Hej!

Jag skulle gärna vilja höra hur ni andra ser på följande situation med golvvärme.

Jag renoverar mitt badrum hemma (privat, inte genom mitt företag).

Elektrikern installerade golvvärmeslingorna, och enligt hans egen kontroll i deras app finns det bara mätvärden från före att jag gjorde avjämningen/spacklingen.

Jag gjorde sedan avjämningen samma dag, var mycket försiktig, lade tätskikt och kakel.

När allt var klart kom elektrikern tillbaka och gjorde slutmätningen — och då visade det sig att slingorna inte fungerar / att det är avbrott någonstans.

När jag tittade på dokumentationen visar det sig att elektrikern inte har gjort någon mätning efter avjämningen, bara innan installation och vid slutmätningen efter att allt var färdigt.

Jag har förstått att det inte finns något lagkrav på att mäta efter avjämningen — men att om det saknas dokumentation däremellan, så går det inte att fastställa när felet uppstod.

Jag undrar därför:

1. Hur brukar sådana här fall hanteras?
  2. Har elektrikern ett beviskrav att visa att slingorna var hela efter avjämningen, för att kunna lägga ansvaret någon annanstans?
  3. Kan ett elbolag lägga ansvaret på mig när det saknas mellanliggande mätning?
  4. Vad brukar normalt vara nästa steg i ett sådant fall?

Alla råd uppskattas!

Tack på förhand.

J Jonmc skrev:
Hej!

Jag skulle gärna vilja höra hur ni andra ser på följande situation med golvvärme.

Jag renoverar mitt badrum hemma (privat, inte genom mitt företag).

Elektrikern installerade golvvärmeslingorna, och enligt hans egen kontroll i deras app finns det bara mätvärden från före att jag gjorde avjämningen/spacklingen.

Jag gjorde sedan avjämningen samma dag, var mycket försiktig, lade tätskikt och kakel.

När allt var klart kom elektrikern tillbaka och gjorde slutmätningen — och då visade det sig att slingorna inte fungerar / att det är avbrott någonstans.

När jag tittade på dokumentationen visar det sig att elektrikern inte har gjort någon mätning efter avjämningen, bara innan installation och vid slutmätningen efter att allt var färdigt.

Jag har förstått att det inte finns något lagkrav på att mäta efter avjämningen — men att om det saknas dokumentation däremellan, så går det inte att fastställa när felet uppstod.

Jag undrar därför:

1. Hur brukar sådana här fall hanteras?
  2. Har elektrikern ett beviskrav att visa att slingorna var hela efter avjämningen, för att kunna lägga ansvaret någon annanstans?
  3. Kan ett elbolag lägga ansvaret på mig när det saknas mellanliggande mätning?
  4. Vad brukar normalt vara nästa steg i ett sådant fall?

Alla råd uppskattas!

Tack på förhand.
Jag är plattsättare ( anställd , arbetsledare men detta var hemma hos mig

Om mätningen är gjord på kallkabeln i dosan på väggen. Tror inte att det är nog inget fel på själva V-kabeln. Ytterst sällsynt. Den mätte ju rätt första gången. Är det mätt mellan alla, fas - noll - jord och det är avbrott. Så det enda jag kan tänka mig är att det hänt något med skarven mellan V-kabel och kallkabel. Skarven ska ju ligga i spacklet/flyten och då säga om någons fel blir svårt. Det sämsta var att inte mäta den efter den byggdes in, före plattsättningen.

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Bad du elektrikern komma och mäta efter att du flytspacklat och innan du la klinkers?
Jag har svårt att tro att han stod och tittade på när du flytspacklade.

• Gilla
Jonmc och 1 till
  • Laddar…
Underfloor heating manufacturers require three resistance measurements: after connecting the cable, after pouring the floor, and after laying the tiles. The instructions include a printed table to fill in with the measurement data. Damage to the cable can be easily caused by wearing spiked shoes, which are recommended by the manufacturer ("flytspackel") during the pouring process.

• Gilla
Jonmc
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Underfloor heating manufacturers require three resistance measurements: after connecting the cable, after pouring the floor, and after laying the tiles. The instructions include a printed table to fill in with the measurement data. Damage to the cable can be easily caused by wearing spiked shoes, which are recommended by the manufacturer ("flytspackel") during the pouring process.
Okej good to know , they never came to measure the data after flyt spackling . Or never asked to do it , just wanted to know when they could come to finish ioff the lamps so they could slut fakturera . Is it on me to ask them to measure after the flyt spackling . Been nearly a week now and I haven’t heard anything from them

E EyEr0n skrev:
Bad du elektrikern komma och mäta efter att du flytspacklat och innan du la klinkers?
Jag har svårt att tro att han stod och tittade på när du flytspacklade.
Nej jag gjorde inte det , skulle jag ha gjort det?

Om elektrikern la en golvslinga från Ebeco eller Raychem (kan heta nVent eller Chemelex, de byter namn oftare än vad jag byter kalsonger) så ska man mäta när slingan ligger i kartongen, direkt efter man lagt den och efter flytpackling.

Har inte det skett följer man inte tillverkarens rekommendationer. Det KAN vara en tolkningsfråga om "Mätning efter ytbeläggning" är efter kakel/matta men jag tolkar det som efter flytspackling. Jag ser det som självklart att mäta före klinker/matta eftersom man faktiskt har en rimlig chans att rätta till om någon har tappat något eller trampat på kabeln innan den spacklades in.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ja precis ,
Ebeco skriver bland annat:

“Mät kabelns resistans och isolationsresistans före installation. Notera värdena i testprotokollet.”

“Mät kabeln igen för att kontrollera att den inte skadats under installationen.”

“Mät kabeln igen för att kontrollera att den inte skadats vid spacklingen.”

“Mät och fyll i testprotokollet eller Garatera Ebeco i mobilen.”

Jag har frågat flera Elekriker idag och alla saga att dem kontrollera efter flytspackling .
Att göra det när allting är fogat och klart känns ologiskt,

Men det ligger väl troligen på dig som "projektledare" att kalla dit elektrikern för mätning när flytspacklingen är klar? Även om du är privatperson så har du samordningsansvar här. Men då uppstår ju frågan om elektrikern borde ha uppmanat dig att ringa dit honom efter flytspacklinegn. Det borde han givetvis ha uppmanat, men frågan är om han är ansvarig för att se till att du kallar dit honom.

Som någon varit inne på. Detta är ett väldigt ovanligt fel. Så hur säker är mätningen nu, är det verkligen fel? Eller bara "skit bakom spakarna" på den som mäter"?

Och vad har hänt efter att elektrikern var där före flytspacklingen? Gick kabeln då upp till sin dosa, du har inte gjort någonting som påverkat kabeln mer än att flyspackla? Har du några bilder på hur det såg ut före spacklingen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.