Byggahus.se

Trasig avfrostning Electrolux Frys EUF2900X

273 läst  10 svar

1. M
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Jag köpte för några veckor sedan en begagnad frys med vetskap om att avfrostningen är trasig. Den står nu i garaget och allt är frid och fröjd, förutom att jag vill laga avfrostningen! ;)

Det är en Electrolux Frys EUF2900X

Var ska jag börja felsöka?
    Fläkt funkar och allt rullar på som det ska. Det är just själva värmeslingan som aldrig aktiveras. Är det värmeslingan som går sönder eller är det någon annan elektronik som brukar gå sönder?

Tacksam för hjälp :D

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Mät slingan så vet du

3. M
    Medlem Nivå 5
    Jag har förstått på detta subforumet att du har riktigt bra koll, roligt!

Jag är däremot inte så hemma på elektonik, så vad menar du med "mäta slingan"?

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Om man river ut allt ur frysen så finns det ett kontaktstycke uppe till höger som man kan mäta resistans på värmeslingan
    Men är det för varmt så kan det ge missvisande resultat
    Så man får plocka ner kalla modulen och dela kontakterna vid klixona och då ohm mäta slingan för att kolla kontinuiteten.

5. M
    Medlem Nivå 5
    Perfekt, detta ska jag kolla :) återkommer när jag har något resultat

6. M
    Medlem Nivå 5
    Nu har jag lossat allt och lossat kontakten som det övre värmelementet satt med. När jag mäter värmeslingan så får jag ingen visning på ohm alls. När jag istället mäter om det finns kontinuitet genom hela slingan så gör det inte detta. Borde det inte göra det i detta fallet?

7. M
    Medlem Nivå 5
    Nu har jag även mätt de svarta puckarna som sitter fast med klipps på värmelementet, antar att dessa är de som kallas klixona? De mäter 0.2 ohm var. Mätt i rumstemperatur ca 20 grader.

8. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Då är slingan kass
    Beställ ny påelectrolux. Se
    Sök på ditt pnc

9. M
    Medlem Nivå 5
    Då var en ny slinga beställd! Tack för all hjälp än så länge. Jag återkommer när den är bytt ☺️

10. M
    Medlem Nivå 5
    Electrolux var snabba på att skicka reservdelar. Roligt att se!

Nya värmeslingan kom igår. Idag har jag installerat den. Det gick rätt så smärtfritt. Riktigt vassa kanter på kylflänsarna, tur att man har handskar ;)

Finns det något sätt att tvinga fram en avfrostning på denna modellen för att se så att den funkar?

Den nya slingan mättes för övrigt till 191 ohm innan installation.

11. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    nä det finns inget service program på denna
    Men den framtvingar en avfrostning 12 minuter efter att skåpet fått ström

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka