Hej!

Vår tvättmaskin, en Electro Helios TF112-2 som inte använts i ca. 6 månader. (Den fungerade dock sist vi använde den.) Började bete sig lite konstigt.

När vi nu skulle tvätta.fungerade allt, till att börja med. Men så skulle den börja centifugera. Avloppsvattnet började spolas ut (i några timmar) men samtidigt fylldes nytt vatten lika snabbt....

När programvredet vreds fram ett snäpp upphörde vattenfyllningen och tömningen och programmet gick vidare..

Vad kan det vara för fel på tvättmaskinen?
___________________________

En länk till principskisser och reservdelar .:
http://www.ransomspares.co.uk/parts...achines/tf112-2 (91483000500)/default.htm?p=1


Hälsn. Jan
 
Redigerat:
P
Om den tar in vatten när den skall centrifugera är det mycket troligt att det är programverket
Kanske är läge att byta maskin då denna snart är 25 år!
 
Oj är den så gammal - )den följde med huset vi köpte i våras.)
Har bara kört den någon gång i somras. sedan har den stått. kanske någon packning har torkat.

Min spontana tanke är (men kan ha fel) att det ska ske en sköljning innan centifugeringen.
Tvättmaskinen släpper in vatten (som ska stoppas eller sluta efter ett tag)
- Men detta inträffar inte, utan vattnet fylls.
Efter ytterligare en stund öppnas tömventilen och vattnet spolar ut och det finns kanske någon givare som känner när det slutar att rinna? Men eftersom invattenventilen släpper igenom vatten, stannar programmet och väntar att vattnet ska sluta att rinna... (ingen aning om det ska fungera så)
Vrids programverket fram ett steg går programmet vidare.

//Jan
 
P
Vi snackar stenålder här.
Iofs, kan det finnas många spakar på ett kvastskaft men...
Det finns inga givare av den sorten du beskriver.
Maskinen tar aldrig in vatten samtidigt som den tömmer
Den tömmer hela tiden under centrifugerings cyklen
Det vinns en givare som talar om om det är överfullt med vatten, då tömmer den per automatik
Samma givare sköter oxå vatten nivå och torrkokningsskydd.
Program verket sköter allt annat
Så jag vidstående min bedömning och hävdar programverksfel.
Sen finns det ytterligare en möjlighet jordfel, dvs ström i chassit
 
Gissar på pressostaten, tryckgivare som skall slå av påfyllningen när det är rätt nivå. Ömtålig liten grej som jobbar med mycket små tryckskillnader. Om den kärvar eller oxiderar så att inte vattenfyllningen slutar så tar överfyllningsskyddet vid (oxå tryckstyrt oftast i samma pressostat) och startar pumpen....
 
Problembilden / beskrivningen har förändrats något!
En förändring har jag gjort från i somras, när jag körde den och till i veckan.
Tvättmaskinen höjdes ca. 30cm (med en trådback under) för att enklare hantera tvätten.
Första tvätten (med kläder och allt) blev enligt ovanstående beskrivning.

Men nu kördes tvättmaskinen helt tom i går kväll.
Nu sipprade det vatten ur avlopps slangen, bara när trumman roterade.
När trumman stod still kunde vattenstrilen helt avstanna från avloppsröret.

Sökte en bruksanvisning och hittade nästan samma tvätmaskin (Electro Helios TF112-3)
Läste och hittade att om det rann ur avloppsslangen kunde felet vara att avloppsslangen inte hade en böj som den tydligen måste ha.... (något jag inte har vetat)
Det andra var, att nu avslutades tvättprogrammet och tvättmaskinen tömdes i sin ordning.
Dock gick programmet något fortare än jag hade beräknat.
(men det fanns ingen tvätt i maskinen - om det spelar någon roll)

Ska till att börja med se om det finns någon lämplig lösning för avloppsslangen som gått direkt till en golvbrunn.

//Jan
 
Redigerat:
Aha, går slangen direkt ner i brunnen kan den aldrig bli rätt nivå, det rinner ut eftersom. Även om man har en böj (svanhals) uppåt måste man kolla att slangen har fritt utlopp. En polare kopplade slangen direkt på avloppsröret och fick en perfekt hävert, ny maskin, höll på att sluta i garantiärende!
 
Tack för alla svar och idéer.
Var vänder man sig bäst för att hitta avloppslösningar? (Måste man hitta på den själv?)
Frågade en rörmockare (för någon månad sedan) rör kunde han, men inte tvättmaskins anslutningar :-(
Tror att lösningen skulle bli ganska bra om man satte upp ett 50mm (eller 30mm kanske räcker?) plaströr på väggen kopplade på några vinklar och ledde ena änden i avloppet.
(Finns det avloppsgaller för ett rör som kan passa till en gammal gjutjärnsbrunn?)
eller måste man göra något eget för att det ska se bra ut?
Vem ska man fråga?
Sedan var det andra änden till tvättmaskinen - Vad ska man sätta där?
Finns det rör med någon anslutning för slangen på sidan eller i änden?
Undra vem man ska fråga?

//Jan
 
P
Det viktiga är att högsta punkten på slangen ligger över vattennivån i trumman samt att änden på slangen eller dess förlängning inte hamnar under vattenytan i brunnen
Har provisoriskt slangen i hon ser du om det hjälper
Men maskinen skall inte ta in vatten samtidigt den centrifugerar eller tömmer
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.