S Styrman_jansson skrev:
Du kan även läsa mer om detta här;
[länk]

Det finns lösningar med kraftelektronik för att få nätnytta ändå. Men dessa bekostas ju då av Svk, d.v.s. oss, ej som tidigare av producenterna själva.
Jag antar att detta ska vara det som tidigare kallades för spinning reserve, t ex tunga roterand generatorer för frekvensstabilisering. Som den där professorn i en annan tråd svamlar om.
I tunga generatorer får man det som biprodukt men det går även utan. Kraftöverföring med VSC-HVDC (ex Sydvästlänken) kan överföra aktiv och reaktiv effekt nästan oberoende av varandra och bidrar så till nätstabilisering.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
[bild]
Var kommer bilden från?

C
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi skall inte panikbygga.
Nä så klart, jag var lite skämtsamt ironisk mot de som menar att prischock mitt i sommaren inte har med exporten att göra. Huruvida vi skall hjälpa tyskarna med deras energiproduktion är en annan fråga. Det gick ju sisådär sist vi gjorde det (Vattenfalls tysklandsäventyr). Är det kärnkraft som skall exporteras kan den gott byggas i tyskland istället om du frågar mig.

GK100 GK100 skrev:
Du har gjort många bra och rimliga inlägg i tråden som jag ser det. Men som ett litet tips fastna inte i ev flugpapper i onödan som kan ge onödigt tugg som skymmer det du vill få fram.

Dvs undvik referera olika teknikaliteter där det är lätt att trampa genom om man inte har rätt bakgrundskunskaper. Tyvärr är det tycker jag en vanlig trend numera och i ökande omfattning att ge sig in i frågor på alla nivåer utan att kravlat sig över åsnebryggan.
Tack för tipset. Helt klart har jag själv mycket att lära och jag försöker läsa på så mycket jag kan om vårt elnät. Givet kan man inte lära sig något på djupet på väldigt kort tid och trots att jag har elbakgrund så är detta ett nytt område för mig (jobbar mest med projektering inom fastigheter på LSP-sidan).

T Thomas_Blekinge skrev:
Ett bra exempel för vilseledande lek med siffror.
Dom 99,78% som du anger relaterar till den relativ korta tiden 16 november till 15 mars. Längre ned skriver Vattenfall: "De svenska kärnkraftverken stängs varje år för bränslebyte och kan därför teoretiskt som mest uppnå 96 procents tillgänglighet, räknat på två veckors avställning för bränslebyte.".
Aha, då var det inget med 99.7%.
Tittar du här:
[länk]
så anges t ex availability factor för R4 alltid <90% sedan 1983,
F1: annual availability mellan 67 och 96%, cumulative availability (slags genomsnitt) as per 2021: 84,6%
F3: annual availability mellan 57 och 95%, cumulative availability (slags genomsnitt) as per 2021: 85,4%
Det låter lite annorlunda än jubelsiffror i Vattenfalls egen hemsida.
Självklart är det taget ur ett sammanhang. Det var mer med glimten i ögat jag gjorde inlägget, därav smileyn.

Sedan tycker jag ändå siffran är relevant då det rör sig om tillgänglighet inom just höglastperioden. D.v.s. vi har el när vi behöver den ( kan dock kännas som ett lite ihåligt argument med tanke på Ringhals situation just nu medges). Med det vill jag säga att det är bra med kraftproduktion där vi kan planera in ev. bränslepåfyllnad och planerat underhåll till perioder med mindre efterfrågan. Vi har däremot svårt att planera vårt väder.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag antar att detta ska vara det som tidigare kallades för spinning reserve, t ex tunga roterand generatorer för frekvensstabilisering. Som den där professorn i en annan tråd svamlar om.
I tunga generatorer får man det som biprodukt men det går även utan. Kraftöverföring med VSC-HVDC (ex Sydvästlänken) kan överföra aktiv och reaktiv effekt nästan oberoende av varandra och bidrar så till nätstabilisering.
Nej, ”spinning reserve” syftar på en generator som är infasad och beredd att på kortvarsel kunna rampa upp effekten.

