51 531 läst ·
285 svar
52k läst
285 svar
Trasig spis, vad gäller?
Hade köparen testat spisen på visningen hade han insett att den var sönder och kunde gett ett pris där efter.S skogstomten skrev:Ja den kanske är bättre men jag kanske köpte just MB för att jag gillar den Blaupunkt radio som satt i den.
Min poäng var ju att det måste vara köparen som får avgöra om det blir ”bättre” då det är just huset i VISAT/AVTALAT utförande som de köpte. Även om vissa andra tycker det ”inte spelar någon roll” då funktionen är samma och vi all gillar olika saker.
Falu rödfärg och röd akrylatfärg är ju tex båda ”röd färg” men vissa föredrar det ena före det andra osv.
Tycker att 2500kr är helt rimligt och ett legitimt anspråk och inget att bråka om utifrån de ”missar som skett” på olika sätt. Därav att jag inte tycker det är något att tjafsa om. Inget mer sökande, inköpskostnad, transporterande, bära in/ut, ev meka elkontakt, bortforslande osv.
Hade KOMMUNIKATIONEN från säljaren till KÖPAREN varit korrekt så hade det aldrig uppstått. Dvs KONTROLLERAT så det stod med i objektsbeskrivning/annons, med i frågelista, ev tydlig lapp fäst på spisen vid visningen osv. I det här fallet grundar det sig ju främst på SÄLJARENS miss i kommunikationen INTE på köparens misstag/undersökning. En spis (används dagligen) i ett hus på en visning är det nog rimligt att anta att den fungerar och används om inget annat sägs tex. Att då på tillträdesdagen hitta en lite annorlunda spis hade nog gjort att jag hajat till. Särskilt när sen säljaren säger att de visste om det redan vid ifyllande av frågelista och på visningsdagen osv. En enkel not om att ”spisen kommer att vara utbytt mot fungerande 70cm spis på tillträdesdagen hade räckt”. (Men står det i texten likvärdig/liknande hade jag nog själv förväntat mig ”glashäll”)
Hade varit helt annorlunda om köparen KRÄVT en dyyyyr (omöjlig) reparation eller helt spritt ny 70cm glasspis. Inställt och klar på plats. Då hade jag tyckt det varit orimligt.
Har själv varit i liknande sits då den planerade installationen av Bergvärmen drog ut på tiden vid en försäljning.
Till visningen hade vi satt upp utskrivna bilder/faktablad fäst på väggen där värmepumpen skulle stå. Med information/protokoll om borrhål, kalkyler över förväntad energiförbrukning framöver, installerande firma, planerad tidpunkt osv.
Hade samtidigt något annat vi skulle behålla. (Minns ej vad) då såg vi till att det stod i prospektet och med ”lapp fäst” på själva saken på visningsdagen. Tror tom vi skrev in det på köpekontraktet för att vara säker och undvika missförstånd.
Jag förstår din liknelse, OM man i en dom alltid skulle räkna såRamnemark skrev:
"hur mycket skulle priset sjunka om spisen/frysen/mikron/ ..." så skulle man väldigt ofta hamna i ett nolläge, en tusenlapp hit eller dit på en miljonaffär...
Så i praktiken skulle alla kunna plocka med sig nån vitvara hävda,
" ja vaddå - värdet i relation till hela köpesumman är noll.
man skulle betala lika mycket för hus oavsett om vitvaran står kvar eller inte."
I vilket fall som helst, hur ställs det mot en objektbeskrivning där man måste anta att det handlar om HELA vitvaror.
Antar det stått kök med spis/frys/kylskåp i den....
