Hej, det är som så att min sambo sedan en tid tillbaks hyr en butikslokal. När hon övertog lokalen runt 2013-14 så fanns det en fungerande AC. Denna AC har nu slutat fungera, och hyresvärden vill inte bekosta en reparation. Däremot kan dom tänka sig att byta den och lägga kostnaden på sambons hyra. Kan man göra så? Vad gäller? Det är alltså en fast installerad AC, inte på hjul och ej heller integrerad i nåt värmesystem. Enligt avtalet ingår värme, men det står inget om kyla, citat "lokalen uthyrs i befintligt skick utan inredning". Jag å andra sidan hävdar ju att lokalens användbarhet har minskat drastiskt utan AC.

hsd
Knivigt läge, börjar Ni kräva så blir ägaren sur......
Jag skulle som ägare ha reparerat eller bytt utan motkrav men om hen vill lägga kostnaden på Er så tror jag att han/hon har rätt till det, troligtvis är det någon tidigare hyresgäst som installerat pumpen samt lämnat kvar den för att slippa renoveringskostnader till återställning

C
Spelar ingen roll vem som installerat AC:n - om den är fast installerad, fanns där vid tillträdet och inget specifikt avtalats angående denna så ingår den i upplåtelsen. Om hyresvärden inte vill ta ansvar för AC:n skulle han ha plockat bort den eller avtalat särskilt om denna.
Frågan är vad som står i avtalet angående underhåll och reparationer?

Ja det står förstås lite luddigt, "lokalen uthyrs i befintligt skick utan inredning". Kan även tillägga att lokalen har bytt hyresvärd under perioden, från början var det en privatperson som ägde, och han fixade allt och var servicevänlig. Sen sålde han tyvärr till ett fastighetsbolag och sen blev allt sämre.

C
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ja det står förstås lite luddigt, "lokalen uthyrs i befintligt skick utan inredning".
"Befintligt skick" tolkar jag som lokalens skick vid tillträdet, vilket inte säger något om underhåll och reparationer som krävs för att upprätthålla det skicket. Men jag kan ha fel.

Det kan vara lite otydligt.

Det är inte ovanligt att affärslokaler hyrs helt kala. Alltså bara råa betongväggar, el o vatten till anslutningspunkt, inga installationer överhuvudtaget. När man tar över en sådan lokal., så "ingår" ofta den förra innehavarens fasta butiksinredning, men det är inget fastighetsägaren tar ansvar för.

Just ventilation kan ju då vara lite gråzon, är det en del av fastigheten, eller är det något lokalinnehavaren har fixat dit.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Det är olika regler för lokaler och bostäder. För lokaler är det ofta upp till vad som sägs i kontraktet. Läs detta noga och sök stöd hos någon kunnig på området om ni är osäkra.

Det är vanligt att innehavare står för utrustning som behövs för lokalen, som inredning och kanske även AC. Detta regleras i anslutning till hyresförhandling. Hur långt kontrakt gälle i detta fall? Om man vill att hyresvärden ska ta ett stort ansvar för underhåll får man nog vara beredd att betala en högre hyra. Ni bör se till att dessa frågor blir ordentligt klarlagda för nästa hyreskontrakt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.