Hej!
Jag och min sambo gjorde ett litet projekt här hemma för några veckor sedan. Satte ihop en vägghängd TV-bänk av några köksskåp från IKEA och sen en träskiva som vi la över och på sidorna. Se bild.
Träskivorna är inköpta på Bauhaus och kallades då för "limfog". Vi sågade till, slipade, betsade och lackade skivorna tills de blev fina. Skivorna på sidorna har vi limmat och borrat fast, medan skivan på ovansidan har vi liksom bara lagt på, utan att fästa på något sätt. Detta eftersom vi enkelt vill kunna montera ner hyllan i flera delar när vi flyttar.
Men nu efter några veckor har skivan på ovansidan börjat böja sig. Se bild.
Vad beror detta på och kan vi göra något??? Känns jättetråkigt nu när vi lagt massa pengar på detta projekt!
Funderar på om det beror på att vi har betsat och lackat ovansidan av skivan, men struntade i att göra detta på undersidan eftersom den ändå inte syns?
Supertacksam för hjälp!
Jag och min sambo gjorde ett litet projekt här hemma för några veckor sedan. Satte ihop en vägghängd TV-bänk av några köksskåp från IKEA och sen en träskiva som vi la över och på sidorna. Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskivorna är inköpta på Bauhaus och kallades då för "limfog". Vi sågade till, slipade, betsade och lackade skivorna tills de blev fina. Skivorna på sidorna har vi limmat och borrat fast, medan skivan på ovansidan har vi liksom bara lagt på, utan att fästa på något sätt. Detta eftersom vi enkelt vill kunna montera ner hyllan i flera delar när vi flyttar.
Men nu efter några veckor har skivan på ovansidan börjat böja sig. Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad beror detta på och kan vi göra något??? Känns jättetråkigt nu när vi lagt massa pengar på detta projekt!
Supertacksam för hjälp!
Medlem
· Stockholm
· 825 inlägg
Kan bla bero just på att ni har fuktat upp ena sidan med betsningen. När det torkar så krymper den sidan och skivan slår sig. Prova att behandla andra sidan på samma sätt. Sedan återstår bara att skruva skivan. Undvik att limma av de skälet att du vill kunna demontera i framtiden.
Detta går att lösa. Grundproblemet är som du skrev att ni bara har behandlat ena sidan. Skivan tar då upp och avger fukt och värme olika bra på de olika sidorna, vilket gör att det lätt böjs. Ta loss och behandla undersidan också. Sen är det ändå vettigt att sätta den med några skruvar. Dessa skruvar skall då sättas i för stora håla med bricka, alternativt i avlånga hål (tvärs träets riktning) så att skivan kan röra sig. De behöver inte skruvas fast hårt. Skruvarna hjälper att hålla skivan på plats i framtiden, för även då kommer den att ta upp och avge fukt olika på ovan/undersida, eftersom ovansidan är fri mot luften och undersidan ligger mot toppen av stommarna.
Klicka här för att svara
