P
Men detta är väl ett sällsynt problem, några mindre sättningar sker men oftast ingett man behöver åtgärda utan bara att man spolar lite mer flödigt för att undvika stopp..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Fantasier att det finns någon som tar sig an ett sådant här problem för dom pengarna, pengarna du nämner kommer inte ens räcka för materialen..
Utan att veta så är det med stor sannolikhet golvvärme i plattan som kommer att göra det besvärligt att bila och för att man inte kan såga i betongen med risken att såga av golvvärmeslangen..
Bara i köket så får man ju demontera diskskåp och eventuellt fler skåp beroende på vilket håll avloppet går, alla vattenrör måste pluggas, bänkskivan demonteras innan man kan lyfta ut köksstommarna, sedan ska golvet tas upp om det är parkett eller laminat har man otur så åker man på och plocka upp hela köksgolvet, är det plastmatta eller klinkers så blir det nytt golv..
Sedan har vi badrum som TS pratar om där åker man ju på att göra om hela badrummet tyvärr.
Tvättstugan åker man ju på att göra om minst hela golvet om det är golvbrunn och tätskikt..
Att man skulle göra allt detta för några tiotusen kronor är ju bara löjligt..
Nu talar jag bara om materialkostnader. Allting bygger på att man gör det själv naturligtvis. Kanske har TS någon nära bekant som är hantverkare, som är villiig att hjälpa till. Mer komplicerat än så behöver det inte vara.
Om det är under köksbänkarna som golvet måste öppnas, vet vi ju inte. Men, så länge inte köket är platsbyggt, så är det ju inte några svårigheter att flytta på några köksskåp, med bänkskiva heller.

Byggbolagets 700.000kr bygger sannolikt på att alla rör ska bilas upp och bytas. Men om det handlar om sättningar, så har det troligtvis hunnit sätta sig nu, så något mer bör inte ske. Eller också var det bara något som hände när man byggde. Det bör alltså räcka att laga och byta där felen ligger nu.
Men säg istället att man lejer bort arbetet så som jag tänker att det bör göras. Mellan 75-150kkr efter ROT kanske.

• Arg
Lassiter
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Nu talar jag bara om materialkostnader. Allting bygger på att man gör det själv naturligtvis. Kanske har TS någon nära bekant som är hantverkare, som är villiig att hjälpa till. Mer komplicerat än så behöver det inte vara.
Om det är under köksbänkarna som golvet måste öppnas, vet vi ju inte. Men, så länge inte köket är platsbyggt, så är det ju inte några svårigheter att flytta på några köksskåp, med bänkskiva heller.

Byggbolagets 700.000kr bygger sannolikt på att alla rör ska bilas upp och bytas. Men om det handlar om sättningar, så har det troligtvis hunnit sätta sig nu, så något mer bör inte ske. Eller också var det bara något som hände när man byggde. Det bör alltså räcka att laga och byta där felen ligger nu.
Men säg istället att man lejer bort arbetet så som jag tänker att det bör göras. Mellan 75-150kkr efter ROT kanske.
75-150tkr räcker knappast för badrummet så jag tror inte du förstår vilket jobb det innebär tyvärr!

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du kanske kan åta dig att hjälpa trådskaparen? Det låter som ett helt fantastiskt pris du erbjuder för ett så omfattande fel.
Hade han varit min nära vän, eller släkting så hade jag hjälpt honom alldeles gratis.
Priserna jag talade om var naturligtvis bara materialkostnader.

A AG A skrev:
Hade han varit min nära vän, eller släkting så hade jag hjälpt honom alldeles gratis.
Priserna jag talade om var naturligtvis bara materialkostnader.
Det här kommer förmodligen innebära att man inte kan bo i huset under pågående arbete. Kök, badrum och flertalet sprickor i rör enligt inspektion. Då blir ju detta inte ett hempularjobb direkt. Förmodligen har TS ett jobb att sköta också. Så jag tror inte 700k hamnar så långt från sanningen.
Lider med TS. 😢

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Är huset pålat är ju första frågan vi måste ha svar på. Är den det så tar man en sugbil och tunnlar som g in och byter skadade delar.
Annars får man ta det uppifrån. Förslagsvis genom kärnborrning vilket gör mindre åverkan på omgivningen. Golvvärmeslingor är godkända att skarva så det är inget problem.

Kretikos Kretikos skrev:
Det här kommer förmodligen innebära att man inte kan bo i huset under pågående arbete. Kök, badrum och flertalet sprickor i rör enligt inspektion. Då blir ju detta inte ett hempularjobb direkt. Förmodligen har TS ett jobb att sköta också. Så jag tror inte 700k hamnar så långt från sanningen.
Lider med TS. 😢
Varför ska man byta ALLA rör för att ca en meter är trasigt. Varför skulle man inte kunna bo i huset, bara för att man bilar upp ett hål på 1x0,3meter i köksgolvet. Även om det kanske är under några kökskåp.
Vad sen gäller badrum och tvättstuga, så tycks det mest handla om att ansluta rören där. Enligt min erfarenhet brukar det gå att göra mycket, med små ingrepp, så länge det är 50-75mm-rör. Hur mycket som måste göras är naturligtvis omöjligt att svara på, med så lite information.
Men 700.000kr??? Man behöver väl för fasiken inte riva och bygga nytt badrum och kök, förutom att byta samtliga stammar?

