En bekant har sålt sin lgh där frysen nu är trasig. Frysen har ibland larmat om låg temp tidigare men efter avstängning vid tillträdet så larmar den mycket. Frysen är alltså trasig.

Min bekanta kan tänka sig att betala en reparation. Men det är inte säkert att den går att reparera (12 år gammal). Nya ägarna är såklart mest intresserade av en ny frys.

Om den inte går att reparera vad har min bekanta för skyldigheterna? Ska hen betala en helt ny frys? Eller ersätta med en likvärdig, dvs begagnad? Lägenheten de köpte va ju ändå med en gammal frys, inte en ny.

Behöver inte köpa en helt ny frys, en begagnad av likvärdig standard räcker, finns ingen skyldighet att köpa en helt ny. Bäst är att prata med köparen och kolla om de vill ha en likvärdig begagnad eller ett bidrag till en ny frys, tex 1000 kr. Har dålig koll på vad en begagnad 12 år gammal frys kostar, men kolla på Blocket och erbjud köparen motsvarande belopp.

• Gilla
tio_Pepe och 3 till
  • Laddar…
H
Gör som föregående skrev.
Sen är det alltid bra att aldrig slå av kyl och frys när man säljer.
För de kan börja krångla när dom är gamla.

En begagnad lite äldre tycks gå för 500-1000kr på blocket. Om det var jag skulle jag fråga köparna om de vill ha en fungerande begagnad frys eller 1000kr.

Vissa kommer att säga att man inte är skyldig att göra något. Men jag vill mena att det ska funka vid tillträdet.

• Gilla
tio_Pepe och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En begagnad lite äldre tycks gå för 500-1000kr på blocket. Om det var jag skulle jag fråga köparna om de vill ha en fungerande begagnad frys eller 1000kr.

Vissa kommer att säga att man inte är skyldig att göra något. Men jag vill mena att det ska funka vid tillträdet.
Jag tillhör dem som ibland säger att säljaren inte är skyldig att göra något i dessa fall. Köparen har vid sin besiktning kunnat notera att frysen är gammal och kan då dra slutsatsen att den kan gå sönder när som helst. Men oberoende av detta är det bra om man kan kompromissa och komma överens. De förslag som lagts är vettiga. Erbjud säljaren ett belopp som motsvarar vad en gammal frys kostar begagnat så kan köparen välja lösning själv, troligen blir det ett bidrag till en ny frys.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.