Hej,

Se video. Jag lät min stackars borrhammare jobba lite väl hårt. Borrade för stolpsko i berg. Maskin blev varm, antagligen pga borret blev väldigt varmt så det "spred" sig in i maskin. Nu går den ojämnt och är väldigt slö. Kan jag reparera denna eller är det kört? Batteriet är fulladdat.

Mvh Fredrik

Ser jag rätt så är maskinen en Bosch GBH 18V EC. En sådan har en slagstyrka på 1,7 J. Optimalt användningsintervall i betong är 4-10 mm men den ska klara upp till 18 mm i betong enligt informationen hos Proffsmagasinet. Jag hittar inte maskinen på Bosch hemsida, den har troligen utgått.

https://www.proffsmagasinet.se/mask...orrhammare-utan-batteri-och-laddare-jv17075-2

Maskinen är inte tänkt att användas i berg. Jag har en AC-matad blå Bosch som slår med 2 J. Det går att borra entaka inte för stora hål i granit med den maskinen men det är inte det den är tänkt för.

För att borra i granit använder jag en maskin som slår med 10 J. Det fungerar skapligt. Jag använder även den maskinen för att borra rader av 20 mm hål och spräcka berget med kilar. Det fungerar men i den användningen är 10 J i minsta laget. Ska man borra mycket i granit så kan det vara en bra idé att hyra en Hilti över en helg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.