4 843 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Trasig diskmaskin, pumpar inte ur vatten och läcker i framkant. IKEA Välgjord
Jag har en IKEA Välgjord som är tillverkad 2014. Problemet är att den på senare tid inte vill pumpa ur vattnet ur maskinen och till följd av detta så läcker den i framkant vid luckan när den blir för full. De första gångerna den läckte så tog det ett tag innan det hände men nu verkar det ske vid första inpumpningen av vatten.
Det har även fungerat på snabbprogram och sköljningar tidigare men nu verkar den inte vilja tömma alls.
Jag har kollat sil/filter i botten och rengjort dessa. Jag har kollat avloppsslangen under diskbänken, inga stopp eller nämnvärt kladd. Jag tog loss pumpen, det verkar inte vara stopp i den och den såg rent och fin ut.
Vad jag har läst mig till så kan det vara tryckvakten/pressostaten. Men jag förstår inte riktigt hur man hittar den. Så om någon kan förbarma sig över en okunnig och förklara hur jag hittar den så skulle det vara uppskattat!
Det har även fungerat på snabbprogram och sköljningar tidigare men nu verkar den inte vilja tömma alls.
Jag har kollat sil/filter i botten och rengjort dessa. Jag har kollat avloppsslangen under diskbänken, inga stopp eller nämnvärt kladd. Jag tog loss pumpen, det verkar inte vara stopp i den och den såg rent och fin ut.
Vad jag har läst mig till så kan det vara tryckvakten/pressostaten. Men jag förstår inte riktigt hur man hittar den. Så om någon kan förbarma sig över en okunnig och förklara hur jag hittar den så skulle det vara uppskattat!
den går på övertid, den är designad för 5år.D danjoh0501 skrev:Jag har en IKEA Välgjord som är tillverkad 2014. Problemet är att den på senare tid inte vill pumpa ur vattnet ur maskinen och till följd av detta så läcker den i framkant vid luckan när den blir för full. De första gångerna den läckte så tog det ett tag innan det hände men nu verkar det ske vid första inpumpningen av vatten.
på motstående sida som avloppspumpen sitter pressostaten, fel på den ger i10, i20. i30, i40
maskinen skall inte kunna ta in så mycket vatten att det rinner över.
troliga fel: kablage och kretskort
Även fast pressostaten är kass/skitig så ska den inte kunna ta in så mycket vatten?electroluxaren skrev:
Stort tack för att du tar dig tid att svara
Det var skräp i en vakuumslang som hjälper till att känna av hur mycket vatten det är i maskinen. Jag var inte hemma när en hantverkare fixade det men han tog loss en slang under maskinen, blåste rent. Nu har min maskin funkat bra sen dess.M Mattias96 skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Verkar vara ett liknande problem som jag har. Tyvärr förstörde den golvet så hela köket ska bytas nu. Enligt reparatör så ska det sitta en flottör i bottentråget som ska flyta upp och ge felkod och stänga av maskinen men det har inte funkat.
Lite skeptisk till det... Men det sitter en liten "snorkel" under en plasthuv, fortsätter ner i en slang sen. Den bör absolut kunna mäta vattennivån. Annars är det inte så mycket grejer i byttan under silen och filtret.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden