Hej,
jag har en gammal diskbänk i rostfritt som följde med stugköket. Den saknar träram undertill, och hade fuktskadade träskiva limmad undertill (under arbetsytan) som jag nu tagit bort. Ska bygga utekök med den tänkte jag. Diskbänken är lite böjd i mitten av tyngd.
Det är väldigt svårt att klämma in en träram perfekt pga böjskadan samt att diskbänken har inböjd kant men gjort vad jag kan. Om jag inte behöver gå ända ut till kanten så kan jag montera ramen mera rakt. Tjockleken på träbitarna jag tagit är väl nånstans mellan 1-1.5cm.
Hur monterar jag hop träbitarna lämpligen? Träpinnarna känns lite tunt för att skruva. Beslag (platta/spikbleck? vinkel i hörnen?) Om jag tar spikbläck tänker jag att det ev påverkar stabiliteten mot underredet jag ska bygga sen.
En sak till, där jag tagit bort träskivan. där bör jag väl förstärka igen. Räcker det med att jag lägger dit en ram där?
Tacksam för råd!
(lägger med en bild lånad från marketplace för att beskriva)
jag har en gammal diskbänk i rostfritt som följde med stugköket. Den saknar träram undertill, och hade fuktskadade träskiva limmad undertill (under arbetsytan) som jag nu tagit bort. Ska bygga utekök med den tänkte jag. Diskbänken är lite böjd i mitten av tyngd.
Det är väldigt svårt att klämma in en träram perfekt pga böjskadan samt att diskbänken har inböjd kant men gjort vad jag kan. Om jag inte behöver gå ända ut till kanten så kan jag montera ramen mera rakt. Tjockleken på träbitarna jag tagit är väl nånstans mellan 1-1.5cm.
Hur monterar jag hop träbitarna lämpligen? Träpinnarna känns lite tunt för att skruva. Beslag (platta/spikbleck? vinkel i hörnen?) Om jag tar spikbläck tänker jag att det ev påverkar stabiliteten mot underredet jag ska bygga sen.
En sak till, där jag tagit bort träskivan. där bör jag väl förstärka igen. Räcker det med att jag lägger dit en ram där?
Tacksam för råd!
(lägger med en bild lånad från marketplace för att beskriva)
Kanske ”pocket hole drill” hade funkat? Sök på detM miis skrev:Hej,
jag har en gammal diskbänk i rostfritt som följde med stugköket. Den saknar träram undertill, och hade fuktskadade träskiva limmad undertill (under arbetsytan) som jag nu tagit bort. Ska bygga utekök med den tänkte jag. Diskbänken är lite böjd i mitten av tyngd.
Det är väldigt svårt att klämma in en träram perfekt pga böjskadan samt att diskbänken har inböjd kant men gjort vad jag kan. Om jag inte behöver gå ända ut till kanten så kan jag montera ramen mera rakt. Tjockleken på träbitarna jag tagit är väl nånstans mellan 1-1.5cm.
Hur monterar jag hop träbitarna lämpligen? Träpinnarna känns lite tunt för att skruva. Beslag (platta/spikbleck? vinkel i hörnen?) Om jag tar spikbläck tänker jag att det ev påverkar stabiliteten mot underredet jag ska bygga sen.
En sak till, där jag tagit bort träskivan. där bör jag väl förstärka igen. Räcker det med att jag lägger dit en ram där?
Tacksam för råd!
(lägger med en bild lånad från marketplace för att beskriva)
Klicka här för att svara
