Robert63 Robert63 skrev:
Det kan inte hända speciellt mycket, en månads uppsägning gäller.
Gäller en månad även fast de avtalat om tre månaders uppsägningstid åt båda håll enligt avtalet som TS la upp?

SarB
J Joakim_st skrev:
Gäller en månad även fast de avtalat om tre månaders uppsägningstid åt båda håll enligt avtalet som TS la upp?
3 § Hyresavtalet gäller för obestämd tid, om inte en bestämd hyrestid avtalas. Om hyresavtalet gäller för obestämd tid, ska det sägas upp för att upphöra att gälla. Ett avtal som ingås för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut. Ett sådant avtal får även sägas upp till upphörande före denna tidpunkt.

[S2]Hyresgästen får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Hyresvärden får, utan att hyresrätten är förverkad, säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, om inte en längre uppsägningstid har avtalats.

[S3]Hyresgästen har inte rätt till förlängning av hyresavtalet, om parterna inte avtalar något annat.

från lag om uthyrning av egen bostad. Så nej, när det är hyresgästen som säger upp så spelar det ingen roll att de avtalat om 3 månader.

• Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
B
J Joakim_st skrev:
Ja.
https://lagen.nu/2012:978#P3S1

Privatuthyrningslagen stipulerar att hyresgästen alltid kan säga upp med 1 månads varsel. Lag går före avtal.

• Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
Vill man vara lite teknisk så är det 2 § som reglerar att avtalsvillkor som är till hyresgästens nackdel är utan verkan.

2 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för hyresgästen eller den som har rätt att träda i hans eller hennes ställe är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

J Joakim_st skrev:
Ja, privatuthyrningslagen är tvingande till hyresgästens fördel.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
SarB
BeaumontX BeaumontX skrev:
Vill man vara lite teknisk så är det 2 § som reglerar att avtalsvillkor som är till hyresgästens nackdel är utan verkan.

2 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för hyresgästen eller den som har rätt att träda i hans eller hennes ställe är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
Det håller jag inte med om. Vill man vara teknisk är det fortfarande är 3 § 2 st - där står uttryckligen att hyresgästen får säga upp avtalet med en månads uppsägningstid och hyresvärden med 3 månader- såvida inte längre tid är avtalad. Såvida längre tid inte är avtalad syftar endast till hyresvärden och inte hyresgästen.

2§ tar sikte på situationen när de avtalat om en kortare uppsägningstid än 3 månader för hyresvärden- då är den bestämmelsen till nackdel för hyresgästen och gäller inte.

SarB SarB skrev:
Det håller jag inte med om. Vill man vara teknisk är det fortfarande är 3 § 2 st - där står uttryckligen att hyresgästen får säga upp avtalet med en månads uppsägningstid och hyresvärden med 3 månader- såvida inte längre tid är avtalad. Såvida längre tid inte är avtalad syftar endast till hyresvärden och inte hyresgästen.

2§ tar sikte på situationen när de avtalat om en kortare uppsägningstid än 3 månader för hyresvärden- då är den bestämmelsen till nackdel för hyresgästen och gäller inte.
Nej, 2 § tar inte sikte enbart på kortare uppsägningstid från hyresvärdens sida. Jag förstår inte hur du gör den tolkningen, det står ju uttryckligen att den gäller för hela lagen förutom där annat anges. Eftersom en längre uppsägningstid från hyresgästens sida är till nackdel för hyresgästen, så blir avtalsvillkoret utan verkan.

Blir det en tvist i domstolen ska TS således hänvisa till att avtalsvillkoret ska lämnas utan verkan med hänvisning till 2 § och därför är det 1 månads uppsägningstid i enlighet med 3 §.

SarB SarB skrev:
Om du har hennes personnummer kan du få reda på vilka fastigheter hon äger från Lantmäteriet. Personnumret kan du få från skv.
Där kan jag bara se det hus jag vet om, inte om hon har fler..

SarB
L L.s skrev:
Du behöver kontakta kundtjänst och lämna hennes personnummer, så kan de söka fram fastighetsinnehav som finns på den personen. Du själv kan inte ta fram de uppgifterna :)

SarB SarB skrev:
Du behöver kontakta kundtjänst och lämna hennes personnummer, så kan de söka fram fastighetsinnehav som finns på den personen. Du själv kan inte ta fram de uppgifterna :)
Ok,tackar

SarB
Nej, 2 § tar inte sikte enbart på kortare uppsägningstid från hyresvärdens sida. Jag förstår inte hur du gör den tolkningen, det står ju uttryckligen att den gäller för hela lagen förutom där annat anges. Eftersom en längre uppsägningstid från hyresgästens sida är till nackdel för hyresgästen, så blir avtalsvillkoret utan verkan.

Blir det en tvist i domstolen ska TS således hänvisa till att avtalsvillkoret ska lämnas utan verkan med hänvisning till 2 § och därför är det 1 månads uppsägningstid i enlighet med 3 §.
sant.

• Gilla
BeaumontX
  • Laddar…
L L.s skrev:
Värt att tänka på är att Lantmäteriet inte har uppgifter om hon har en bostadsrätt. Lite oklart varför hon har använt en mall för bostadsrätter när det är äganderätt på villan. Men det var kanske den mall hon råkade hitta på nätet och förstod inte vad hon läste samt lagstiftningen på området.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Värt att tänka på är att Lantmäteriet inte har uppgifter om hon har en bostadsrätt. Lite oklart varför hon har använt en mall för bostadsrätter när det är äganderätt på villan. Men det var kanske den mall hon råkade hitta på nätet och förstod inte vad hon läste samt lagstiftningen på området.
Ja jag reagerade åxå på den valda mallen, hon tog nog bara en…

Har nu pratat med lantmäteriet och det finns bara en fastighet på henne.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
I och med att värden inte uttryckligen hävdar privatuthyrningslagen får man testa om den ändå gäller. Det första man kollar då är om uthyrningen sker i näringsverksamhet eller ej.

Slår du på hennes personnummer på exempelvis allabolag.se så ser du om hon alls finns registrerad som näringsidkare med en enskild näringsverksamhet. Om inte så är det privatuthyrning och därmed en månads uppsägning för hyresgästen.

Har hon någon form av näringsverksamhet får man väl undersöka vidare, men mest troligt är väl att hon inte har det.

• Gilla
En räv bakom örat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.