Att påstå att man bör testa vitvaror på visning (eller ens på besiktning) är ju helt orimligt. Okej säljare eller mäklare vill ha med den personen att göra. "Är det okej om jag tvättar lite kläder här så att jag vet att centrifugeringen fungerar?" Eller ens som i det här fallet att spisen startade men plattorna blev inte varma men ugnen fungerade. Det säger väl sig självt att säljarens upplysningsplikt är sådan att man ska informera om det säljaren garanterat vet (att spisen är trasig), men köparen lätt kan missa (att trögstartade glashällen inte blir varm även om spisen ser ut att fungera). Ungefär som att tvättmaskinen inte centrifugerar eller vattnet fryser varje vinter om försäljningen sker på sommaren.Ramnemark skrev:
Jag håller med om att det är nära inpå orimligt, men det är ju fortfarande så. Jag har läst fall där undersökningsplikten inte uppfyllts för man inte filmat avloppssystemet. Hur ofta gör man det på en visning? Men så är reglerna. Allt du kan undersöka utan att göra skada på fastigheten är ditt ansvar att undersöka.Okarlsson skrev:
Att påstå att man bör testa vitvaror på visning (eller ens på besiktning) är ju helt orimligt. Okej säljare eller mäklare vill ha med den personen att göra. "Är det okej om jag tvättar lite kläder här så att jag vet att centrifugeringen fungerar?" Eller ens som i det här fallet att spisen startade men plattorna blev inte varma men ugnen fungerade. Det säger väl sig självt att säljarens upplysningsplikt är sådan att man ska informera om det säljaren garanterat vet (att spisen är trasig), men köparen lätt kan missa (att trögstartade glashällen inte blir varm även om spisen ser ut att fungera). Ungefär som att tvättmaskinen inte centrifugerar eller vattnet fryser varje vinter om försäljningen sker på sommaren.
Vi diskuterar vad som gäller, inte hur det borde vara. Om ni inte vet om hur djupt undersökningsplikten sträcker sig så är det meningslöst att kommentera vidare då ni förmodligen kommer bli förvånade.
Och svaret är ja på ditt påhittade och försök till ironiska exempel, du bör absolut testa tvättmaskinen innan tillträdet. Samma med avlopp, ventilation, kamin, vitvaror och allt du kan tänka dig kan gå sönder.
Gör man det, nej, inte jag heller, men då har du inget att driva mot den förra ägaren.....
Redigerat:
Jag antar med att det stått spis i objektbeskrivningen, och det fick den förra ägaren. Hade det stått spis med glashäll eller induktionsspis så hade beskrivningen varit felL larka742 skrev:Jag förstår din liknelse, OM man i en dom alltid skulle räkna så
"hur mycket skulle priset sjunka om spisen/frysen/mikron/ ..." så skulle man väldigt ofta hamna i ett nolläge, en tusenlapp hit eller dit på en miljonaffär...
Så i praktiken skulle alla kunna plocka med sig nån vitvara hävda,
" ja vaddå - värdet i relation till hela köpesumman är noll.
man skulle betala lika mycket för hus oavsett om vitvaran står kvar eller inte."
I vilket fall som helst, hur ställs det mot en objektbeskrivning där man måste anta att det handlar om HELA vitvaror.
Antar det stått kök med spis/frys/kylskåp i den....
Men nu hade det varit en visning med, "spis" i objektbeskrivning, och spisen på visning kan man till 100% ha fog för är samma.Ramnemark skrev:
Alltså INTE plattor.
Jag skulle också faktiskt tro att köparen har en grund i att TS bodde i huset, utifrån detta kan man med all rätt anta att viss grundläggande förutsättningar fungerar.
Ett hus som har stått tomt kan ha råkat ut för allehanda konstiga saker, men detta skall alltså varit bosatt hela tiden.
Svårt att bevisa att man levde med en trasigRamnemark skrev:
Jag tror du missuppfattar lite hur detta kommer gå till. De kommer komma överens eller skiljas åt som ovänner. Detta kommer inte gå till något tvistemål och allas vår uppgift är att förmå TS och andra i framtiden att på ett resonligt sätt göra rätt för sig. Detsamma såklart om köparen startat tråden hade jag sagt "den gamla spisen är ju inte så mycket värd i dagsläget, men förstår att du ville ha en glasskeramikhäll. Kanske kan ni mötas halvvägs eftersom den du fick ändå var nyare och av bättre märke?"Ramnemark skrev:
Jag håller med om att det är nära inpå orimligt, men det är ju fortfarande så. Jag har läst fall där undersökningsplikten inte uppfyllts för man inte filmat avloppssystemet. Hur ofta gör man det på en visning? Men så är reglerna. Allt du kan undersöka utan att göra skada på fastigheten är ditt ansvar att undersöka.
