1 668 läst ·
30 svar
2k läst
30 svar
Trappräcke på märkligaste tänkbara ställe, hur infästa?
Kan du lägga upp en exempelbild på ett liknande trappräcke du önskar?
Hej,H Hufsa skrev:
Vi har ett räcke väldigt likt den här bilden, alltså fäst i vägg på ena sidan och stolpe fäst i golvbjälklaget på andra sidan. Eller rättare sagt, hela underliggaren på räcket är skruvat ned i golvbjälklaget. Trots kraftig föränkring i bjälklaget är sidan med den "fria stolpen" något vobblig. Inget du tänker på när du stödjer dig mot räcket men jag skulle heller inte lita på att det håller om du tjurrusar rätt in i det. Så, det beror väl på hur stabilt du vill att räcker ska sitta. Hade vårt räcke inte varit förankrat i väggen på ena sidan misstänker jag att det skulle upplevas för vobbligt så jag hade satsat på att på något sätt försöka förankra det i vägg. Stolpe upp till tak förstår jag verkligen att du vill undvika av estetiska anledingar.
Du har inget snickeri i närheten du kan prata med? Det bör gå få till en tillräckligt snygg avväxling så att det går att förankra i vägg med lite klurande.
Ja, det känns som att hur väl man än förankrar i golvet blir det inte en tillräckligt stabil konstruktion.A anderslofwall skrev:Hej,
Vi har ett räcke väldigt likt den här bilden, alltså fäst i vägg på ena sidan och stolpe fäst i golvbjälklaget på andra sidan. Eller rättare sagt, hela underliggaren på räcket är skruvat ned i golvbjälklaget. Trots kraftig föränkring i bjälklaget är sidan med den "fria stolpen" något vobblig. Inget du tänker på när du stödjer dig mot räcket men jag skulle heller inte lita på att det håller om du tjurrusar rätt in i det. Så, det beror väl på hur stabilt du vill att räcker ska sitta. Hade vårt räcke inte varit förankrat i väggen på ena sidan misstänker jag att det skulle upplevas för vobbligt så jag hade satsat på att på något sätt försöka förankra det i vägg. Stolpe upp till tak förstår jag verkligen att du vill undvika av estetiska anledingar.
Du har inget snickeri i närheten du kan prata med? Det bör gå få till en tillräckligt snygg avväxling så att det går att förankra i vägg med lite klurande.
Jag får helt enkelt kolla med någon snickare i trakten. Känns dock surt att behöva betala omkring 6-10 tusen för att någon annan gör jobbet istället för att kunna lösa det själv.
Ja, i alla fall tror jag det blir svårt att få det att kännas stabilt om det endast ska förankras i golv och samtidigt se snyggt ut.H Hufsa skrev:
Jag tänkte snarare på ett snickeri än en snickare. Ett snickeri kan eventuellt ta fram en snygg lösning i trä som gör att du kan förankra i vägg. Vi har en otroligt duktig och klurig finsnickare där vi bor som gör räcken, trappor, fönster etc etc enligt byggnadsvårdsmässig gammal stil. Otroligt nog är han heller inte direkt dyrare än att köpa massproducerade prefabgrejer. Han har förmodligen inte vett nog att ta ordentligt betalt 😅
Hm, snickeri vet jag inte om vi har men det finns en bonde i byn som är bra på att snickra fina dörrar och fönster…A anderslofwall skrev:Ja, i alla fall tror jag det blir svårt att få det att kännas stabilt om det endast ska förankras i golv och samtidigt se snyggt ut.
Jag tänkte snarare på ett snickeri än en snickare. Ett snickeri kan eventuellt ta fram en snygg lösning i trä som gör att du kan förankra i vägg. Vi har en otroligt duktig och klurig finsnickare där vi bor som gör räcken, trappor, fönster etc etc enligt byggnadsvårdsmässig gammal stil. Otroligt nog är han heller inte direkt dyrare än att köpa massproducerade prefabgrejer. Han har förmodligen inte vett nog att ta ordentligt betalt 😅
Kansle du kan sätts en bräda från räcket rakt över trappen till väggen som går paralelt med trapp/räcke.
Om du lyckas formge den som en tavelhylla eler liknande så att den smälter in. Då får du en förankring som gör räcket stabilt i sidled.
Eller så sätter du ett dekorativt metallstag rakt över i smide.
Om du lyckas formge den som en tavelhylla eler liknande så att den smälter in. Då får du en förankring som gör räcket stabilt i sidled.
Eller så sätter du ett dekorativt metallstag rakt över i smide.
Innan jag såg föregående kommentar tänkte jag att du kanske kan sätta någon form av liggande diagonalstag från staketet in i väggen som du döljer med en liten blomhylla ovanpå, kanske 30 x 30 cm. Går säkert bra med en kraftig hyllkonsol som diagonal, tror mest infästningen inte får bli för klen. Men en hylla rakt över trapphålet är inte dumt, bortsett från besväret med att damma av den.
PS. jag kan komma på ganska många märkligare ställen att ha ett trappräcke på...
PS. jag kan komma på ganska många märkligare ställen att ha ett trappräcke på...
Faktiskt inte en helt dum idé. Med en snygg fräst profil på staget kan det nog se tämligen ok ut. Profil likt ett fönsterbänkavslut i gammal still till exempel. Tror inte staget behöver vara speciellt kraftigt då det kommer förankras i vägg som håller i, typ en 45x45 med snygg fräst profil.S stugfar skrev:Innan jag såg föregående kommentar tänkte jag att du kanske kan sätta någon form av liggande diagonalstag från staketet in i väggen som du döljer med en liten blomhylla ovanpå, kanske 30 x 30 cm. Går säkert bra med en kraftig hyllkonsol som diagonal, tror mest infästningen inte får bli för klen. Men en hylla rakt över trapphålet är inte dumt, bortsett från besväret med att damma av den.
Ja, jag är inte mkt för hyllor på random ställen, trappväggen nedanför ”listen” mitt på väggen ska kläs i pärlspont, och väggen ovanför tapetseras, så en hylla där förstör lite intrycket 🫣S stugfar skrev:Innan jag såg föregående kommentar tänkte jag att du kanske kan sätta någon form av liggande diagonalstag från staketet in i väggen som du döljer med en liten blomhylla ovanpå, kanske 30 x 30 cm. Går säkert bra med en kraftig hyllkonsol som diagonal, tror mest infästningen inte får bli för klen. Men en hylla rakt över trapphålet är inte dumt, bortsett från besväret med att damma av den.
Fortsätter ändå på föregående inlägg gällande diagonalstag. Kanske en sån här som stag?H Hufsa skrev:
https://www.sekelskifte.com/products/fonsterbordlist-kronlist-djurgarden
Visst, kommer ju störa intrycket lite men det verkar som att hela räckesinstallationen är lite störig! 😅
EDIT; sen målar du in staglisten i en färg som matchar tapeten.
Redigerat:
Ja, men det kan funka! Ja haha , det är minst sagt störigt! Helst vill man bygga om hela sk*ten men där fattas både tid, pengar och ork. Får jag dit ett hyfsat snyggt räcke är det ändå tusen ggr bättre än den nuvarande ”väggen”A anderslofwall skrev:
Haha, jag förstår! Vi köpte en gammal gård för sex år sedan. Håller fortfarande på och renoverar. Manbyggnaden är inte ens klar och sen finns det väl typ åtta byggnader till att ta tag i framöver. 😅H Hufsa skrev: