Hej,
(Frågan gäller elektrisk golvvärme, installerat cirka 2008).

En snäll kompis skulle byta min gamla golvvärmetermostat till en ny smartare variant. Trots att termostaten var ny från affär fungerade den inte - otur men sånt kan hända. Problemet skedde när han skulle koppla tillbaka den gamla. Då måste han ha blandat ihop kablarna för själva värmekablarna och kablarna ner golvsensorn, skruvade ihop och satte igång. Termostaten lös grönt när han satte igång.

Jag märkte dock ganska snart efter att han åkt att golvet är kallt och termostaten "slår aldrig till" och blir röd och värmer. Jag tog isär och kopplade rätt men samma resultat. Tog isär allt igen, drog i sensorkabeln för att se om det skulle vara fysiskt möjligt att byta den. Det gick väldigt trögt, men det finns nog en liten möjlighet. Skruvade ihop allt igen, grönt igen, men när jag drar termostaten så nära ettan jag kan (lägsta inställningen). Slår den till, jag ser också på min fasmätare att effekten går upp med 2A som den ska dra. Vrider jag däremot upp den över 1 blir den grön igen.

Egen misstanke: sensorn har bränt och fungerar inte riktigt bra. Mätte slingan som visade 110ohm.

Frågor:
1. Känns analysen rimlig?
2. Finns det termostater som har inbyggd sensor och inte är beroende av sensorkabel?

Tack på förhand!
/K
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.