Hej,
Har en Electrolux frys, EUF2947GOX, som ismaskinen inte fungerar på. Flyttade in i huset i sommar, förra ägaren säger att den fungerade när de flyttade, sen har en städfirma stängt av kyl/frys och rengjort. När jag slog i gång dem blev det vatten på golvet i framkant efter nån timme kanske. Efter lite mixtrade kan jag konstatera att isformen fylls med vatten men den töms aldrig. Sen fylls det på nytt vatten och då svämmar det över och rinner ut.
Har testat några tips som jag hittat här, tex slagit av säkringen för att bryta strömmen helt, hjälper inte. Mottar gärna tips på åtgärder/felsökning.
Läste om nån plastarm på vänster sida i islådan, den verkar sitta fast i upptryckt läge, kan det vara nåt med den?
 
P
M mickebra_88 skrev:
Hej,
Har en Electrolux frys, EUF2947GOX, som ismaskinen inte fungerar på. Flyttade in i huset i sommar, förra ägaren säger att den fungerade när de flyttade, sen har en städfirma stängt av kyl/frys och rengjort. När jag slog i gång dem blev det vatten på golvet i framkant efter nån timme kanske. Efter lite mixtrade kan jag konstatera att isformen fylls med vatten men den töms aldrig. Sen fylls det på nytt vatten och då svämmar det över och rinner ut.
Har testat några tips som jag hittat här, tex slagit av säkringen för att bryta strömmen helt, hjälper inte. Mottar gärna tips på åtgärder/felsökning.
Läste om nån plastarm på vänster sida i islådan, den verkar sitta fast i upptryckt läge, kan det vara nåt med den?
Har du ens kallt i frysen?
 
Ja absolut, -20, blir en ispöl i lådan och det rinner ned längs lådorna fronter.
 
P
M mickebra_88 skrev:
Ja absolut, -20, blir en ispöl i lådan och det rinner ned längs lådorna fronter.
Byt icemakern.
Kolla om NTC sitter på rätt plats.
Hjälper inte detta byt elektronik
 
Blir inte det svindyrt? Typ 1500 för makern, 1500 för ett elektronikkort osv... 6 år gammal, bättre att köpa ny frys? Eller finns det begagnade delar att få tag på?
 
P
M mickebra_88 skrev:
Blir inte det svindyrt? Typ 1500 för makern, 1500 för ett elektronikkort osv... 6 år gammal, bättre att köpa ny frys? Eller finns det begagnade delar att få tag på?
skall du ha ismaskin i dörren så har du inget val.
begagnade reservdelar har jag aldrig hört talas om till en vitvara.
bättre då att slänga ut ismaskinen och få mer plats därmed spara en överlägsen kyl som inte går att få tag på längre.
eller köp något nytt skit som håller några år
 
Hej,

ungefär hur mycket is producerar era maskiner, vad är normalt? Tycker det känns som min maskin producerar ganska lite. Det blir liksom aldrig fullt i islådan.
 
P
F Foppa80 skrev:
Hej,

ungefär hur mycket is producerar era maskiner, vad är normalt? Tycker det känns som min maskin producerar ganska lite. Det blir liksom aldrig fullt i islådan.
Beror på temperaturen och inte minst nivåavkännaren
 
electroluxaren skrev:
Beror på temperaturen och inte minst nivåavkännaren
Hej Electroluxaren, tackar för svar.

Vi har -18 i frysen och lådan blir ca 1/3 full efter ett dygn. Hur kan jag kolla nivåavkännaren?

Läste någonstans att ismaskinen skulle kunna producera från ca 2kg is per dygn, känns inte riktigt som det stämmer i mitt fall.
 
  • Frysens ismaskinlåda ca 1/3 fylld med isbitar, visande potentiell isproduktionshastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
F Foppa80 skrev:
Hej Electroluxaren, tackar för svar.

Vi har -18 i frysen och lådan blir ca 1/3 full efter ett dygn. Hur kan jag kolla nivåavkännaren?

Läste någonstans att ismaskinen skulle kunna producera från ca 2kg is per dygn, känns inte riktigt som det stämmer i mitt fall.
Den hänger ner i denna behållare, kanske något knas med den
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.