E Erik den Store skrev:
Som köpare skulle jag kräva lika spis eller bättre som tidigare avtalats och som visades i prospektet. Självklart skall den även fungera. Det betyder att man köper en ny glaskeramik spis och låter installera innan tillträdet. Hur många miljoner har den nya köparen betalat för huset och hur många miljoner har ni tjänat? Mycket vill ha mer. Snålhet bedrar vishet.
Det finns ett Sverige utanför Stockholm också, där tjänar man inte många miljoner på att sälja sitt hus, men man kan däremot köpa många hus om man har många miljoner. ;)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Om TS betalar så lär det dyka upp annat
Köpare som beter sig så kommer stt fortsätta"mjölka" så långt det går
Självklart. Sådana där människor utnyttjar andra människors osäkerhet och konflikträdsla för att sko sig. Att ge efter för någon som hotar med rättegång för 1250kr lär stå en dyrt. TS betalar nu, sen dyker nästa sak upp, och nästa. Om några år har ts gett bort sitt hus gratis.

Köparen har noll och inget att komma med, om han drar det till rätten så förlorar han.

F Finndjävel skrev:
Självklart. Sådana där människor utnyttjar andra människors osäkerhet och konflikträdsla för att sko sig. Att ge efter för någon som hotar med rättegång för 1250kr lär stå en dyrt. TS betalar nu, sen dyker nästa sak upp, och nästa. Om några år har ts gett bort sitt hus gratis.

Köparen har noll och inget att komma med, om han drar det till rätten så förlorar han.
TS har bytt spis. Hone erkänner det. A
Så varför har köparen inget att komma med...??

L larka742 skrev:
Men TS har bytt den mot en bättre, då den andra var trasig :)

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Köparen menar ju självklart att den inte var trasig vid endera tillfälle han sett den, utan den har bytts ut mellan kontraktskrivning och tillträde. Under den tiden ska man använda sitt vett och se det som att man bor i köparens hus. Går något då sönder har man en dialog med den som köper huset. Som det är nu borde TS acceptera att gå 152500 back istället för 150k. Hur endera parter orkar tjafsa om 500 spänn är ju samtidigt helt bortom mitt förstånd. Betala och gå vidare.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Fastän det visste inte köparen. Säljaren hade inte heller skrivit det i frågeformuläret. Så köparen upplever att den nya begagnade keramikplatteespisen är en försämring, det skulle jag också köra inte samma flexibilitet med en plattspis som med en plan keramikhäll.

• Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Köparen köper ett renoveringsobjekt med trasig spis utgående ifrån en visning. Ingen besiktning överhuvudtaget görs. Säljaren byter den trasiga spisen emot en nyare och framförallt fungerande sådan. Vad exakt är det köparen gör anspråk på, han har inte fullföljt sin undersökningsplikt.
Säljaren gör fel när denne inte informerar om den trasiga spisen men köparens undersökningsplikt väger tyngre juridiskt.

• Gilla
maglub och 3 till
  • Laddar…
Nja kan ju vara en trasig bättre modell som går att laga som säljaren räknat med som nu bytts ut mot begagnad, fungerande budgetmodell.

Så att den ”bytts mot en fungerande” gör nog knappast i sig att allt är frid och fröjd och köparen ”borde vara glad” osv.

Säg att du sett ut och betalat för en bil = begagnad 10år gammal svart MB som gått 20000mil. Som du köpt av en bilfirma. När du ska hämta den någon vecka senare säger mekanikern på firman:

”- var det ingen som sa till dig att motorn hade skurit när du kollade på den (visningen..). Jag hade ju nämnt det för xxx ... Så nu får du den här vita Dacian istället. Lika stor, 3 år nyare och har bara gått 12900mil. Det är väl inget problem. Den gör ju samma jobb och har ungefär samma marknadsvärde, bra va!”

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Nja kan ju vara en trasig bättre modell som går att laga som säljaren räknat med som nu bytts ut mot begagnad, fungerande budgetmodell.

Så att den ”bytts mot en fungerande” gör nog knappast i sig att allt är frid och fröjd och köparen ”borde vara glad” osv.

Säg att du sett ut och betalat för en bil = begagnad 10år gammal svart MB som gått 20000mil. Som du köpt av en bilfirma. När du ska hämta den någon vecka senare säger mekanikern på firman:

”- var det ingen som sa till dig att motorn hade skurit när du kollade på den (visningen..). Jag hade ju nämnt det för xxx ... Så nu får du den här vita Dacian istället. Lika stor, 3 år nyare och har bara gått 12900mil. Det är väl inget problem. Den gör ju samma jobb och har ungefär samma marknadsvärde, bra va!”
Totalt felaktig jämförelse. Det handlar om en spis, några promille av kostnaden för hela huset. Din jämförelse utgår ju ifrån att säljaren skulle ha bytt hela huset.
Du köper en Toyota med tändstift av märket denso som gått 70000km. Säljaren byter ut tändstiften emot nyare av märket NGK och låter dig behålla dom gamla. Där har du en jämförelse närmare sanningen.

• Gilla
Pytt och 3 till
  • Laddar…
@skogstomten det där är en dålig jämförelse, den här är bättre:

”- var det ingen som sa till dig att bilstereon var trasig när du kollade på den (visningen..). Jag hade ju nämnt det för xxx ... Så nu får du den här bilstereon istället, (fast front istället för löstagbar, annars samma funktioner). Det är väl inget problem. Den gör ju samma jobb och har ungefär samma marknadsvärde, bra va!”

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Köparen köper ett renoveringsobjekt med trasig spis utgående ifrån en visning. Ingen besiktning överhuvudtaget görs. Säljaren byter den trasiga spisen emot en nyare och framförallt fungerande sådan. Vad exakt är det köparen gör anspråk på, han har inte fullföljt sin undersökningsplikt.
Säljaren gör fel när denne inte informerar om den trasiga spisen men köparens undersökningsplikt väger tyngre juridiskt.
Jag antar att det fanns en objektbeskrivning "Spis 2001" eller nåt liknande?
Om den spisen redan var trasig så blir det väl lite lurigt av TS....

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Thegoatthing Thegoatthing skrev:
Nejmen precis vi kan förstå besvikelsen absolut men han kräver 2500 kr i kompensation medans vi tycker ungefär hälften av det är rimligt pga besvikelsen, men det går han inte alls med på och anser att isåfall ska han ta det vidare till rättegång om vi inte köper en helt ny spis till han, vilket vi inte går med på.

Den spisen som stod på visningen var ungefär 10 år så den hade inte ett högt värde samt precis som du säger så går det att hitta billigt på blocket.
Ställ tillbaka den spisen som var på visningen så är väl problemet löst

Gerd61 Gerd61 skrev:
Ställ tillbaka den spisen som var på visningen så är väl problemet löst
Den är ju redan slängd har TS informerat om tidigare i tråden. Dessutom skulle den inte hjälpt när kunden inte fått veta att den var trasig.

Ja den kanske är bättre men jag kanske köpte just MB för att jag gillar den Blaupunkt radio som satt i den.

Min poäng var ju att det måste vara köparen som får avgöra om det blir ”bättre” då det är just huset i VISAT/AVTALAT utförande som de köpte. Även om vissa andra tycker det ”inte spelar någon roll” då funktionen är samma och vi all gillar olika saker.

Falu rödfärg och röd akrylatfärg är ju tex båda ”röd färg” men vissa föredrar det ena före det andra osv.

Tycker att 2500kr är helt rimligt och ett legitimt anspråk och inget att bråka om utifrån de ”missar som skett” på olika sätt. Därav att jag inte tycker det är något att tjafsa om. Inget mer sökande, inköpskostnad, transporterande, bära in/ut, ev meka elkontakt, bortforslande osv.

Hade KOMMUNIKATIONEN från säljaren till KÖPAREN varit korrekt så hade det aldrig uppstått. Dvs KONTROLLERAT så det stod med i objektsbeskrivning/annons, med i frågelista, ev tydlig lapp fäst på spisen vid visningen osv. I det här fallet grundar det sig ju främst på SÄLJARENS miss i kommunikationen INTE på köparens misstag/undersökning. En spis (används dagligen) i ett hus på en visning är det nog rimligt att anta att den fungerar och används om inget annat sägs tex. Att då på tillträdesdagen hitta en lite annorlunda spis hade nog gjort att jag hajat till. Särskilt när sen säljaren säger att de visste om det redan vid ifyllande av frågelista och på visningsdagen osv. En enkel not om att ”spisen kommer att vara utbytt mot fungerande 70cm spis på tillträdesdagen hade räckt”. (Men står det i texten likvärdig/liknande hade jag nog själv förväntat mig ”glashäll”)

Hade varit helt annorlunda om köparen KRÄVT en dyyyyr (omöjlig) reparation eller helt spritt ny 70cm glasspis. Inställt och klar på plats. Då hade jag tyckt det varit orimligt.

Har själv varit i liknande sits då den planerade installationen av Bergvärmen drog ut på tiden vid en försäljning.

Till visningen hade vi satt upp utskrivna bilder/faktablad fäst på väggen där värmepumpen skulle stå. Med information/protokoll om borrhål, kalkyler över förväntad energiförbrukning framöver, installerande firma, planerad tidpunkt osv.

Hade samtidigt något annat vi skulle behålla. (Minns ej vad) då såg vi till att det stod i prospektet och med ”lapp fäst” på själva saken på visningsdagen. Tror tom vi skrev in det på köpekontraktet för att vara säker och undvika missförstånd.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Köparen menar ju självklart att den inte var trasig vid endera tillfälle han sett den, utan den har bytts ut mellan kontraktskrivning och tillträde. Under den tiden ska man använda sitt vett och se det som att man bor i köparens hus. Går något då sönder har man en dialog med den som köper huset. Som det är nu borde TS acceptera att gå 152500 back istället för 150k. Hur endera parter orkar tjafsa om 500 spänn är ju samtidigt helt bortom mitt förstånd. Betala och gå vidare.
Den har gått sönder innan kontraktsskrivning och tillträde, detta är ju redan utrett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.