Byggahus.se
Jaha, så la då vårt drygt fyra år gamla Elecrolux-kylskåp av (det gamla skåpet var sen tidigt 80-tal och fungerade då jag bytte ut det...). Problemet är att kompressorn startar, men lägger av efter ca 2 sekunder. Detta upprepas "då och då", så det verkar som att kompressorn i alla fall fungerar, den blir dessutom varm. Jag misstänker att det är termostaten, vad tror ni? Kanske även startreläet till kompressorn? Hur som helst - jag blir inte klok på hur jag ska komma åt termostaten...Kåpan över vredet inne i kylen är ju så f-bannat designad att det inte går att få grepp om den. Den är dessutom inte skruvad utan hålls av tre plastklämmor (inne i djupa försänkningar i kåpan), som jag direkt känner kommer ge vika om jag rycker i kåpan. Så är det nån som har erfarenhet av/idé om hur man lossar kåpan (jo, jag inser att det säkert finns femtielva varianter på dessa) och därefter: tror ni det "bara" är termostaten eller kan kompressorn vara körd?

Mvh
Anders

Göran.W
Måste tyvärr vara lite tråkig.
Går den 2 sec och sen lägger av är det för att motor skyddet löser pga kompressor haveri.
Inte alls ovanligt på Elux kylar i den åldern.

Det är jätte lätt att få ner kåpan i kylen när man väl lärt sig dvs.
Ta en stor flat mejsel och sätt den i skåran i den svarta plasten inne i försänkningarna.
Tryck uppåt samtidigt som du vrider den ett kvarts varv i valfri riktning.
Börja med den bakersta som är lättast.

Hej Anders,

inne i skåpet står ett PNC. Ta det och gå sedan in på http://shop.electrolux.se/node535.aspx och sök på PNC:et, så får du upp sprängskissen på skåpet. Då är det lättare att hitta.

När termostaten pajjade på vår då 3 år gamla electrolux-kyl (köpt 2005) så fick vi en felkod i displayen och elektroniken sa åt kompressorn att "köra hela tiden för säkerhets skull" och fick alltså ett väldigt kallt kylskåp istället, (kommer inte ihåg om det körde oavbrutet, men kontentan var att saker skulle hållas kalla även när termostaten gått sönder) Gick väl på en dryg tusenlapp att få det reparerat har jag för mig.

Hej,

Göran W: Tyvärr hade du rätt - det var kompressorn som lagt av och måste bytas (pris rep+delar 4100:). Dessutom verkar termostaten lite svajjig, ofta är det runt 0:an i skåpet, men nu med termostaten nära bottenläget (dvs varmast) verkar temperaturen ha stabiliserat sig på +4 grader. Enligt Electrolux "bör" prylarna hålla 10-12 år (vilket väl är en halvering jmf med förr).

Till Electrolux fördel kan jag dock säga att det inte var nåt problem att skicka sprängskisser, bara att ringa och beställa.

Tack för alla tips.

//Anders

Göran.W
Det där att sakerna bör hålla är just bara ett bör.
Jag har sett åtskilliga E-lux skåp som bara är 3-6 år med kompressor haveri.
För satt där kompressorer från Danfoss i Elux och då byte man bara termostaten i kylen då och då och hade skåpen i 25+ år.
I dag är kompressorerna från ja gud vet var dom är tillverkade och dessutom i minsta laget.

Nu är detta inte något unikt för E-lux utan det är överlag en kraftig försämring av kvaliten.
Hade folk slutat köpa billigt krafs utan varit beredda att betala för kvalite så hade sakerna hållt bättre med.
Faktum är att i dag kostar ett E-lux skåp lika mycker som för 15 år sen.

I mitt fall, med ett kylskåp Electrolux Er3309B, verkar det spontant vara just termostaten. Det klickar inte när jag vrider på termostaten, men jag skullle också vilja koppla förbi termostaten för att kontrollera. Problemet är att jag varken på sprängskiss eller på själva termostaten hittar info som indikerar vilka två sladdar som ska kopplas ihop. Någon som kan bidra med info?

Göran.W
Det enklaste är att koppla ihop alla trådarn på termostaten utom jorden så klart.

Och jorden är den gröngula gissar jag..?

Det funkar nu! Strålande. Då blir det några hundringar för en termostat iställer för några tusen för en kyl/frys. Tack för rådgivningen, Göran!

Göran.W
Det var så lite så.

Så lätt skulle det visst inte vara. Nu har jag samma problem som flera andra, med att ersätta den givare som sitter inklämd bakom en platta i kylen. Har förstått det som att man kan lossa plattan om skruvar loss den från baksidan av skåpet. Hela kylen står dock inklämd bakom ett golv lagt ovanpå det gamla, och jag har inte kvar någon justeringsnyckel för att justera höjden på skåpet.

Det leder mig till två frågor. Finns något sätt att lossa givaren från termostaten, alt få in den nya givaren bakom plattan utan att flytta kylen? Vet någon annars hur man kan justera höjden utan den justeringsnyckel som tydligen följer med Electrolux kylskåp?

Göran.W
Plattan sitter bara in klämd mellan listerna på sidan av den.
Du börjar på vänster sida och helt enkelt tar tag i den och drar i den så den bockas lite så den går ut ur spåren på plast listen.

När den losnat viker man den åt höger så man kommer åt.
Den får inte vikas åt vänster för då riskerar man knäcka gas röret.
Givaren monteras dubbel vikt i hållaren längst ner till vänster.

När man viker givaren dubbel ska man vara försiktig så man inte får en knäck på den utan en jämn rund böj.
Över flödet på termostat givaren gömmer man bakom plattan bara.

Sen är det bara att montera plattan igen genom att sätta listerna på den och trycka den på plats i spåren i kylen.

Hoppas du förstår av min förklaring.
Det är då inte lätt att förklara något man själv gjort massvis med gånger.

• Gilla
OlleOls
  • Laddar…
Tjena !
Har ett kylskåp Electrolux Modellnummer: ER8301C Produktnummer: 92727178000
Kopplade förbi termostaten och kom fram till att det är den som är sönder.
Jag undrar om det är enbart termostaten som måste bytas? kanske måste jag byta givare också vilket jag inte vet vad det är och om det medföljer en vanlig ( DANFOSS 077B5213 ) http://www.vitavaror.se/reservdelar...ermostat-kylskaap-danfoss-077b5213-p-210.html
Är den kompatibel med mitt kylskåp som har automatisk avfrostningssystem?

Jag undrar också om jag kan komma undan mycket billigare genom att köpa en sådan? http://www.conrad.se/websale7/?Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3ec%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{tpl%2f01-aa%2ftpl_read_prod_rating.htm%2ftpl}{p1%2f77c7ceb0349c401d411cbfbcb772edae%2fp1}{md5%2fe699ef4803682f2201d27d966f885697%2fmd5}&act=product&prod_index=621870&cat_index=SHOP_AREA_34153_0812041&otp1=tablink2

Klarar den av fukt och liknande? Är den kompatibel med mitt kylskåp som har automatisk avfrostningssystem?
I så fall undrar jag om jag måste köpa något tillbehör för denna mackapären?

Har någon något annat tips eller någon billig variant alternativ hemsida så skicka gärna:)
Är tacksam för svar på mina frågor.
Ciao!

Göran.W
Hoppa över den från conrad
Du behöver inte mer än termostaten dom säljer på vitvaror.
Givaren är den långa ihop rullade saken som inte får kapas eller böjas så där blir veck på den.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.