A AG A skrev:
Varför ska man byta ALLA rör för att ca en meter är trasigt. Varför skulle man inte kunna bo i huset, bara för att man bilar upp ett hål på 1x0,3meter i köksgolvet. Även om det kanske är under några kökskåp.
Vad sen gäller badrum och tvättstuga, så tycks det mest handla om att ansluta rören där. Enligt min erfarenhet brukar det gå att göra mycket, med små ingrepp, så länge det är 50-75mm-rör. Hur mycket som måste göras är naturligtvis omöjligt att svara på, med så lite information.
Men 700.000kr??? Man behöver väl för fasiken inte riva och bygga nytt badrum och kök, förutom att byta samtliga stammar?
Din gissning att det skulle räcka att bila upp ett hål på 1x0,3meter låter optimistisk måste jag säga med tanke på information i de inledande inlägget/inläggen. Men som sagt, man behöver mer info för att uppskatta tid och kostnad. Skulle det vara pålat och man kan tunnla för att byta istället för att bila så skulle väl det förenkla som sagts tidigare. Vi får se om TS återkopplar med mer info.

Kretikos Kretikos skrev:
Lider med TS. 😢
Jag tänker att det kan vara värt att veta vad alternativen är för TS. Även om det inte är möjligt för alla att ha en längre renovering pågående, eller för den delen att ta ledigt från jobbet, så är 700k trots allt motsvarande att vara tjänstledig i ett år plus kanske 200k att lägga på material.

Om chansen att någon annan betalar är låg, så kan det vara värt att veta att den möjligheten finns.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
P
K krfsm skrev:
Jag tänker att det kan vara värt att veta vad alternativen är för TS. Även om det inte är möjligt för alla att ha en längre renovering pågående, eller för den delen att ta ledigt från jobbet, så är 700k trots allt motsvarande att vara tjänstledig i ett år plus kanske 200k att lägga på material.

Om chansen att någon annan betalar är låg, så kan det vara värt att veta att den möjligheten finns.
Lite fel tänkt! Det är inte 700tkr i arbete utan totalt med förmodligen nytt badrum och tätskikt i både badrum och tvättstuga.
Inga enkla jobb som man skulle rekomendera en novis att börja med..
Skulle man fråga säg tio byggföretag så är jag övertygad om att över hälften av dom inte vill åta sig detta uppdrag för det är ett bökigt/stökigt att bilar upp badrum, tvättstuga och kök speciellt om det är vattenburen golvvärme i plattan…

K krfsm skrev:

Jag bifogar ritningen som försäkringsbolaget skickade till byggföretaget samt rapporten om rörinspektionen. Enligt dem behöver röret i köket grävas upp och repareras, men kanske kan resten av rören åtgärdas med relining.

Och ja, vi har golvvärme på bottenvåningen.

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Lite fel tänkt! Det är inte 700tkr i arbete utan totalt med förmodligen nytt badrum och tätskikt i både badrum och tvättstuga.
Inga enkla jobb som man skulle rekomendera en novis att börja med..
Skulle man fråga säg tio byggföretag så är jag övertygad om att över hälften av dom inte vill åta sig detta uppdrag för det är ett bökigt/stökigt att bilar upp badrum, tvättstuga och kök speciellt om det är vattenburen golvvärme i plattan…
Jag håller med om att det inte är ett jobb för de allra, allra flesta. Såg ju inte buskul ut på varken ritning eller inspektionsutlåtandet heller, vad jag som amatör kan se.

Även om entreprenörens garantitid är 10 år, går det väl att driva fallet när det är ett ”väsentligt fel” som har uppstått betydligt tidigare än de 10 årens garantiansvar gick ut. Om jag inte minns fel var det så med de enstegtätade husen i Lillhagen här i Göteborg. Det hade börjat bli skadade redan efter en kort tid, men det upptäcktes långt efter 10-årsgaranti.
TS hus har ju troligtvis varit skadat hela tiden och till slut brast det.

A Animan1506 skrev:
Jag bifogar ritningen som försäkringsbolaget skickade till byggföretaget samt rapporten om rörinspektionen. Enligt dem behöver röret i köket grävas upp och repareras, men kanske kan resten av rören åtgärdas med relining.

Och ja, vi har golvvärme på bottenvåningen.
Otroligt trist situation😢. Men hur är det med de andra två parhusen? Om det visar sig att de är i liknande situation så finns det kanske möjlighet att driva detta vidare på annat sätt som byggfel, t.ex via föreningen.

C
Helt galet, "moderna" avloppsrör tål normalt högst avsevärd belastning innan de spricker.

Inte för att det kanske spelar någon roll för åtgärden, men skulle vara intressant att veta mer detaljer - är det tvär- eller längsgående sprickor, tryckskador från vassa stenar, eller handlar det om att skarvarna gått isär? Hade "rörinspektören" någon hypotes kring bakomliggande orsak? Typ och fabrikat på materialet?

Det måste rimligen handla om mycket stora brister i utförandet eller dåligt materialval/materialfel.

Edit: Så att TS nu postat besiktningsrapporten som besvarar ovanstående.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.