Hej,

en lampa som jag har en dimmer till fungerar inte. Och ja, jag har prövat med ett antal olika glödlampor 8-). Jag misstänker att det har med nån säkring i dimmern att göra, men jag är helt rudis på det här så jag vänder mig till expertisen. Hur gör jag?? Nedan finns ett foto på min dimmer. Är mkt tacksam för vägledning i mitt arbete.

• PICT0011-1.JPG
Ny syns det lite otydligt på din bild men jag tycker det ser ut som det sitter en säkring ovanför axeln. Där är et avlångt hål och under så står det något i stil med FE --- 250V.

Jag lyckades inte se vad det står mellan FE och 250. Om jag har rätt så sitter där någon sorts lucka med en säkring (troligen glasrörsäkring).

Observera att säkringshållaren innanför luckan troligen är spänningsförande, så försök inte att pilla ut säkringen ur hålet utan att vara absolut säker på att du stängt av strömmen till dimmern.

Hur många watt har du som belastning? Det kan vara så att du har för lite last på dimmern. Din eljo dimmer behöver minst 60 watt i belastning för att fungera.

Tack för era svar. Säkringen satt mycket riktigt där. Men innan jag pillade med den prövade jag med en 60 Watts lampad och blev lite skamsen när jag märkte att det fungerade.... :P

Men...på min fina lampa står max 40 Watt. Lite moment 22 med andra ord. Måste jag byta ut hela dimmern nu eller finns andra lösningar???

Du kanske kan fixa en lampa till någonstans som kan dimmas av samma dimmer.

Jag triggade på att du skrev att du provat med ett antal olika glödlampor, annars hade jag nog också föreslagit den lösningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.