3 622 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Elmotor i torktumlare trasig, går det att mäta vad som är fel?
Kan börja med att jag är ett blåbär när det kommer till el. Motorn i tumlaren har slutat fungera, brummar bara till och blir sedan bara varm när man slår på strömmen, hjälper inte heller att man försöker hjälpa den att starta/rotera.
Torktumlaren är anslutet till 220 V, trodde initialt att det var kondensatorn då den har läckt en del. Motorn är märkt med 8 uF, har mätt upp 7 uF på befintlig kondensator. Har även testat en ny 15 uF kondensator, ingen skillnad, motorn beter sig lika dant, faktum är att man kan koppla bort kondensatorn helt och det är ingen skillnad, dvs motorn skakar till, brummar lite och blir megavarm. Nu vet jag inte om kondensatorn används för starten eller under drift, men måste motorn ha exakt 8 uF?
Lindningen i motorn sitter i höljet och det går 4 kablar in till motorn, en av dessa är jord. 1 svart, 1 brun och 1 blå kabel. Det finns kontakt mellan blå-svart och blå-brun, men inget mellan brun-svart, ska det vara så?
Torktumlaren är anslutet till 220 V, trodde initialt att det var kondensatorn då den har läckt en del. Motorn är märkt med 8 uF, har mätt upp 7 uF på befintlig kondensator. Har även testat en ny 15 uF kondensator, ingen skillnad, motorn beter sig lika dant, faktum är att man kan koppla bort kondensatorn helt och det är ingen skillnad, dvs motorn skakar till, brummar lite och blir megavarm. Nu vet jag inte om kondensatorn används för starten eller under drift, men måste motorn ha exakt 8 uF?
Lindningen i motorn sitter i höljet och det går 4 kablar in till motorn, en av dessa är jord. 1 svart, 1 brun och 1 blå kabel. Det finns kontakt mellan blå-svart och blå-brun, men inget mellan brun-svart, ska det vara så?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
roterar axeln fritt?A ankanankesson skrev:Kan börja med att jag är ett blåbär när det kommer till el. Motorn i tumlaren har slutat fungera, brummar bara till och blir sedan bara varm när man slår på strömmen, hjälper inte heller att man försöker hjälpa den att starta/rotera.
Vad har du mätt med?A ankanankesson skrev:
Har du kontakt från svart till blå och från blå till brun så är det också kontakt mellan svart och brun, men det är inte säker ditt instrument indikerar kontakt om båda resistenserna (lindningarna) är seriekopplade.
Är motorn öppen så man kan se lindningarna?
Luktar den bränt?
Nej det luktar inte bränt. Har skilt motorn nu, allt ser bra ut. Mätt upp hur många ohm det är i lindningen.blackarrow skrev:
Med reservation för att jag inte förstår vad jag gör: blå-svart: 30 ohm, blå-brun: 30 ohm, brun-svart: 60 ohm. Tolkar det som att det instrument jag initialt använde registrerade 60 ohm som en öppen krets. Värdena borde väl ligga närmare varandra?
MEN, kondensatorn har 2 kontakter, från dessa går 4 kablar, 2 till motorn samt 2 som leder vidare till en liten box där det finns ytterligare en "kondensator", och denna är garanterat kass då den stinker, är sprucken samt läckt ut allt innehåll. Värdet för denna är 2x0,1 uF + 50 ohm, 250 v.
Googlar man på bv5850/18 så får man upp manicken som tydligen är något filter. Kan denna lilla sak påverka motorns kondensator? Kan tyvärr inte se hur dom är kopplade, men kablarna från kondensatorn samt manicken går in i en liten box så dom borde vara ihopkopplade på något vänster.
Redigerat:
Jag hade förväntat mig olika värden på de två lindningarna i en enfasmotor med startkondensator.
(En 3-fasmotor skulle haft lika många ohm mellan alla 3 anslutningar).
Den andra burken med 2x0,1uF är bara något störningsfilter.
Är motorn öppen så man ser lindningarna eller tät kapslad?
(En 3-fasmotor skulle haft lika många ohm mellan alla 3 anslutningar).
Den andra burken med 2x0,1uF är bara något störningsfilter.
Är motorn öppen så man ser lindningarna eller tät kapslad?
Man ser bara lindningarna delvis, har undersökt dessa så mycket som möjligt utan att hitta fel, inga underliga missfärgningar eller lukter.blackarrow skrev:
Kan inte störningsfiltret slå ut kondensatorn då? Förstår inte riktigt varför man kopplar in ett störningsfilter i denna "krets". Mäter man över störningsfiltret är kretsen sluten vilket väl borde kunna betyda att kondensatorn är satt ur spel? Ska kolla mer på det imorgon, nu har jag intagit för många glas vin och är trött
Vad är det för fabrikat och modell på tumlaren? Det är lättare då att kanske få rätt på vad det är för motor där. Du säger dig vara ett blåbär på el och beskrivningar av vad du mäter och spekulationer kring ev störfilter mm blir ju därefter.A ankanankesson skrev:Man ser bara lindningarna delvis, har undersökt dessa så mycket som möjligt utan att hitta fel, inga underliga missfärgningar eller lukter.
Kan inte störningsfiltret slå ut kondensatorn då? Förstår inte riktigt varför man kopplar in ett störningsfilter i denna "krets". Mäter man över störningsfiltret är kretsen sluten vilket väl borde kunna betyda att kondensatorn är satt ur spel? Ska kolla mer på det imorgon, nu har jag intagit för många glas vin och är trött![]()
Kunde inte låta bli att mecka vidare lite trots förfriskningen. Torktumlaren är en Miele de luxe T334, säkert över 35 år gammal. Specen på motorn är 220/240 V, 0.85 A, 8 uF.GK100 skrev:
Motorn snurrar nu i alla fall, har kopplat upp den utanför tumlaren med bara en kondensator. Kopplade den som 220 v 3 fas. Motorn snurrar initialt igång bra men tappar sedan lite fart och låter en del, känns som den går på 50%.
Fråga, kan den lilla kondensatorn/filter vara en driftkondensator och den stora en startkondensator? Är det kortis i driftkondensatorn slår den väl ut startkondensatorn? Alltså, motorn snurrar nu utan filtret, men kanske bara till 50%...
Det du kallar filter kan du nog glömma funktionellt om data för det är vad du skrev tidigare. Vilken konding kör du med nu den gamla 8 uF eller den för stora? Sen är frågan om du kopplat lika som när den sitter i maskinen trots de lika värdena i resistans kan de två lindningarna ändå skilja så ena är huvud och andra hjälplindning och med omvända kan det gå som du beskriver. En annan fråga är om det sitter någon elektronik/styrning för motordriften i maskinen det kan också förklara både fel när den sitter på plats och att den beter sig udda när du kör direkt.
Fundera på det så ska jag också förfriska mig lite mer.
Fundera på det så ska jag också förfriska mig lite mer.
Nu är det mesta ihopsatt och tumlaren tumlar som aldrig förr, vet ej om program osv funkar än iofs. Problemet var/är filtret/kondensatorn, den kortsluter startkondensatorn. Letat reda på Miele hur komponenten beskrivs: Avstörn.kondensator 2X0,1UF250V BV5850/1. Miele vill ha 600:- för den :O Fråga, ska denna lilla sak endast förhindra störningar i luften, kan man skippa denna månne? Var väl främst ett problem förr med störningar?GK100 skrev:
Det du kallar filter kan du nog glömma funktionellt om data för det är vad du skrev tidigare. Vilken konding kör du med nu den gamla 8 uF eller den för stora? Sen är frågan om du kopplat lika som när den sitter i maskinen trots de lika värdena i resistans kan de två lindningarna ändå skilja så ena är huvud och andra hjälplindning och med omvända kan det gå som du beskriver. En annan fråga är om det sitter någon elektronik/styrning för motordriften i maskinen det kan också förklara både fel när den sitter på plats och att den beter sig udda när du kör direkt.
Fundera på det så ska jag också förfriska mig lite mer.![]()
Ja den har inget med driften/funktionen på motorn att göra som namnet säger avstörning, främst de som sprids via ledningsnätet i ditt fall. Normalt ska man inte rekommendera att ta bort den men det avgör du själv. Många gånger är de hängslen och livrem så man får se till helheten. Frågan är om maskinen som sagt innehåller någon motorstyrning, om motorn är direkt kopplad behövs inga skydd.
Du kan ju avvakta och köra vidare så du se att det inte finns mer fel sen kan du om du vill skaffa en betydligt billigare komponent än reservdelen som ersättare.
Du kan ju avvakta och köra vidare så du se att det inte finns mer fel sen kan du om du vill skaffa en betydligt billigare komponent än reservdelen som ersättare.
Klicka här för att svara