Hej. Har någon sett detta tidigare och har en aning om vad det beror på? Slangen sitter i en djupborrad brun på ca 60 meter.

• IMG_5635.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte riktigt samma sak.

Men på vår förra diskmaskin (Huskvarna) satt det en slang som var kopplad till genomströmningsvärmaren. Efter ca 3 år så började den läcka. Man kunde se att det var en konformad fördjupning i plasten från insdian, godest var då lövtung i "hålet", och hade spruckit. Jag var då osäker på om det var ett fabrikationsfel, eller något konstigt punktslitage just där. Den nya slangen började sedan läcka på precis samma ställer efter ca 3 år, och detta upprepades igen efter 3 ytterligare år, då bytte jag maskin istället för att laga. Slangen ifråga var specialformad med 90 graderskrök, och en bit av sträckan var slangen "platt" rektangulär. Så den kostade typ 700 kr som reservdel.

Det måste där ha blivit någon sorts turbulens på vattnet direkt efter ansdlutningen till värmaren.

Skadan vi ser på din Pem slang påminner om hur min diskmaskinslang såg ut

Det har blivit varmt då pumpen har gått lång tid utan flöde.
Troligen har inte pumpen nått frånslagtrycket pga t.ex. lägre vattennivån lr fel på tryckströmbrytaren.

H hempularen skrev:
Inte riktigt samma sak.

Men på vår förra diskmaskin (Huskvarna) satt det en slang som var kopplad till genomströmningsvärmaren. Efter ca 3 år så började den läcka. Man kunde se att det var en konformad fördjupning i plasten från insdian, godest var då lövtung i "hålet", och hade spruckit. Jag var då osäker på om det var ett fabrikationsfel, eller något konstigt punktslitage just där. Den nya slangen började sedan läcka på precis samma ställer efter ca 3 år, och detta upprepades igen efter 3 ytterligare år, då bytte jag maskin istället för att laga. Slangen ifråga var specialformad med 90 graderskrök, och en bit av sträckan var slangen "platt" rektangulär. Så den kostade typ 700 kr som reservdel.

Det måste där ha blivit någon sorts turbulens på vattnet direkt efter ansdlutningen till värmaren.

Skadan vi ser på din Pem slang påminner om hur min diskmaskinslang såg ut
Magrand Magrand skrev:
Troligen har inte pumpen nått frånslagtrycket pga t.ex. lägre vattennivån lr fel på tryckströmbrytaren.
Okej. Så pumpen har ingen ”säkerhets brytare” om det är för dåligt med vatten? För systemet i huset har nästintill tömt hydrofonen helt. Och trycket i densamma va nere på 0.

Magrand Magrand skrev:
När du säger ”lång tid utan flöde” hur länge menar du då? Vi har ju problem med att brunnen sinar denna tiden på året om den används mkt, men över en natt så rinner det till i brunnen och fungerar igen. Slangen har nog suttit sen tidigt 90-tal. Kan den gett sig pga ålder? Vi har även haft åsknedslag i närheten och många grannar råkade ut för en massa problem, kan det ha gjort slangen klen?

mrgump mrgump skrev:
Okej. Så pumpen har ingen ”säkerhets brytare” om det är för dåligt med vatten? För systemet i huset har nästintill tömt hydrofonen helt. Och trycket i densamma va nere på 0.
Nej det har pumpar typiskt inte, enstaka modeller har det och ibland som ett tillbehör. Garantin räcker heller inte överhettningsskador.

Detta behöver man vara observant på.

• Gilla
Johaner
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det har pumpar typiskt inte, enstaka modeller har det och ibland som ett tillbehör. Garantin räcker heller inte överhettningsskador.

Detta behöver man vara observant på.
Men jag har hört att pumpar har överhettningsskydd? Och ska slå ifrån vid en viss temperatur, vår pump är nyinköpt i år. Grundfors. Och det bör ju bli bra varmt för att slangen ska ”spricka utåt ” som på bilden Dock är slangen från 90 talet

mrgump mrgump skrev:
Men jag har hört att pumpar har överhettningsskydd? Och ska slå ifrån vid en viss temperatur, vår pump är nyinköpt i år. Grundfors. Och det bör ju bli bra varmt för att slangen ska ”spricka utåt ” som på bilden Dock är slangen från 90 talet
Det stämmer tyvärr inte. Jag köpte en grundfoss för ett par år sedan (antagligen samma modell som du) och de har inte tempskydd. Men enklast är ju att kolla vad som gäller för din modell. Grundfoss har en tryckstyrning till vissa modeller om jag minns rätt. Vilken modell på pump har du?

Vilken Grundfospump och storlek har du?
SP 4" 3-fas
eller
SQE 3" 1-fas?

SP 3-fas har inga Inbyggda skydd

SQE 1-fas har bl.a inbyggda skydd för över/underspänning och strömövervakning för torrkörning/överbelastning men inget temperaturskydd för pumpad vätska.

Om man t.ex. har en SQE 2-70 nedsänkt till 60 meter (6 bar) och frånslagstryck på 3 bar så ligger man straxt över vad pumpen klarar, ca 8,9 bar vid nästan 0 flöde.

Vid sinande brunn och om vattennivån ligger under pumpen utlopp men över pumpens vattenintag kommer pumpen aldrig i mål och vattnet blir varmt och pem-röret blir försvagat och spricker.

SQE-pumpens inbyggda skydd tror att allt är som det ska

Magrand Magrand skrev:
Vilken Grundfospump och storlek har du?
SP 4" 3-fas
eller
SQE 3" 1-fas?

SP 3-fas har inga Inbyggda skydd

SQE 1-fas har bl.a inbyggda skydd för över/underspänning och strömövervakning för torrkörning/överbelastning men inget temperaturskydd för pumpad vätska.

Om man t.ex. har en SQE 2-70 nedsänkt till 60 meter (6 bar) och frånslagstryck på 3 bar så ligger man straxt över vad pumpen klarar, ca 8,9 bar vid nästan 0 flöde.

Vid sinande brunn och om vattennivån ligger under pumpen utlopp men över pumpens vattenintag kommer pumpen aldrig i mål och vattnet blir varmt och pem-röret blir försvagat och spricker.

SQE-pumpens inbyggda skydd tror att allt är som det ska

Grundfos 3″ – SQE 2-85 Är den vi har. Och brunnen är 60 meter djup​

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.