12 680 läst ·
143 svar
13k läst
143 svar
Trasig golvbrunn
Tjena Nötis.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker BRFen borde vara mer hänsynstagande till TS situation samt beakta att även andra avlopp kan komma att gå sönder i närtid om hela anläggningen låtits förfalla. Med andra ord: tre-fyra års horisont för ett sånt här projekt är under givna förutsättningar för dåligt. Det behöver rappas på och under tiden måste man komma till en rimligt säker temporär lösning.
Diskussionerna om vems ansvaret för stammen och brunnen är får inte skymma att det finns ett reellt problem att lösa också, inte bara ett (tämligen enkelt) teoretiskt.
Så stå på dig TS! Hävda att konsekvenserna av att behöva helrenovera ett badrum som sannolikt måste göras om igen är oskäliga. Se till att hitta en annan lösning och att det stora jobbet skyndas på.
Då du är Nötis kompis. Det förklarar en del. Asbest och blåbetong är ett bra skydd emot stambyten. Extra bra i sovrummet.H hempularen skrev:Det är trist att behöva byta badrum när stambyte ligger så nära. Ingen kan garantera att det går att undanta din lägenhet från det kommande stambytet. Det vet man först när projektet är färdigplanerat.
Ock den totala kostnaden för stambytet fördelas ut på medlemmarna utan hänsyn till om vissa inte fått nya badrum.
Kanske läge att undersöka om man kan göra en punkreparation. Ex relining av golvbrunnen.
Söderskägg
Läst tråden. Och jag Blev Trumpad i skydda din släktgård tråden.
Bygga hus borde byta namn till håll med politbyrån lydiga sosse.
Halva tråden fattar men resten tror att dom har tolkningsrätt då dom läst lagen.
Nej ingen bryr sig om du vill ändra lagen rösta på någon som vill det samma. Bor du i BRF gå med i styrelsen ,lägg motioner att ändra stadgar. Sitta hemma och göögla ger dig bara högre elräkning.
Har du otur blir du Nötbrödsbakaren.
Halva tråden fattar men resten tror att dom har tolkningsrätt då dom läst lagen.
Nej ingen bryr sig om du vill ändra lagen rösta på någon som vill det samma. Bor du i BRF gå med i styrelsen ,lägg motioner att ändra stadgar. Sitta hemma och göögla ger dig bara högre elräkning.
Om golvbrunnen är boendes indelta fall så kan Brf inte säga nej till Religning av brunnen som dom gör i detta fall.R Rutger hauer skrev:Öh! Golvbrunnen är tyvärr medlems ansvar i 99% .
Stammen är BRF.
Enligt byggnorm måste det vid brytande av ytskikt ersättas enligt rådande byggnorm. Dvs heltäckande ytskikt och helrenovering dvs dagens standard.
Om ditt försäkringsbolag inte går med på annat dvs.
Men kräver en väldigt bra dokumentation för att vara säker i framtiden.
Är däremot stammen skadad är det BRF:s problem dvs du och övriga ägare. Då skulle jag inte renovera innan stambyte.
Eller så vågar man ta en debatt här och erkänna för sig själv att man har fel idag. Min erfarenhet av Brf:er är att många i styrelsen INTE kan sina stadgar och andra tror att dom kan skriva in vad som helst. Några av dessa experter från styrelser sitter tydligen här och skriver och är 100% säkra på sin sak då dom troligen nyligen gott en kvällskurs....R Rutger hauer skrev:Läst tråden. Och jag Blev Trumpad i skydda din släktgård tråden.
Jo då det påverkar stammarna.Krille-72 skrev:
Boende måste påvisa hur det ska ske och ta ansvar ifall det påverkar stammarna. Väldigt klart. Alla styrelser skulle säga nej.
Sen att bli på lurad religning för att laga en golvbrunn är ett mästerverk av firman.
Nä en bra styrelse har tekniska förvaltare, juridisk hjälp osv. Kvällskurs är det du baserar din info på och en hel del göögle.Krille-72 skrev:
Eller så vågar man ta en debatt här och erkänna för sig själv att man har fel idag. Min erfarenhet av Brf:er är att många i styrelsen INTE kan sina stadgar och andra tror att dom kan skriva in vad som helst. Några av dessa experter från styrelser sitter tydligen här och skriver och är 100% säkra på sin sak då dom troligen nyligen gott en kvällskurs....
Här ska det genomföras ett stambyte om 2-3 år om jag minns rätt. Efter relining så får du garanti i ca 10 år. Dom ska inte reliina hela stammen utan endast golvbrunnen som enligt trådskaparen tillhör boende. Varför skulle en styrelse säga nej? Hur skulle en styrelse kunna motivera ett nej?R Rutger hauer skrev:
Krille-72 skrev:
Jag har redan skrivit varför. Läs igen.Krille-72 skrev:
R Rutger hauer skrev:
https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/stall-ratt-krav
Läs gärna ganska långt ner i texten så ser du att dina experter från Bostadsrätterna i detta fall är tveksamma till att det går att överföra ansvaret för golvbrunnen till en boende som du är 99% säker på att nästan alla Stadgar i Sverige har gjort.
Underhållsansvar däremot är en annan sak. Boende ansvarar för vattenlås och klämring.
Jag pratar om ifall en styrelse kan hindra en boende att relina sin golvbrunn. Ingenting annat. Du börjar prata om att en relining påverkar föreningen rör och därför skulle alla styrelser säga nej.R Rutger hauer skrev:
Så läs igen eller utveckla ditt svar. Jag pratar som sagt om golvbrunnen och inte föreningen rör
Ok laga en golvbrunn. Religning är en helt annan sak. Men det låter coolt. Stammar, golvbrunn två olika saker men sitter ihop. Sen kom Frasse minns inte vad du heter å går inte se namnet på i svarsläge och påstår att alla tekniska förvaltare är okunniga. Antagligen då han jobbar med religning dvs 100ggr priset att laga en golvbrunn. Religning är knappast något som en styrelse skulle godkänna. Att laga en golvbrunn är däremot ett måste.Krille-72 skrev:
Sen är det ett jätte aber med försäkring med nya våtrumsreglerna. Det får man ta med sitt försäkringsbolag.
Att man ska religna en golvbrunn låter väldigt konstigt. Men betalar folk... Varför inte.
Sitter alkoholen kvar sen igår? Var exakt i texten läser du att jag tycker alla tekniska förvaltare är okunniga?R Rutger hauer skrev:Ok laga en golvbrunn. Religning är en helt annan sak. Men det låter coolt. Stammar, golvbrunn två olika saker men sitter ihop. Sen kom Frasse minns inte vad du heter å går inte se namnet på i svarsläge och påstår att alla tekniska förvaltare är okunniga. Antagligen då han jobbar med religning dvs 100ggr priset att laga en golvbrunn. Religning är knappast något som en styrelse skulle godkänna. Att laga en golvbrunn är däremot ett måste.
Sen är det ett jätte aber med försäkring med nya våtrumsreglerna. Det får man ta med sitt försäkringsbolag.
Att man ska religna en golvbrunn låter väldigt konstigt. Men betalar folk... Varför inte.
Men dungar rätt. Man relinar inte en golvbrunn. Laga, sanera mm. Kärt barn har många namn. Skulle jag skrivit sanera så hade troligen inte trådskaparen förstått eftersom hen själv använde ordet relining.
Nej jag jobbar inte med relining.
Du glömde kommentera länken i förra inlägget. Du som är så säker att 99% av alla golvbrunnar tillhör Bri
Underhåll av golvbrunn tillfaller medlem. Typ vanligaste paragrafen i stadgar. Sen om man inte gillar det får man ta det i rätten. Man kommer knappast vinna och man kommer absolut inte få ett nytt badrum betalt.Krille-72 skrev:
Sitter alkoholen kvar sen igår? Var exakt i texten läser du att jag tycker alla tekniska förvaltare är okunniga?
Men dungar rätt. Man relinar inte en golvbrunn. Laga, sanera mm. Kärt barn har många namn. Skulle jag skrivit sanera så hade troligen inte trådskaparen förstått eftersom hen själv använde ordet relining.
Nej jag jobbar inte med relining.
Du glömde kommentera länken i förra inlägget. Du som är så säker att 99% av alla golvbrunnar tillhör Bri
Rättvist? Kanske inte. Men visst pröva.
Alternativ. Lyft på häcken, lämna motion, gå med i styrelsen.
Mycket lär man sig om att sitta i en styrelse. Behöver inte vara BRF. Men det man lär sig är. Folk har bara rättigheter inga skyldigheter. Passar det är det bra. Annars är det dumt. Men att lägga tid på förändring det orkar man inte. Man röstar på samma sak år efter år.
Som sagt. "Man har bara rättigheter och inga skyldigheter"