Hej!

Nån som har en MC900 från Jula? Tänkte köpa en eftersom jag inte har plats
eller råd med en Solbergare eller dylika även fast man skulle vilja ha en!:)
Den verkar vara samma som Woodcraft säljer under namnet Jet 12.
Nån som sett beggade av dessa?

Egentligen letar jag efter en svarv där man kan sätta in väldigt breda
svarv ämnen, själva bädden kan vara kort, ungefär som solberga S800.

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/252011_c.jpg

Nån med erfarenhet av att bygga om en billig remjoan MC1000 från Jula, ÖB etc?

Redigerat:
Jag har julas Mecc MC900 svarv. Den verkar vara ganska vanlig i hela världen under olika namn och jag har sett rekommendationer för den som första svar. Jag nöjd med den, nu är jag ingen avancerad svarvare ännu men det har funkat för mig. Det jag varit tvungen att göra är byta motorkondensatorn som bara la av. Själva motorblocket är ju vridbart så man kan ju teoretiskt sätta så breda stycken i den som man har avstånd till golvet. Tyvärr har man ju ingen hjälp av dubben då. Själva "drivaxel" där man sätter drivdubben är inte den kraftigaste så jag vet inte om den kanske är för klen om det blir hemskt tungt. Ser att max diametern är satt till 305mm på den. Själva vridfunktionen känns lite tveksam. Trycker jag dubben förhårt mot drivdubben så lyfter motorblocket. Kan vara en justerings sak och det har inte varit ett problem.

Jag gick en kurs i svarvning i våras och där fick jag höra att Lennartsfors hade tydligen försökt att göra en svar med vridfunktion men lagt ner det då det var svårt att få till det. Det beror nog på vad krav man hade också. På kursen hade vi en lite Lennartsfors som tyvärr inte tillverkas längre och som hade ganska hög dubbhöjd. Det var i all fall därför den användes på kursen. Kanske ett alternativ om du får tag på en sån. Vet tyvärr inte vad den heter men den finns på bild här . Kolla Bilder och kurs.

Jag tror att det finns en sådan Lennartsfors tillgänglig på Carlssons i Växjö till priset 4000 kr om jag minns rätt. Den fanns i förra veckan i alla fall. Prova att ring dem.

/Ulf

>=gwyrlim;715600]Jag har julas Mecc MC900 svarv. Den verkar vara ganska vanlig i hela
>världen under olika namn och jag har sett rekommendationer för den som första svar.

Kinesare!:)

>Jag nöjd med den, motorblocket är ju vridbart så man kan ju teoretiskt sätta så breda
> stycken i den som man >har avstånd till golvet. Tyvärr har man ju ingen hjälp av dubben
>då. Själva "drivaxel" där man sätter drivdubben är inte den kraftigaste så jag vet inte om
> den kanske är för klen om det blir hemskt tungt.

Är den kort så borde den kunna ta skapligt tunga saker, det hänger mera på lagren
och deras infästning om de är kraftiga nog när man varvar upp en ocentrerad bit av trä?!

>Ser att max diametern är satt till 305mm på den. Själva vridfunktionen känns lite tveksam.
>Trycker jag dubben förhårt mot drivdubben så lyfter motorblocket. Kan vara en justerings
>sak och det har inte varit ett problem.

Den ska inte lyfta, då har du en lås mutter, lås block som är för långt ner , farligt ochså om
den lyfter, hela klabbet kan släppa och svänga med personskada som följd. Tycker du ska
genast ta och fixa detta.

När jag var på Jula och kände på vridlåsningen så satt den som järn i berget så nått fel
är det på din maskin.

Det finns en hel del beggade svarvar på marknaden mellan 4000-10000 men det är stora
3 fas schabrak.
Lenartsfors maskinen var ju trevlig har den steglös varvreglering?
Hur funkar hastighets regleringen på MC900, är den helt steglös?

hasse s skrev:
>=gwyrlim;715600]Jag har julas Mecc MC900 svarv. Den verkar vara ganska vanlig i hela
>världen under olika namn och jag har sett rekommendationer för den som första svar.

Kinesare!:)
Exakt.

hasse s skrev:
>=gwyrlim;715600]
>Ser att max diametern är satt till 305mm på den. Själva vridfunktionen känns lite tveksam.
>Trycker jag dubben förhårt mot drivdubben så lyfter motorblocket. Kan vara en justerings
>sak och det har inte varit ett problem.

Den ska inte lyfta, då har du en lås mutter, lås block som är för långt ner , farligt ochså om
den lyfter, hela klabbet kan släppa och svänga med personskada som följd. Tycker du ska
genast ta och fixa detta.

När jag var på Jula och kände på vridlåsningen så satt den som järn i berget så nått fel
är det på din maskin.
Den lyfter inte mer än 2-3 millimeter i framkant så den kan nog inte svänga runt. Men jag ska ta och koll upp det ordentligt.
hasse s skrev:
>=gwyrlim;715600]

Det finns en hel del beggade svarvar på marknaden mellan 4000-10000 men det är stora
3 fas schabrak.
Lenartsfors maskinen var ju trevlig har den steglös varvreglering?
Hur funkar hastighets regleringen på MC900, är den helt steglös?
På Lenartsfors maskinen fick man flytta drivremmen för olika hastigheter. MC900an har en variator men spaken man ändrar den med har fasta lägen. Möjligt kan man ställa den mellan lägena om man känner för det. Det osmidigaste med MC900 är att man ska ställa ner hastigheten till minimum innan man stänger av den annars är det inte säkert den orkar igång igen. Det kanske är normalt på svarvar med steglös varvreglering?

