Ungefär så hade jag i verkstaden. Där var det dock uppenbart att den var bärande då bärlinan var skarvad över stolpen, och inget var inbyggt. Den var "ingjuten" i betonggolvet ca 2 cm. Inte direkt murken, men suspekt och med stor sannolikhet en inte alltför lång tidsfråga innan den hade börjat ruttna nertill. Var en 95x95 stolpe.

Så kontentan blir att kontrollera bjälklaget ovanför innan den tas bort. (Vilket väl iofs är på G enl tidigare råd.)

GomorronYxskaft
Öppnade lite och tog några kort:
Delvis öppnat isolerat byggområde med synlig träbjälke och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otydlig närbild av en delvis öppnad byggkonstruktion med synlig träbjälke och isoleringsmaterial.
Skapa konto
Närbild på en delvis öppnad träkonstruktion med synlig isolering och oskarpa kanter.
Skapa konto
Inblick i en delvis öppnad vägg med träreglar och isolering i fokus.
Skapa konto
Trägolv och lister med synlig skarv och sprickbildning vid en väggkant.
Skapa konto
Bild på ett inre hörn av en byggnadskonstruktion med synligt isoleringsmaterial och sprickor i betongen.
Skapa konto
Bild på en öppnad vägg som visar isolering och träbjälkar med synlig sprickbildning.
Skapa konto

Har du ett våtrum i övre planet, i nedre kanske jag skall skriva eftersom du är under huset?
Det ser ut som att väggen mot din stolpe har dubbel gips, kan det finnas något i närheten som kräver lite mera stabilitet, kanske en vägghängd toalett, ett avlopp med risk för fel fall, värmekälla, kan även vara så att bjälklaget sitter dåligt mot syllen och stärks upp av stolpen på en specifik, lös, bjälklag.

Personligen gissar jag på att bjälklaget är lite svajigt, kanske avkapat av något förunderligt skäl, eller att avloppet går genom bjälklaget som behöver stöttas upp för att inte det skall knäckas.

Jag är väldigt nyfiken iaf.....
Mvh P-A

Kan du se om det klenare avloppsröret går genom bjälklaget, på baksidan om stolpen, mot ytterväggen, det är den delen du bör koncentrera dig på, tror jag.

Om du vill finna orsaken till stolpen alltså.

Mvh "en som gissar hej vilt"

GomorronYxskaft
Stolpen är en meter vänster om murstocken i bergrum på ritningen Ritning som visar placering av stolpe en meter vänster om murstock i bergrum.
Skapa konto
Arkitektritning av en planlösning som visar placering av badrum, sovrum och hall.
Skapa konto

Det måste vara så att bjälkplaget är brutet, eller att det svackade just där stolpen är pga tyngden från den öppna spisen. Finns ingen logik annars. Stämpa upp balken och sätt dit en ny stolpe med fuktspärr under. Skärbrädan är en bra lösning. En släkting till mig använde sådana när han renoverade för ca tio år sedan, inga problem än i alla fall. De ser fortfarande ut som nya.

Vet inte om vi är lite olika ute med positionen av stolpen, själv tycker jag att den borde vara en bit in i rummet (sovrummet) sett från duschens placering.

Gissar fortfarande på att någon kapat fel i bjälklaget mot våtrummet, men självklart vet jag inte.

Stolpen har du fått bra förslag på hur man ordnar, jag, personligen är nyfiken på varför stolpen är där.

Vad du än gör, ta inte bort den helt utan att ersätta med något annat.

Mvh P-A

Jag får dock inte ihop placeringen av stolpen i rummet med dubbelgiset som vi ser. Är ett par gamla väggar borttagna, men gipset kapat och underdelen av det kvar mot bjälklaget? Dvs man har lagt nytt golv över dubbelgipset vi ser?

Orsaken till stolpen kan ju finnas i hur renoveringen har gjorts kopplat till hur de såg ut innan, men det är ju väldigt svårt att avgöra bara utifrån stolpen och ritningen på hur det ser ut nu.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag får dock inte ihop placeringen av stolpen i rummet med dubbelgiset som vi ser. Är ett par gamla väggar borttagna, men gipset kapat och underdelen av det kvar mot bjälklaget? Dvs man har lagt nytt golv över dubbelgipset vi ser?

Orsaken till stolpen kan ju finnas i hur renoveringen har gjorts kopplat till hur de såg ut innan, men det är ju väldigt svårt att avgöra bara utifrån stolpen och ritningen på hur det ser ut nu.
Du är nog något på spåren nu, dubbelgipset kan vara hörnet på våtrummet, det befintliga, jag trodde att murblocken var yttervägg, de är troligtvis en vägg mitt under huset, delar av mot pannrummet.
Om, om det är hörnet på våtrummet man ser, dubbelgipset, så finns avloppet från duschen mellan murblocksväggen och stolpen, känns fortfarande som om att någon antingen borrat in avloppet i bjälklaget eller råkat kapa något som satt i vägen och i efterhand löst problemet med stolpen.
Jaja, det visar sig..... vill veta nu.

Men vänta nu, sockeln på den öppna spisen/kaminen den kapar ju bjälklaget så som det ser ut på ritningen. Om nu stolpen är en meter vänster om kamminen så är det för att bära upp den bjälken. Dvs Bjälklaget är kapat för kaminens skull (avsaknaden av extra stolpe på andra sidan är pga det korta avståndet från närmaste bärande del). Sedan så ser vi ju avloppet från badrummet komma ned, vilket innebär att muren är en bit in under badrummet och skorstenen ligger i den på ritningen nedre väggen. Det innebär i så fall att "bergrum" och krypgrunden är samma rum.

Är det inte på detta sättet så är jag fortfarande lika oförstående. Men så måste det vara.

Man var väl kanske tvungen att kapa några golvbjälkar för att få in avloppet och då har man 'växlat av' dom med stolpen?

GomorronYxskaft
Grymma svar. Tack.

Jag funderar på att sätta fast en ordentlig kloss på stolpen för sedan pumpa upp den lite med domkraft sedan såga av och ersätta nederdelen med typ tjock skärbräda

GomorronYxskaft GomorronYxskaft skrev:
Grymma svar. Tack.

Jag funderar på att sätta fast en ordentlig kloss på stolpen för sedan pumpa upp den lite med domkraft sedan såga av och ersätta nederdelen med typ tjock skärbräda
Det låter som en jättebra lösning.

GomorronYxskaft
Försökte lyfta med 2.5 tons domkraft. Den rörde sig några mm åt sidan men mer uppåt orkade inte domkraften. Så den är iallafall inte gjuten nedtill i betongen.

Tänkte på en annan sak att på andra sidan i pannrummer är det en balk i taket enl foto:
Vinklad vy av ett pannrums tak med en synlig balk, omgiven av rör och ventilation, som inte är gjuten i betong.
Skapa konto
Takbalk med påkopplade rör och kabelstegar i ett pannrum med synliga VVS-installationer.
Skapa konto
Metallrör och kopparledningar längs en vägg och takbalk i ett pannrum, med golv och vägg i vitt och grått.
Skapa konto

Där borde du ha boven i dramat. Det måste ju vara en stolpe till järnbalken!?
Du kan inte såga av en liten bit av stolpen. motsvarande skärbrädans tjocklek och trycka under och sen sänka ner? Använd en tigersåg med långt blad eller en multisåg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.