16 526 läst ·
14 svar
17k läst
14 svar
Trasigt tegel i fasaden
Hejsan,
Vi tittar på ett hus som är i behov av en del renovering. Mest troligt är det ganska stort behov av dränering runt källaren. Men det som slog mig mest var att en del av teglet var trasigt, alltså en del av ytan på vissa stenar hade slagits(ramlat) sönder. Har läst att fukt kan gå in i tegel men att denna ska dunsta av sig själv och därför inte vara något större problem. Men frågan är om detta stämmer helt.. kan det vara så att teglet med är fuktskadat och behöver bytas, isåfall är detta något som är möjligt att göra?
Tacksam för alla svar.
Vi tittar på ett hus som är i behov av en del renovering. Mest troligt är det ganska stort behov av dränering runt källaren. Men det som slog mig mest var att en del av teglet var trasigt, alltså en del av ytan på vissa stenar hade slagits(ramlat) sönder. Har läst att fukt kan gå in i tegel men att denna ska dunsta av sig själv och därför inte vara något större problem. Men frågan är om detta stämmer helt.. kan det vara så att teglet med är fuktskadat och behöver bytas, isåfall är detta något som är möjligt att göra?
Tacksam för alla svar.
Tegel tar och ger vätska. Det blir inte fuktskadad som t.ex. trä. Däremot kan det frysa sönder om det är mycket vatten i det och temperaturen blir för låg. Särskilt poröst tegel brukar kunna få frysskador. Dessa brukar oftast vara mer av estetisk natur än rent praktisk.
Okay, tackar för svaret!
Det är ett porösttegel och troligen har det hänt i vintras för bitarna ligger kvar nedanför.
Det var ju lite uppmuntrande iallafall, går det att såga ut o byta endast en del av tegelfasaden (handlar om 5 - 10 stenar spridda på ca 2 x 1 meter.
Det är ett porösttegel och troligen har det hänt i vintras för bitarna ligger kvar nedanför.
Det var ju lite uppmuntrande iallafall, går det att såga ut o byta endast en del av tegelfasaden (handlar om 5 - 10 stenar spridda på ca 2 x 1 meter.
Det blir ofta en sådan resultat (frostsprängningar) när tegelfasaden blir kallare av någon anledning och får sällan chans att torka.
1 Har huset isolerats invändigt nyligen? Om svaret är "ja" så är det stor fara att skador fortsätter.
2 Har det inte varit uppvärmt under vintern? Om svaret är "ja" så är det chans att det slutar när värmen kommer in i huset.
Undersök närmare vad som är orsaken till att fasaden tål inte fukt - det kan ju fortsätta att falla ner i bitar ???
Lycka till!
gaia
Hej igen o tack igen!
Förmodligen har värmen varit avstängd eftersom ingen bott där på ett tag nu, ingen renovering har gjorts iallafall.
Ska fixa ihop en hemsida med bilder så får alla som vill mer än gärna kika och kommentera!
Förmodligen har värmen varit avstängd eftersom ingen bott där på ett tag nu, ingen renovering har gjorts iallafall.
Ska fixa ihop en hemsida med bilder så får alla som vill mer än gärna kika och kommentera!
Ny idé och nya funderingar.
Har någon bytt ut en tegelfasad mot trä någon gång och är detta något man kan göra själv som lekman eller bör man lägga ut jobbet?
Tanken isåfall är att byta fasad på långsidorna och låta kortsidorna behålla teglet.
Har någon bytt ut en tegelfasad mot trä någon gång och är detta något man kan göra själv som lekman eller bör man lägga ut jobbet?
Tanken isåfall är att byta fasad på långsidorna och låta kortsidorna behålla teglet.
Jag har inte gjort det, men jag tänkte bara tipsa dig om att du i och med att du byter samtidigt skaffar dig ett rejält underhållsjobb i framtiden. 
Hehe jo fast det blir ju fint! ;D
Här är en länk till hur det skadade teglet ser ut:
http://www.angelfire.com/realm/smecken/Picture_001.jpg
Nån som har några åsikter? ???
Här är en länk till hur det skadade teglet ser ut:
http://www.angelfire.com/realm/smecken/Picture_001.jpg
Nån som har några åsikter? ???
Jag får inte fram någon bild. (Kan nog inte hjälpa dig i vilket fall, men är så nyfiken.)
Orsaken till skadorna funnen...
Hängrännan över trappan är trasig... alltså rinner vatten mm ner på trappan o väggen o även vid grunden... *suck*
Huset stog tomt i vintras och ingen värme igång så därför blev det frostsprängning som resultat. Då blir ju nästa fråga om det är troligt att detta kommer att lösa sig av sig själv när man lagar rännan och låter fasad mm torka upp?!
Hängrännan över trappan är trasig... alltså rinner vatten mm ner på trappan o väggen o även vid grunden... *suck*
Huset stog tomt i vintras och ingen värme igång så därför blev det frostsprängning som resultat. Då blir ju nästa fråga om det är troligt att detta kommer att lösa sig av sig själv när man lagar rännan och låter fasad mm torka upp?!
Låter inte otroligt att det räcker om övriga fasaden är fin.
Tegel kan inte bli fuktskadat (bara frostskadat) men en träfasad kan bli det ;D. Jag tror också att reparation av rännan löser ditt problem.Macke202 skrev:
Är det en riktig tegelhus eller bara fusktegel? Att klä solida tegelväggar med trä är fel, tycker jag
gaia (i en putsat tegelhus)
Tackar för alla svaren!
Vi la ner det huset pga genomträngd fukt både i källaren o bakom teglet. Mäklaren fick dessutom bud på utropspriset så det blir den personen som får börja rota i detta.
Men stort tack för all åsikter o tips, det lär komma fler objekt som ska upp till allmän beskådan.
The search goes on!
Vi la ner det huset pga genomträngd fukt både i källaren o bakom teglet. Mäklaren fick dessutom bud på utropspriset så det blir den personen som får börja rota i detta.
Men stort tack för all åsikter o tips, det lär komma fler objekt som ska upp till allmän beskådan.
The search goes on!
Ja, "snålheten bedrar visheten ..." Ligger en del sanning i det.
Klicka här för att svara