Nope, det är inte nåt krav på t ex en Solberga men kanske inte rättvist av mig att referera till den svarven.
Däremot är det rätt vettigt att gå ner till lågt varvtal ändå så man slipper överraskningar om man startar den och inte tänkt sig för. I en slöjdsal t ex så är det nästan ett måste.

Själv ligger jag alltid på rätt låga varvtal ändå (skärsvarvning) så det är aldrig ett problem för mig och för stora ämnen så har jag svårt att se någon annan teknik som säker.

/Kent

snickarboden skrev:
Nope, det är inte nåt krav på t ex en Solberga men kanske inte rättvist av mig att referera till den svarven.
Däremot är det rätt vettigt att gå ner till lågt varvtal ändå så man slipper överraskningar om man startar den och inte tänkt sig för. I en slöjdsal t ex så är det nästan ett måste.

Själv ligger jag alltid på rätt låga varvtal ändå (skärsvarvning) så det är aldrig ett problem för mig och för stora ämnen så har jag svårt att se någon annan teknik som säker.

/Kent
Håller helt med dig. Det jobbig för mig har varit att jag glömmer av det å så får jag vrida runt den för hand så jag kan växla ner innan jag startar den igen. Men det kommer väll med tiden att jag lär mig det också.

>Det osmidigaste med MC900 är att man ska ställa ner hastigheten till minimum innan man
>stänger av den annars är det inte säkert den orkar igång igen. Det kanske är normalt på
>svarvar med steglös varvreglering?

Som säkerhetsgrejj är det nog vettigt, men det jag slås av är att det är så ostiga motorer på
dessa svarvar!! 370W!! Mina handfräsar har ju 1050 W, tex, handborrisen ligger på 700W osv.
Jamenar lite bättre kunde det ju vart!

>Den lyfter inte mer än 2-3 millimeter i framkant så den kan nog inte svänga runt.
>Men jag ska ta och koll upp det ordentligt.

Du kan ju å andra sidan haft otur och fårr en maskin där plattan eller motorbasen
är konkav? Vi får väll hoppas att det inte är så, men man vet aldrig med kinesare!

Tog en titt på den där MC1000 i dag, flundrar på om man skulle bygga om en sån?!
Snart så bygger jag väll en hel svarv från skratch så snål som jag är!:D

Redigerat:
Man får ju det man betalar för, nästan alltid i alla fall. Trots allt är jag nöjd med den. Jag kom på att motorn blir riktigt varm. Om det har någon betydelse vet jag inte men livslängden lär väll bli kortare. Ska ta och se om jag kan trimma fläkten på något sätt. Jag har tagit bort stativet och monterat upp den på väggen,svarven alltså. Den blev stadigare och jag fick upp den på rätt höjd. Å så blev det mer lätt städat under den.

Redigerat:
Läste i någon gör det själv tidigare att det finns någon svarvtillsats till borrmaskin, fast tillsats kanske är fel ord.
Snarare en svarv där man kopplar på en borrmaskin som motor, då är det ju iallafall lättare att få upp watten.

Ronnyh skrev:
Läste i någon gör det själv tidigare att det finns någon svarvtillsats till borrmaskin, fast tillsats kanske är fel ord.
Snarare en svarv där man kopplar på en borrmaskin som motor, då är det ju iallafall lättare att få upp watten.
Har använt en sådan, fungerade helt ok för kortare ämnen med mindre diameter. Smidigt med elektronisk hastighetsreglering på borrmaskinen. Är givetvis inte jämförbart med en 3-fas svarv av den typ som man hade i träslöjden, solberga etc.

Rörande det med att bygga en egen svarv så är det inte en helt fel lösning, i alla fall om man skärsvarvar.
Boken "Träsvarvning enligt skärmetoden" med ISBN 91-36-01981-X rekommenderas helhjärtat om man vill ha lite mer info.

Har man tillgång till trefas så rekommenderar jag att man byter ut enfasmotorn till en trefasare, det gör oftast en avsevärd skillnad.

Gamla metallsvarvar med glidlager är ofta inget kul alls att trixa med, är lagrerna slitna så sprutar de fett runt om och att sätta i kullager är inte en lätt uppgift.
Min fd granne hjälpte mig med det på en svarv jag var lite syrak på, det tog oss två en 6-7 timmar med urfräsning, omsvarvning etc (jo, han har en _komplett_ mekanisk verkstad) men sen blev det verkligen en svarv som slog det mesta, dock inte en Solberga *S* Den svarven hade nämligen även löstagbar slid för enklare metallsvarvning så den var värd att lägga den tiden på. Dock är det inte realistiskt att låta nån firma göra ett sådant jobb.

/Kent

snickarboden skrev:
...
Har man tillgång till trefas så rekommenderar jag att man byter ut enfasmotorn till en trefasare, det gör oftast en avsevärd skillnad.
...
/Kent
Vad är det som är så bra med trefasmotorer? Gärna generellt och i detta specifika fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.