C cpalm skrev:
Nä så klart, jag var lite skämtsamt ironisk mot de som menar att prischock mitt i sommaren inte har med exporten att göra. Huruvida vi skall hjälpa tyskarna med deras energiproduktion är en annan fråga. Det gick ju sisådär sist vi gjorde det (Vattenfalls tysklandsäventyr). Är det kärnkraft som skall exporteras kan den gott byggas i tyskland istället om du frågar mig.
Fast vi kommer också behöva mer energi. Och vill vi bygga mer sol och vind så kommer vi behöve mycket mer planerbar kraft (särskilt om vi inte kan lita på export/import)

Vi vill ju elektrifiera får fordonsflotta, börja tillverka stål mha vätgas (som kräver massor! av el), tillverka batterier och elbilar och kanske också börja driva flygplan på vätgas eller bioenergi (som kräver el att raffinera/tillverka)

Det händer inte nu - nu, men vi kommer inte kunna bygga ett kärnkraftverk på tre år pga det komptenstapp vi har haft de senaste decennierna. Det tar nog snarare 10 år (inkl planering och alla myndighetsturer), även om nästa kan gå snabbare...så vi måste börja nu ! (eller egentligen krign 2000-2010)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast vi kommer också behöva mer energi. Och vill vi bygga mer sol och vind så kommer vi behöve mycket mer planerbar kraft (särskilt om vi inte kan lita på export/import)
Ja, självklart måste vi se till att vi har en så optimal produktionsmix som möjligt för vårt inhemska behov.
Men att planera för storskalig export tror jag inte en sekund på. Fine att vi exporterar det vi inte själva använder men om det skall fungera i stor skala krävs det en bestående och förutsägbar efterfrågan.

Den där Professor Jan Blomgren verkar vara klart mer insatt i elkatastrofen än många andra. Offra en halvtimme och känn dig upplyst (phun intended)

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Den jävel som kastade i ankaret i kabeln borde ju fasiken vara kandidat till nobelpriset i ekonomi, tror många i se3/4 håller med :)

om det nu är detta som avspeglar en del av dom låga elpriserna

• Gilla
  • Haha
Jonobe och 5 till
  • Laddar…
C
R Robin Lindberg skrev:
Den jävel som kastade i ankaret i kabeln borde ju fasiken vara kandidat till nobelpriset i ekonomi, tror många i se3/4 håller med :)
Inget ankare tyvärr, verkar det som:
  • Det är revision på HVDC-kabeln SwePol, mellan Sverige och Polen fram till 8 oktober.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/information-fran-driften/

Har inte hört något i media om detta ännu. Har de missat detta scoop?

R Robin Lindberg skrev:

om det nu är detta som avspeglar en del av dom låga elpriserna
Det optimala vore ju att ”upptäcka” en utrotningshotad groda eller insekt med elallergi just där kablarna till kontinenten går.

Då får man miljöaktivisterna att gå man ur huse för att stoppa exporten. ;)

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
.Håller med helt och fullt, vi i elområde 2 måste sluta exportera till 3 och 4, det driver bara upp priserna. :p
Allt hänger på vad som räknas som hemma.
Vi har ju genom val, till EU som du nämner, bestämt att EU är hemmaplan. Det demokratiska beslutet får vi finna oss i.
Globalisterna har verkligen lyckats :), det är säkert som du i princip säger att Sverige inte existerar längre men jag föddes iallafall som Svensk och även om ungefär hälften av befolkningen beslutade att vi skulle avveckla/ge bort landet kommer jag alltid sätta det som är/var Sverige 1000 miljarder gånger före t ex Tyskland. Men det är jag, känner man inte att Sverige är speciellt så gör man inte och då kan man ju förstås dela lite hur som helst inom landet. Nu har vi väl typ fd Södra Sverige(halv Norra EU) med Danmark och Tyskland eller nåt liknande medans fd Norra Sverige/(norr norra EU) kör sitt rejs gällande el, kanske samma ska gälla för fotboll också? Skulle nog ge hyfsat med vinster för Tyskland/Danmark/Södra Sverige konstellationen men jag hade inte brytt mig om att följa spektaklet :). Eller kanske EU versus Asien osv men då skulle jag hålla på Asien :). Jaja, det relevanta är iallfall att det finns data i tråden som antyder att Swexit hade varit det bästa för elpriserna i Sverige.

Kilrain Kilrain skrev:
Det optimala vore ju att ”upptäcka” en utrotningshotad groda eller insekt med elallergi just där kablarna till kontinenten går.

Då får man miljöaktivisterna att gå man ur huse för att stoppa exporten. ;)
haha, man kan ju alltid drömma!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.