Hej! Tänkte kolla om någon vill hjälpa mig med val av ny motor till rikt och planhyveln…
Det gäller incahyveln med motorn undertill på ett bord, och som driver kuttern med rem. Motorn har kortslutning och måste bytas har jag fått höra. Är totalt novis på elektronik, men har en bild på den gamla som är på 1,5hp och 3000rpm enligt bild.
Har fått erbjudande att köpa en ASEA 2hp för 400kr. Vad ska man tänka på? Plus motorskyddet var tydligen trasigt också. Hälsningar Henrik
Ursäkta dåliga bilder
Det gäller incahyveln med motorn undertill på ett bord, och som driver kuttern med rem. Motorn har kortslutning och måste bytas har jag fått höra. Är totalt novis på elektronik, men har en bild på den gamla som är på 1,5hp och 3000rpm enligt bild.
Har fått erbjudande att köpa en ASEA 2hp för 400kr. Vad ska man tänka på? Plus motorskyddet var tydligen trasigt också. Hälsningar Henrik
Ursäkta dåliga bilder
Har du kollat kondensatorn 25uF? Det brukar vara den som är kass. Kostar typ 100-200kr
https://www.amazon.se/s?k=motorkond...3&tag=textstdgledes-21&ref=pd_sl_8zozn148zp_e
https://www.amazon.se/s?k=motorkond...3&tag=textstdgledes-21&ref=pd_sl_8zozn148zp_e
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Om rpm är samma men nya motorn är lite starkare gör inget.
Kolla så axeldiametern är samma så att remskivan går att flytta över bara.
Hur vet du att gamla motorn har kortslutning?
Kolla så axeldiametern är samma så att remskivan går att flytta över bara.
Hur vet du att gamla motorn har kortslutning?
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Nej det måste inte vara exakt 3000rpm. Är skillnaden stor kan man köra olika storlek på remskivor , det viktiga är att du får (ungefär)rätt hastighet på kuttern i slutänden.K Karlkatt skrev:
Tror min Inca hade en motor som hade 1450rpm.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Antar att släktingen mätte med en megger då 
Ja just det, längtar efter att hyvla nuFrustrator skrev:
Klicka här för att svara

