L LabLord skrev:
Har kollat allt hos Lantmäteriet. Allt är väldigt otydligt, finns inga som helst måttangivelser eller exakta gränsdragningar.
Ring och prata med LM. Det som är luddigt för dig kan vara glasklart för en lantmätare.

Stenmuren kan ju vara en indikation om gränsen. Men det kan ju lika gärna vara en tidigare ägare till din fastighet som agerat som din nuvarande granne, och kört över alla grannar.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det som du letar efter är förrättningshandlingar från när fastigheten bildades eller om det är en riktigt gammal fastighet, skifteshandlingar och handlingar för gränsbestämning. De listas med akt-nummer på Min fastighet.

Du behöver koordinater från kommun eller Lantmäteri. Det behöver de varken komma hem till dig eller ta betalt för att ge dig. Om de säger att de inte har några så sitter du på pottan. Servitutet borde även det ha några odiskutabla uppgifter om var ”din” väg ska gå.

Det är inte ovanligt att koordinater saknas. Men kartor bör finnas.

Kan mycket väl vara så att stenmuren är definierad som gränsen.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
B
Stenmuren är en stark aspekt om de verkar stämma med det som avses i förrättningskartan

D Daniel 109 skrev:
Det är inte ovanligt att koordinater saknas. Men kartor bör finnas.
Absolut, men att få ut koordinater från en karta är också ett skrivbordsjobb som borde kunna gå enkelt. Om det inte t ex står skrivet att en viss stenmur eller liknande är gränsen, men även då finns ju något att utgå ifrån. Värre om det enda som finns är en karta som LM säger är otydlig. Då är man tillbaka på pottan.

Nej, det är inte ett skrivbordsjobb. Kartan måste matchas mot verkligheten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ringde Lantmäteriet och hör å häpna, de hade juridiskt bindande koordinater för tomtgränsen. Har fått dessa mailade till mig nu. Hur tar man ut koordinater exakt? Misstänker att en vanlig GPS inte är speciellt exakt?

• Gilla
nordell.fredrik och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L LabLord skrev:
Ringde Lantmäteriet och hör å häpna, de hade juridiskt bindande koordinater för tomtgränsen. Har fått dessa mailade till mig nu. Hur tar man ut koordinater exakt? Misstänker att en vanlig GPS inte är speciellt exakt?
Grattis!

Vanligen låter man ett företag göra gränsutsättningen, ibland kan kommunen vara behjälplig.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Du kan börja med att använda koordinaterna för att kolla om eniro, hitta och kso.etjanster.lantmateriet.se stämmer.
Då ser du också om din uppfattning av gränsen är rätt och därefter kan du beställa en utsättning.
Kanske grannens entreprenör kan göra det.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L LabLord skrev:
https://rl.se/rt90

eller

google maps I satellit view?
vet inte om det är tillräckligt exakt.

Hoppas inte Lantmäteriet sa att gränsen hade juridiskt gällande koordinater, för det finns inte i Sverige (om det inte kommit en lagändring nyligen som jag isåfall helt har missat). Koordinatbestämda gränser har varit på tapeten länge. Kristin Andreasson skrev en avhandling om det som hon försvarade 2008. Det har även ropat högt om att det bör bli en möjlighet i Sverige från olika håll, se t.ex. http://www.samhallsbyggarbloggen.se/2018/02/14/utred-koordinatbestamda-granser-nu/. Sen har lantmäterimyndigeten på vissa håll börjat använda sig av s.k. OM-punkter (omarkerade punkter), vilket jag själv tycker är ett ofog. Jordabalken är tydlig på att i första hand gäller markering i terrängen som gränsmarkering.

Kanske är lite OT, men ville bara flagga upp om någon surfar in på denna tråd med liknande problem och tror att en koordinat är gällande som gränsmarkering. Sen att en koordinatsatt gränsmarkering kan vara till stor hjälp och även till ledning för var gränsen går säger jag inget om.

Det man måste tänka på när det gäller gränser och även koordinater är hur dessa är tillkomna. Är det en lagligen bestämd gräns eller ej lagligen bestämd gräns? Bägge dessa typer man utan större problem få fram en koordinat på, men vikten av koordinaten skiljer sig markant. Även lagligen bestämda gränser kan vara oklara kan tilläggas!

Handlar det om ej lagligen bestämda gränser (t.ex. en fastighet som är tillkommen genom avsöndring eller sämjedelning) måste det till en fastighetsbestämning för att gränsen ska kunna bli lagligen bestämd och därmed tydlig och klar. En ej lagligen bestämd gräns kan inte vara föremål för t.ex. särskild gränsutmärkning.

Mitt stalltips när det gäller oklara gränser, vilket säkert förmedlas här redan, men repetition är kunskapens moder, är följande:
- Kolla bildningsakten för fastigheten (strunta i Eniro, hitta, karttjänster etc.)
- Vad har fastigheten för ursprung, är det lagligen bestämda gränser eller ej lagligen bestämda gränser.
- Finns det markeringar angivna för gränspunkterna i akten (rm=rör i mark, rs=råsten, ds=dubb i sten etc.) Finns det någon typ av koordinat angiven i en teknisk beskrivning tillhörande akten (ofta redovisade direkt i kartan men kan ligga som bilaga).
- Kan man hitta någon referens på kartan som finns i verkligheten att utgå ifrån, allra helst minst två rör. Räkna ut avstånden. Koordinater är alltid i metersystem, oavsett om det är något lokalt s.k. 1000-1000 system, SWEREF, RT90 m.fl. Avstånd räknas ut med pytagoras sats för koordinater. [sqrt( (x2-x1)^2 + (y2-yq)^2 )] Använd all framräknad information och bege dig ut och leta.
- Om man skriver ut kartan, kolla så att skalan stämmer! Olika skrivare kan förminska bilden så att skalan inte är korrekt, man kan alltså inte alltid lita på 1:1000 innebär att 1 mm = 1000 mm i verkligheten. Mäta på skalstocken som ska finnas i kartan för att se att det stämmer.

Blev lite längre än vad jag tänkt det här. Syftet var mest att flagga upp för att man inte ska lita blint på koordinater, dessa måste alltid sättas in i sammanhanget. Andra syfte att vara till någon slags hjälp till TS också! Hoppas det löser sig!

• Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Vafasen... Lyckas ju inte ens förstå hur man skriver in siffrorna.

harry73
Även om det är bra att @HerrOso skriver att man ska sätta koordinaterna i sitt sammanhang, är det också bra att veta var koordinaterna ligger i verkligheten.
Och då kommer jag ändå tillbaka till hitta.se
Man kan hitta koordinater för alla punkter på kartan i gps koordinater (wgs84), sweref99tm och rt90
Skärmbild av en mobiltelefon som visar olika GPS-koordinatsformat på en karta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.