Vi diskuterar vad som gäller, inte hur det borde vara. Om ni inte vet om hur djupt undersökningsplikten sträcker sig så är det meningslöst att kommentera vidare då ni förmodligen kommer bli förvånade.
Och svaret är ja på ditt påhittade och försök till ironiska exempel, du bör absolut testa tvättmaskinen innan tillträdet. Samma med avlopp, ventilation, kamin, vitvaror och allt du kan tänka dig kan gå sönder.
Gör man det, nej, inte jag heller, men då har du inget att driva mot den förra ägaren.....
Så svårt ska det väl inte vara för folk att uppföra sig gentemot varandra?
Nä, och rent krasst så har han inte heller fått chansen att konstatera att han missade i sin plikt att undersöka spisen för den var borta när han kom dit.Ramnemark skrev:
Med ditt resonemang skulle man med en halvvag beskrivning kunna gå på en visning med rostfria Miele, beskrivna som spis, kyl, frys etc och på tillträdesdagen hitta begagnade Cylinda i vitt. Tror inte det.......
Du har nog missförstått min inställning till det här. Det är inte min spis och det rör mig inte i ryggen. Men när man läser era inlägg så får man känslan av ”Du har gjort fel” ”Du är skyldig” osv. Vad som är moraliskt rätt och vad som är lagligt rätt är inte samma. Hade jag varit köparen hade jag med utgått från att det skulle vara samma spis, hade jag varit säljaren så hade jag nog inte hamnat här men om det nu ändå blivit så så hade jag hållit hårt i mina pengar då köparen verkar vara en speciell typ
Ramnemark skrev:
Jag håller med om att det är nära inpå orimligt, men det är ju fortfarande så. Jag har läst fall där undersökningsplikten inte uppfyllts för man inte filmat avloppssystemet. Hur ofta gör man det på en visning? Men så är reglerna. Allt du kan undersöka utan att göra skada på fastigheten är ditt ansvar att undersöka.
"Mäklaren ansvarar för hur objektet beskrivs i t ex en objektbeskrivning. Om man där skriftligen uppger (och därmed garanterar riktigheten) på boyta med mera har det i praxis ansetts att köparen inte ytterligare behöver undersöka dessa förhållanden, om man inte haft anledning att misstänka att uppgifterna inte stämmer. Uppgifter i en objektbeskrivning är således att jämföra med en utfästelse från säljarens sida."
http://www.kopa-hus.se/redanstalldafragor.html
Passar in på vad jag hört och läst mig till. Så undersökningsplikten faller undan här.
Man får ha lite fantasi, köparen är en speciell typ genom säljarens ögon. Ingen av oss vet hur ”svår” säljaren har varit eller om köparen är rättshaverist. Det som är säkert är att fast installerad utrustning tillhör fastigheten och inte får bytas ut hur som helst. Och vi vet att säljaren har skött det på osedvanligt dumt. Om köparen vet vi faktiskt ingenting. En annan sak vi vet är att det handlar om småpengar i sammanhanget och jag förstår inte varför säljaren inte inser det.Ramnemark skrev:
Du har nog missförstått min inställning till det här. Det är inte min spis och det rör mig inte i ryggen. Men när man läser era inlägg så får man känslan av ”Du har gjort fel” ”Du är skyldig” osv. Vad som är moraliskt rätt och vad som är lagligt rätt är inte samma. Hade jag varit köparen hade jag med utgått från att det skulle vara samma spis, hade jag varit säljaren så hade jag nog inte hamnat här men om det nu ändå blivit så så hade jag hållit hårt i mina pengar då köparen verkar vara en speciell typ
Bara för att jag är filosofiskt nyfiken: anser du att juridik trumfar moral?Ramnemark skrev: