Hej forumet! Har ett gammal fönsterhandtag som igår kväll sa godnatt gick i två delar. Handtaget kan vara original för huset och är i sådana fall från 50-talet.

Någon som vet hur jag byter ut handtaget? Antar att jag måste byta ut allting.
Någon som har någon idé om hur jag får av det? Ser inga skruvhål.

• Gammalt fönsterhandtag i vitt och metall på ett fönster, delvis trasigt och utan synliga skruvhål, från 50-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasigt gammalt fönsterhandtag från 50-talet i två delar på en marmorerad yta, ingen synlig skruv.
    Skapa konto
  • Förstört gammalt fönsterhandtag i metall från 50-talet, brutet i två delar utan synliga skruvhål, monterat på en vit fönsterram.
    Skapa konto
För att få bort handtaget så måste du öppna fönstret samt dela på fönsterbågen.

• Gilla
ebbelito
  • Laddar…
Det var en lång fästplatta till det handtaget.
Antingen sitter det en kåpa som täcker skruvarna eller så är den fäst genom bågen som @Demmpa nämner.
Det handtaget är inte från 50-talet.

• Gilla
ebbelito
  • Laddar…
Sambon fotade detta nyss, är inte hemma själv förrän senare och kan dela på fönsterbågen. Återkommer!
Demmpa Demmpa skrev:
För att få bort handtaget så måste du öppna fönstret samt dela på fönsterbågen.

• Fönsterbåge med borttagen färg och hål, inomhusmiljö med synlig trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
Vissa fönster/dörrar delas på handtagssidan, vissa delas på gångjärnssidan.

Vissa fönster/dörrar hålls ihop med skruv inifrån, vissa utifrån, vissa med spärr/lås från sidan.

• Gilla
ebbelito
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vissa fönster/dörrar delas på handtagssidan, vissa delas på gångjärnssidan.

Vissa fönster/dörrar hålls ihop med skruv inifrån, vissa utifrån, vissa med spärr/lås från sidan.
Jo man får titta efter koppelskruv eller koppelbeslag samt gångjärn mellan bågarna för att veta hur bågarna ska delas.
Ofta går det att känna om man drar ett finger i skarven mellan bågarna framförallt i bakkant där det kan vara svårt att se.

• Gilla
ebbelito
  • Laddar…
Tack för all hjälp. Har nu lyckats få upp fönstret och ser det ni kan se på de bifogade bilderna. Två stora hål för fästning (upp och nere). Förnodligen behöver nya hål tas om man inte skulle ha turen att hitta ett förnsterhandtag i samma storlek. Några tankar?

• Fönsterkarm med två stora hål för fästning, ett upptill och ett nedtill, och två små hål i mitten; behöver möjligtvis nya hål.
    Skapa konto
  • Närbild av ett löstaget fönsterlås med två stora skruvhål, placerat vid ett öppnat fönster med verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
Kanske blir det bra med ett vanligt handtag och Underläggsbricka 4285
Ritning av en underläggsbricka för handtag, med måttangivelser: 180 mm höjd, 30 mm bredd, och 3 mm tjocklek.
Skapa konto

Om du vill ha låsbart så finns det underläggsbrickor för det men även Låshandtag 2930, tyvärr hittade jag ingen ritning på det handtaget.
https://www.beslagsgruppen.se/product/bg2930

Jag gissar att de handtag du har var ett Låsmästare (SLR) fönsterlås som de marknadsförde Menovas fönsterlås som en gång i tiden men det är länge sedan de med den fästplattan utgick.
Anledningen till att använde de handtagen var att FIX bytte från fästplatta med 4 skruvhål till en fästplatta med 2st skruvhål och vissa äldre spanjoletter inte hade hålbilden för genomgående hål för den nya fastsättningen.
Då fanns dessa handtag men även Underläggsbricka/fästplatta men med tiden så har behovet av den lösningen blivit väldigt sällsynt då det bytet skedde för länge sedan skulle gissa på 50-60-talet.

• Gilla
ebbelito
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Kanske blir det bra med ett vanligt handtag och Underläggsbricka 4285
[bild]

Om du vill ha låsbart så finns det underläggsbrickor för det men även Låshandtag 2930, tyvärr hittade jag ingen ritning på det handtaget.
[länk]

Jag gissar att de handtag du har var ett Låsmästare (SLR) fönsterlås som de marknadsförde Menovas fönsterlås som en gång i tiden men det är länge sedan de med den fästplattan utgick.
Anledningen till att använde de handtagen var att FIX bytte från fästplatta med 4 skruvhål till en fästplatta med 2st skruvhål och vissa äldre spanjoletter inte hade hålbilden för genomgående hål för den nya fastsättningen.
Då fanns dessa handtag men även Underläggsbricka/fästplatta men med tiden så har behovet av den lösningen blivit väldigt sällsynt då det bytet skedde för länge sedan skulle gissa på 50-60-talet.
Lyckades hitta denna: https://www.leifarvidsson.se/spanjoletthandtag-la-195-hoger-med-sparr och har den framför mig. Täcker det gamla handtaget precis, det enda jag behöver göra är att kapa tryckespinnen samt fixa två nya hål för den monteringen. Leverantören tipsar om att jag kan köra dessa skruv: https://www.leifarvidsson.se/skruv-tkfx-4-0-x-35-mm-forzinkad men känns som att dessa är lite väl klena. Kan jag gå på större/längre skruv? Om ja, något tips? Ursäktar för frågorna men har lite tummen mitt i handen men försöker lära mig! :)

Det handtaget lär fungera men är inte låsbart som det gamle utan har endast en plastspärr men du kanske inte har krav på att handtaget ska vara låsbart.
Det som begränsar vilka skruvar du kan använda är storleken på hålet men estetiskt även försänkningen.
Finns det något att fästa skruvarna i?
Jag tycker du har genomgående skruvar idag och då används ofta skruv med nipplar och brickor istället.
Om du har något att fästa skruvarna i så är det föreslagna skruvarna tillräckliga.

Vad är det för mått på handtaget du har? Ritning?

Redigerat:
  • Gilla
ebbelito
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det handtaget lär fungera men är inte låsbart som det gamle utan har endast en plastspärr men du kanske inte har krav på att handtaget ska vara låsbart.
Det som begränsar vilka skruvar du kan använda är storleken på hålet men estetiskt även försänkningen.
Finns det något att fästa skruvarna i?
Jag tycker du har genomgående skruvar idag och då används ofta skruv med nipplar och brickor istället.
Om du har något att fästa skruvarna i så är det föreslagna skruvarna tillräckliga.

Vad är det för mått på handtaget du har? Ritning?
Hej igen! Blev att köpa https://www.leifarvidsson.se/spanjoletthandtag-la-195-hoger-med-sparr. Täckte gott och väl hela den gamla ytan så det blev inga fula märken. Hålen för skruvarna var även lämpligt placerade utanför de tidigare hålen.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.