Krille-72 Krille-72 skrev:
utveckla gärna ditt resonemang. Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar när du skriver ”denna typ av ledningar”?
Jag menar att lagen behandlar ledningar som "tjänar fler än en lägenhet".

Den "typ av" ledningar som enbart tjänar en enskild lägenhet behandlas ej av Bostadsrättslagen, åtminstone inte till den del den citerats och diskuterats här. Det är det jag menar med "denna typ av ledningar”, alltså ledningar som enbart tjänar en enskild lägenhet.

Jag hävdar alltså att det krockar med lagen att lägga över ansvaret för en golvbrunn på en Brf innehavare då den ligger i föreningens konstruktion. Detsamma gäller liggande stammarna ÄVEN om dessa bara tjänar EN Lgh.
Det är en tolkning som HD inte delar, vilket framgår exempelvis av den länk som du själv postade. Lyckligtvis har domstolen tolkningsföreträde.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte vad menar med "ansvaret för en golvbrunn" kontra "underhållsansvar för en golvbrunn".
Jag har skrivit om det tidigare. Med underhållsansvar menas att man underhåller en golvbrunn enligt produktbeskrivningen. I praktiken så gör man rent vattenlåset eftersom det inte går att underhålla en golvbrunn på flera sätt. Flera pålästa föreningar har därför ändrat eller direkt istället skrivit att Brf innehavaren är ansvarig för vattenlåset och klämringen.
Om man skriver att en Brf innehavare är ansvarig för golvbrunnen så betyder det i praktiken att en Brf kan tvinga dig att bekosta och byta golvbrunn om den går sönder för att inte du ska orsaka en vattenskada som skadar föreningens stomme.
Det var så denna tråd började. :rofl:

Alfredo Alfredo skrev:
Den "typ av" ledningar som enbart tjänar en enskild lägenhet behandlas ej av Bostadsrättslagen, åtminstone inte till den del den citerats och diskuterats här. Det är det jag menar med "denna typ av ledningar”, alltså ledningar som enbart tjänar en enskild lägenhet.
Jag skulle vilja se den golvbrunn som tjänar flera lägenheter. :D

BeaumontX BeaumontX skrev:
Det är en tolkning som HD inte delar, vilket framgår exempelvis av den länk som du själv postade. Lyckligtvis har domstolen tolkningsföreträde.
Precis. Det har dom. Kan du kanske citera det du menar då vi tydligen läser olika?

Claes Sörmland
H håbbe1961 skrev:
Hej, Jag skulle nog köpa en tub stålepoxi på biltema , tömma ur o rengöra spricka , kleta på torka .
glömm o pyssla med nått roligare i stället.
Jag funderade på detsamma. Bara brunnen inte läcker på ett skadande sätt tills stambytet så. Men hur vara säker på det?

Från Brf lagen:
Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
  1. ingrepp i en bärande konstruktion,
  2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
  3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
Jag hävdar alltså att det krockar med lagen att lägga över ansvaret för en golvbrunn på en Brf innehavare då den ligger i föreningens konstruktion. Detsamma gäller liggande stammarna ÄVEN om dessa bara tjänar EN Lgh.
Lika bra att vi citerar hela paragrafen. ;)

7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket. Lag (2003:31).

Precis. Det har dom. Kan du kanske citera det du menar då vi tydligen läser olika?
Alfredo har förtjänstfullt redan strykt under i rött aktuellt citat i detta inlägg.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har skrivit om det tidigare. Med underhållsansvar menas att man underhåller en golvbrunn enligt produktbeskrivningen. I praktiken så gör man rent vattenlåset eftersom det inte går att underhålla en golvbrunn på flera sätt. Flera pålästa föreningar har därför ändrat eller direkt istället skrivit att Brf innehavaren är ansvarig för vattenlåset och klämringen.
Om man skriver att en Brf innehavare är ansvarig för golvbrunnen så betyder det i praktiken att en Brf kan tvinga dig att bekosta och byta golvbrunn om den går sönder för att inte du ska orsaka en vattenskada som skadar föreningens stomme.
Det var så denna tråd började. :rofl:
Det är ett semantiskt sidospår. Formuleringen i bostadsrättslagen är "Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick". (7 kap 12 §).

BeaumontX BeaumontX skrev:
Jag skulle vilja se den golvbrunn som tjänar flera lägenheter. :D
Det kanske man faktiskt tror inte finns men det är inte så ovanligt som du tror. Nu blir det såklart 2 golvbrunnar 1 2 olika Lgh varav den enas ledning går in i den andra brunnen för att sedan fortsätta till stående stammen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ett semantiskt sidospår. Formuleringen i bostadsrättslagen är "Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick". (7 kap 12 §).
Stämmer. Detta gäller det som Brf innehavaren ansvarar för enligt föreningens stadgar och Brf lagen.

Claes Sörmland
Stämmer. Detta gäller det som Brf innehavaren ansvarar för enligt föreningens stadgar och Brf lagen.
Ja, som t ex golvbrunnen.

Med underhållsansvar menas att man underhåller en golvbrunn enligt produktbeskrivningen.
Jag hävdar nog att begreppet underhållsansvar går betydligt längre än så och innefattar hela produktens "livscykel" med erforderliga reparationer och i slutändan utbyte.

Har man underhållsansvar för en målad vägg betyder det att man även är ansvarig för att den målas om när så behövs, eller byts ut om den skulle förstöras.

Javisst!

Med underhållsansvar menas att man underhåller en golvbrunn enligt produktbeskrivningen. I praktiken så gör man rent vattenlåset eftersom det inte går att underhålla en golvbrunn på flera sätt.
Vad är detta för hittepå tolkning av underhållsansvar? Med din tolkning så innebär detta att eftersom bri har underhållsansvar för golvet i lägenheten, så är det dennes ansvar att städa golvet. Skulle golvet gå sönder och behöva repareras så faller det på brf:en eftersom en reperation inte är underhåll? Du hör ju att det faller på sin egna orimlighet.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det kanske man faktiskt tror inte finns men det är inte så ovanligt som du tror. Nu blir det såklart 2 golvbrunnar 1 2 olika Lgh varav den enas ledning går in i den andra brunnen för att sedan fortsätta till stående stammen.
Så du menar att det finns platser då en golvbrunn tjänar två lägenheter, men då är det två separata golvbrunnar? :rofl::crysmile:

Alfredo Alfredo skrev:
Jag hävdar nog att begreppet underhållsansvar går betydligt längre än så och innefattar hela produktens "livscykel" med erforderliga reparationer och i slutändan utbyte.

Har man underhållsansvar för en målad vägg betyder det att man även är ansvarig för att den målas om när så behövs, eller byts ut om den skulle förstöras.

Javisst!
Alfredo Alfredo skrev:
Lika bra att vi citerar hela paragrafen. ;)

7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket. Lag (2003:31).
Nu var det väl frågan om en Brf kan lägga över ansvaret för en golvbrunn på en Brf innehavare som vi diskuterade? Sen halkade vi även in på liggande stammar.
Man kan ju inte gjuta in något i en bärande konstruktion som du sedan ska ha ansvaret för.
Precis. Du är ansvarig för väggens ytskikt och ska bekosta målningen själv. Men om väggen rasar så är du inte underhållsansvarig för väggen. (Undantag icke bärande innerväggar hos vissa föreningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.