Hej! Tänkte kolla om någon vill hjälpa mig med val av ny motor till rikt och planhyveln…
Det gäller incahyveln med motorn undertill på ett bord, och som driver kuttern med rem. Motorn har kortslutning och måste bytas har jag fått höra. Är totalt novis på elektronik, men har en bild på den gamla som är på 1,5hp och 3000rpm enligt bild.

Har fått erbjudande att köpa en ASEA 2hp för 400kr. Vad ska man tänka på? Plus motorskyddet var tydligen trasigt också. Hälsningar Henrik
Ursäkta dåliga bilder
 
  • Del av en LUNA Rikt- och Planhyvel INCA Automatic med tydlig skylt och synliga spånhögar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Leroy-Somer elektrisk motor med dataetikett som visar 1,5 HP och 3000 RPM, använd för rikt och planhyvel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Ska kolla den.
 
Om rpm är samma men nya motorn är lite starkare gör inget.
Kolla så axeldiametern är samma så att remskivan går att flytta över bara.

Hur vet du att gamla motorn har kortslutning?
 
Ok, va bra. Hittar många motorer med typ 2800-2900 rpm, tror du det funkar eller är måste det vara precis 3000?
Jo en elektriker i släkten mätte med sina mätgrejer… och sa kortis.
 
K Karlkatt skrev:
Ok, va bra. Hittar många motorer med typ 2800-2900 rpm, tror du det funkar eller är måste det vara precis 3000?
Jo en elektriker i släkten mätte med sina mätgrejer… och sa kortis.
Nej det måste inte vara exakt 3000rpm. Är skillnaden stor kan man köra olika storlek på remskivor , det viktiga är att du får (ungefär)rätt hastighet på kuttern i slutänden.
Tror min Inca hade en motor som hade 1450rpm.
 
Antar att släktingen mätte med en megger då :)
 
Ja precis, en sån grej :) vet hur de ser ut men aldrig förstått hur de fungerar Ska kolla kondensatorn först tror jag i alla fall och sen mäta axeln. Sen får han koppla ihop det när jag skaffat grejer.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Nej det måste inte vara exakt 3000rpm. Är skillnaden stor kan man köra olika storlek på remskivor , det viktiga är att du får (ungefär)rätt hastighet på kuttern i slutänden.
Tror min Inca hade en motor som hade 1450rpm.
Ja just det, längtar efter att hyvla nu :) Måste säga att att köpa en rikt och plan var det bästa vi gjort till snickeriet. Billig peng men så användbart.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.