Yttre ringen på den stora plattan på min häll har slutat fungera. Jag tror att felet ligger i vredet, den yttre ringen skall gå igång när man drar vredet till fullt och sedan förbi ett 'klick', och jag tror att det är detta 'klick' som har någon sorts glapp inne i kontaktdosan bakom vredet.
Hur som haver, jag tänkte som så att eftersom jag alltid vill ha yttre ringen igång, så borde jag kunna koppla om plattan så att även yttre ringen går på tillsammans med den inre. Men jag vet inte riktigt vilka kontakter som gör vad på plattorna, tänkte att ni kan vägleda mig?
Jag bifogar bild med hur den stora plattan ser ut under, yttre ringen är kopplad till de båda svarta kablarna nere i bilden, den ena med gul sko.
Tacksam för ideer!
Hur som haver, jag tänkte som så att eftersom jag alltid vill ha yttre ringen igång, så borde jag kunna koppla om plattan så att även yttre ringen går på tillsammans med den inre. Men jag vet inte riktigt vilka kontakter som gör vad på plattorna, tänkte att ni kan vägleda mig?
Jag bifogar bild med hur den stora plattan ser ut under, yttre ringen är kopplad till de båda svarta kablarna nere i bilden, den ena med gul sko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för ideer!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det finns risk för att kunskap om hur spisar är kopplade internt inte finns på detta forum. Möjligen finns en gnutta chans om du uppger fabrikat och modell.
Men på plats och med mätinstrument kan man säkert komma långt. Till att börja med bekräfta att vredet är trasigt genom att mäta spänningen vid anslutningen till yttre ringen. Sedan kan man mäta lite kring plinten ovanför med tre anslutningar för att se om ström kan tas ut därifrån. Ledarna ser väldigt klena ut så försök i så fall ansluta så långt bak i kedjan som möjligt.
Men på plats och med mätinstrument kan man säkert komma långt. Till att börja med bekräfta att vredet är trasigt genom att mäta spänningen vid anslutningen till yttre ringen. Sedan kan man mäta lite kring plinten ovanför med tre anslutningar för att se om ström kan tas ut därifrån. Ledarna ser väldigt klena ut så försök i så fall ansluta så långt bak i kedjan som möjligt.
Helt rätt, tack för inpasset.
Spisen är en Electrolux EK6268, trefas.
Det är nog bättre ledning (!) också att visa följande bild i stället, den skulle kunna få någon att lura ut hur jag skulle kunna leda in ström till både yttre och inre ringen samtidigt via befintliga kontakter tänker jag?
Spisen är en Electrolux EK6268, trefas.
Det är nog bättre ledning (!) också att visa följande bild i stället, den skulle kunna få någon att lura ut hur jag skulle kunna leda in ström till både yttre och inre ringen samtidigt via befintliga kontakter tänker jag?
Logga in
Skapa konto
Testade nu att leda ut båda ringarna på samma ledning, som i bilden. Funkar såtillvida att hela plattan tänds så fort jag vrider vredet. Men det verkar bli något litet överslag i kopplingsdosan bakom vredet när jag stänger av, vilket ju hade varit önskvärt att slippa, och det kanske bara går att undvika genom att stänga av en del i taget? Och då är jag ju lite rökt antar jag utan en fungerande kopplingsdosa...
Logga in
Skapa konto
Tack elmont, du verkar ha helt rätt, känns definitivt som att något i brytaren kommer att bränna.
Betyder det att en fungerande brytare, när jag har aktiverat yttre ringen och sedan stänger av plattan, på något vis stänger av en ring i taget? Eller orsakar jag någon "bakström" med lösningen i bilden ovan, som brytaren eliminerar på något fiffigt vis?
Betyder det att en fungerande brytare, när jag har aktiverat yttre ringen och sedan stänger av plattan, på något vis stänger av en ring i taget? Eller orsakar jag någon "bakström" med lösningen i bilden ovan, som brytaren eliminerar på något fiffigt vis?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det är nog helt enkelt för hög ström för brytaren. Den kommer troligen att brinna upp med tiden. Då har du två trasiga brytare...
Vill du hålla på och mecka så kan du säkert plocka bort brytaren och öppna den, då borde du se felet. Men risken är att det rasar ut lite detaljer som du inte får tillbaka och även om du ser felet så är det troligt att du inte kan fixa det.
Jag är ju en aning mekig, och har haft ute brytaren och delvis isärplockad, men vågade inte ta isär den mer av de skäl du nämner...
Men, eftersom enda alternativet är att köra tills den brinner, eller köpa en ny, så är det ju inte så mycket att förlora
Tack alla!
Men, eftersom enda alternativet är att köra tills den brinner, eller köpa en ny, så är det ju inte så mycket att förlora
Tack alla!
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Kan ju tipsa om att Electrolux har en bra webshop för reservdelar. Du behöver spisens exakta typnummer (finns ledning på deras web om vilket nummer som behövs, 10 eller 12 siffror tror jag). Så kommer du till en "shop" med sprängskisser på din apparat.
Min erfarenhet är att prylarna man besäller kommer inom 48 timmar.
Om man "bara" har typnamn ex. "EK6268", så hamnar på en sida som mer är en tillbehörssida. Lätt att bli lurad och tro att det är allt som finns som reservdelar.
Min erfarenhet är att prylarna man besäller kommer inom 48 timmar.
Om man "bara" har typnamn ex. "EK6268", så hamnar på en sida som mer är en tillbehörssida. Lätt att bli lurad och tro att det är allt som finns som reservdelar.
Yep, tack! Jag tror att jag har hittat rätt pryl, 420 kr blir priset.
Jag skall försöka återkomma om en tid med hur det funkar med mitt 'hack'. Kommer jag att behöva beställa en ny eller ej... spänningen är olidlig!!
Jag skall försöka återkomma om en tid med hur det funkar med mitt 'hack'. Kommer jag att behöva beställa en ny eller ej... spänningen är olidlig!!
Kan meddela att det verkar funka utan större problem, brytaren klarar det fint ser det ut som. Jag tycker möjligen att det känns som att det är lite mindre fart på plattan än vad det var från början men jag kan inte förstå varför det skulle vara så. Funkar i alla fall.
Klicka här för att svara