Hej!

Jag skulle vilja be er lite om råd gällande följande situation. Utför just nu totalrenovering av min lägenhet. I samband med det plockar jag bort bland annat gamla karmar och dörrar. När jag plockade bort karmen så föll det ner feta gipsblock runt karmen och det exponerade bland annat armeringen. Jag misstänker att det har med att gjutning en av betongen inte var perfekt så man fick "plåstra" om det.

Frågan: att fästa en ny karm ter sig ganska omöjlig just nu pga. detta då öppningen inte sammanfaller med karmens yta. Se bilder. Hur löser man detta på bästa sätt egentligen? Lite kluven, tyvärr. Tack på förhand.

Mvh
Abraham

• Skadad vägg och armering där gammal dörrkarm tagits bort under en lägenhetsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med avlägsnad dörrkarm som avslöjar grov betong och armering i en väggöppning, verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Renoverad dörröppning med exponerad armering och gipsblock efter borttagen karm.
    Skapa konto

Bästa svaret

J
Du får försöka sätta dit karmen i den betong som finns , finns karmskruv av olika längder och därefter fylla upp med gipsbruk eller annat, blir det en större glipa så blir det bredare foder som fästes i karmen och en bit in på väggen

Hej!

Funkade utmärkt med gipsbruk! Den fyllde tomrummet ganska väl. Satte foder på ena sidan (blev ändå 6cm glipa mellan väggen och på övre delen av fodret) så att bruket skulle vila mot den till en viss del. Fyllde på med bruk tills det inte fanns mer plats. Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.