som blandar upp reservdels
partier med piratade delar för att få det att se ut som om allt är i sin ordning. Piratade
delar är ett stort problem inom många sektorer i samhället.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden