Hej!
Jag undrar om nogån har försökt byta en trasig värmeplatta i en gammal keramikglashäll? Har en udda Kuppersbusch fabrikat och vill ersätta en platta med en annan fabrikat som är tillgänglig på marknaden. Frågat runt och fått svar -köp en ny- men hällen är OK i övrigt och dessutom med pop-up vridknappar som är bekvämma och nästan unika i eran av touch-controll som jag inte vill ha. Är det för stora konstruktionsskillnader för att "adoptera" eller finns det chans att få liv i den igen?
Nogån som försökt? hälsningar,gaia
 
Jag skulle nog försöka med originaltillbehör först.
Om du inte hittar skulle jag inte försöka själv. Fråga först en reparatör. El är inget för amatörer.

 
Hej Sweli!
Tack för varningen! Jag ska nog inte gräva i den själv (får hjälp av en elektriker). Det kan tyckas att det är i det snålaste laget att försöka reparera en gammal häll men jag var så nöjd med modellen så jag vill gärna behålla den ett tag till. I alla fall tills det kommer ut på marknaden en vettigare system än dagens "touch-control" i plattan. Då hellre skulle jag ha en fjärrkontroll......som är monterat i spiskåpan i ögonhöjd .... Inga barn eller fettstänk skulle nå den och man ser på lång håll vilken platta som är på! Kanske finns sådana redan?
hälsningar gaia
 
Fjärrkontroll till spisen :o -jag vet ju hur stressigt det blir när fjärren till TV'n "kommit bort".... :P
Men reglage i ögonhöjd, långt från småbarnsfingrar är suveränt. Vi hade en låda monterad med spiskontrollen fastmonterad (!) i under överskåpet brevid spisen tidigare, jättebra!

/Ulle
 
Ja, man har läst här på forumet de som har köpt "touch-control" och har ställt en varm kastrull på kontrollerna och fått flipperspel  ;D ;D

Din idé att ha kontrollerna under skåp i ögonhöjd är jätte bra.

Här kan du ringa för att få reservdelar till din spis:

http://www.kueppersbusch.de/englisch/index.htm


Importör i Sverige:

ARMAL SCANDINAVIA AB
Street:
Box 142 10
Zip/City:

S - 40020 Göteborg

Telephone:
0046 31 20 42 20
Telefax:

0046 31 18 27 85

eMail:

info@armal.se

Lycka till !
 
Hej Sweli!
Vi ringde deras service men eftersom det gäller en halogen-platta som inte tillverkas längre så var det knappast lätt och säkert dyrt uppdrag att hitta . Då har vi inte gått vidare den vägen och försöker med en nödlösning. Vi för se om det går. Jag hoppades att någon har redan varit i likadan situation men .....
Hej biggles1!
Tack för tipset, det kan bli en av alternativen. Hade man en separat styrdel täckt av en slätt glasskiva + vridknappar som man kunde dölja genom att trycka dom in = med andra ord det lättaste system att hålla rent så nöjer man sej inte med den traditionella lösningen som verkar besvärlig jämfört med det man haft. Har inte haft eller sett ett bättre....
No ja, fjärrkontroll är kanske för mycket begärt men en mer praktisk placering av styrpanelen skulle jag kunna hitta bara det fans en möjlighet att välja själv. Jag tycker man skulle kunna utnyttja framsidan på spisfläkten f.ex.
gaia
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.