S filimon-danopoulos skrev:
Försökt hitta lite andra liknande situationer och då har butiken hänvisat till tillverkaren. Det måste vara gammal information jag hittar för det verkar dock för det verkar inte riktigt finnas stöd för det?
Ja tyvärr finns det butiker som försöker smita undan sina lagstadgade plikter och hänvisa till tillverkarens garanti när man kommer och vill reklamera. Det sparar dem några arbetstimmar om kunderna gör så istället. Men ibland kan det gå snabbare att gå direkt till tillverkaren, jag har goda erfarenheter av stora elektroniktillverkare som hanterar garantiärenden mycket snabbt, okomplicerat och utan extra kostnader för kunden.

En annan klassiker är butiker som säger "vi gör inga byten på de där" när man kommer för att reklamera en vara som är defekt och inte går att använda. Reklamationsrätt och ångerrätt är inte samma sak, ta ingen skit, lämna tillbaka skräpet :)

Vill du kunna klippa under helgen så lägg upp en bild där man ser under kåpan på klipparen.

Är det betydelsefullt för dig om maskinen byts ut eller repareras? Eller är du nöjd bara det åtgärdas snabbast möjligt?

Låter som ett ganska simpelt elfel, inget att skrotförklara hela maskinen för.

Jag skulle räkna med att den repareras. Reparationskostnaden bör vara en bråkdel av maskinens prislapp, kanske inte ens så stor som returfrakten och leverans av en annan skulle kosta. Största problemet för en snabb lösning kan vara hur lång kö dina lokala verkstäder har, du hamnar tyvärr inte först i kön för att din maskin råkar vara ny.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I INTP skrev:
Är det betydelsefullt för dig om maskinen byts ut eller repareras? Eller är du nöjd bara det åtgärdas snabbast möjligt?

Låter som ett ganska simpelt elfel, inget att skrotförklara hela maskinen för.

Jag skulle räkna med att den repareras. Reparationskostnaden bör vara en bråkdel av maskinens prislapp, kanske inte ens så stor som returfrakten och leverans av en annan skulle kosta. Största problemet för en snabb lösning kan vara hur lång kö dina lokala verkstäder har, du hamnar tyvärr inte först i kön för att din maskin råkar vara ny.
Jag bryr mig egentligen bara om att ha en maskin som är likvärdig den jag har. Helst igår. I princip förespråkar jag reparation över konsumtion, men tar det längre tid än att få en ny, som tog en dag när jag beställde, så en är det inte aktuellt i det här fallet.

Vad avser kostnader så står ju företaget för det så för.egen del skiter jag i om det är dyrt eller inte.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Som du säger är det kanske lätt att fixa men jag har varken tid eller lust att meka trägårdstraktor nu. Lite därför jag köpte en ny maskin.

På sikt kommer jag ju såklart få sätta mig in i hur skiten funkar men just nu är det inget jag har möjlighet att fördjupa mig i.

Vill egentligen inte "råka" fixa det nu heller då det är klart lättare att reklamera en aktivt trasig maskin än en som jag lyckats fixa.
Om det är garanti inblandat ska man först kontakta säljaren/butiken INNAN man pillar. Risken är annars att du kan bli anklagad för att det är trasigt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Clossa skrev:
Om det är garanti inblandat ska man först kontakta säljaren/butiken INNAN man pillar. Risken är annars att du kan bli anklagad för att det är trasigt.
Absolut, därför jag inte gör något med det. Risken att något går sönder för att jag fifflar med det är inte värt det.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Vad säger företaget om allt detta när du pratar med dom?
Har ni varit i kontakt med dem. De vill mena att deras direktiv är att det skall repareras i första hand, inte nog med det de vill att jag ska frakta dit den. Så helt klart inte det lagen säger.

• Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Eftersom det är distansköp så har du 14 dagars returrätt. Du kan helt enkelt returnera maskinen. 3h är kanske på gränsen av vad man får lägga för att pröva maskinen så då har företaget rätt till prisavdrag. Är dem vettiga så pudlar dem eftersom den gått sönder annars kan dem kräva ersättning för värdeminskning för de 3h den används.

Fast allt sånt här är ju saker man får ta i beaktan när man köper saker på "nätet"......Man kan ju inte räkna fullt ut med att nån annan på närmare håll ska sköta reklamationsbiten om det händer nåt. De flesta försöker ju lösa det på ett enkelt och bra sätt men det är ju inget som sker per automatik.

S Stefan1972 skrev:
Fast allt sånt här är ju saker man får ta i beaktan när man köper saker på "nätet"......Man kan ju inte räkna fullt ut med att nån annan på närmare håll ska sköta reklamationsbiten om det händer nåt. De flesta försöker ju lösa det på ett enkelt och bra sätt men det är ju inget som sker per automatik.
Eller så är det saker man får beakta när man säljer på nätet. Man sparar in på lokaler men får dyrare returhantering.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Har ni varit i kontakt med dem. De vill mena att deras direktiv är att det skall repareras i första hand, inte nog med det de vill att jag ska frakta dit den. Så helt klart inte det lagen säger.
Då föreslår jag att du svarar med vad lagen säger, att du har rätt att välja åtgärd och att det inte ska kosta dig något.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller så är det saker man får beakta när man säljer på nätet. Man sparar in på lokaler men får dyrare returhantering.
förvisso men det är väl det svenskaste av allt att tro att nån annan sköter allt och ser till att man är skyddad.........

KKL är solklar i att du ska stå helt skadelös vid reklamation. De ska stå för alla omkostnader.

Jag skulle meddela företaget att de ska skicka någon att hämta upp maskinen alternativt att du beställer hämtning med något transportbolag i deras namn. Jag skulle inte ta på mig att bekosta någon transport för att eventuellt få tillbaka pengarna senare.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Dom refererar till sin "juridiska avdeling" så oddsen att de är villiga att lösa det smidigt är väl rätt låga. Är det någon idé att försöka ha en fortsatt dialog med företaget som går en sån linje?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
förvisso men det är väl det svenskaste av allt att tro att nån annan sköter allt och ser till att man är skyddad.........
Ja, om det är "svenskaste av allt" att följa svensk lag så är det ett högst rimligt antagande...

Många lycksökare försöker kringgå KKL med diverse undanflykter men det är en lag och den ska följas.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.