Skulle erfarenheten spela någon roll så är jag rätt säker på att mina år inom yrket står sig väl mot dom allra flesta här på forumet, även din.
MITTUPPSKALNING är inget som utfördes bara i gamla tider utan det förekommer även i moderna "kabelinstallationer". Och vad det har med sken att göra förstår jag inte.
Att du och dom andra i din del av landet har en annan uppfattning om vad som är en Uppsalakoppling är inte så konstigt. Det är tom rätt vanligt att man kallar samma sak lite olika beroende på vart man bor.
Ps
Att koppla så att nollan bryts i stället för fasen när man kopplar en trappbrytare har aldrig varit en godkänd koppling.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skulle erfarenheten spela någon roll så är jag rätt säker på att mina år inom yrket står sig väl mot dom allra flesta här på forumet, även din.
Du ska nog inte vara så tvärsäker med att skriva så på ett forum. Den som finns på andra sidan texten kan vara av äldre sort än du själv. Och ha en hel del i ryggsäcken utöver vad du har. Har inte för avsikt att fabulera med något CV i stil med ditt, bara vara en enkel person och försöka hjälpa andra som kan ha undringar och ev problem i sina hus.

E elmont skrev:
Och här kallas den för UPPSALA, (en koppling för dom utbildade).
Enkelt beskrivet: en tråd mellan P/L på ena brytaren till P/L på den andra brytaren, Fas till "pil ut" på bägge brytarna och tändtråd till den andra "pilut" i bägge brytarna.
Uppsala-, Helsingborgs- eller ful-koppling är inte så bra. Men sparkoppling är helt ok 👍

G
Elektriskt kretsschema med en lampa och kopplare, markerade med symboler, anslutna mellan nolla (N) och fas (L).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E elmont skrev:
Det var du som blandade in nolla i resonemanget, och nollan förekommer inte i en UPPSALA trappkoppling.
Och det är inga som helst problem med att använda moderna brytare vid UPPSALA koppling.
Menar du att UPPSALA är den koppling som har både fas och nolla i brytaren och växlar fas och nolla så är vi oense om vad som är UPPSALA.
Och sedan är det väl frågan om det är mina läskunskaper eller din skrivfärdigheter som kan göra det lite besvärligt?
För mig är Uppsala koppling lika med fulkoppling.
Men argumenterar inte emot dig
Kan ju vara olika terminologi i vårt avlånga land

Redigerat:
  • Gilla
J-banan
  • Laddar…
G Gooli skrev:
[bild]
Det är sparkoppling och den är ok och den som används för att vid utanpåliggande installation kunna få ett vägguttag under varje brytare

Problemet med fulkopplingen är att antingen är det fasen eller nollan som bryts.
Det innebär att även om lampan är släckt kan lampan vara spänningssatt
Som @elmont skrev så är det inte ok att bryta nollan

Redigerat:
Här är fulkopplingen

Handritat diagram av en elektrisk fulkoppling som visar ledningar med symboler för anslutning och strömriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är som det står i fluxio, nya modärna brytare har för korta avstånd i brytaren, Har själv sett en modern brytare som exploderat ( kunden bytt själv från Pello till modernt ) Det är bara gammla Pello och i dag vridströmbrytare som klarar att bryta på ett bra sätt. Långa avstånd mellan kontakterna. Sen hur det är med att bryta nollan om det finns en JFB uttalar jag mig inte om. Men skulle inte ge mig på att bryta nollan på en belysning.

E elmont skrev:
Kan ju bara nämna att det går utmärkt att koppla en trapp + uttag med 5 ledare. Man har då fas-mellantråd och tändtråd i bägge brytarna.
Vad tror du om dragningen ? Är den godkänd att använda enligt bilden nedan textförklaring jag gjort / skrivit

J jonaserik skrev:
Det är som det står i fluxio, nya modärna brytare har för korta avstånd i brytaren, Har själv sett en modern brytare som exploderat ( kunden bytt själv från Pello till modernt ) Det är bara gammla Pello och i dag vridströmbrytare som klarar att bryta på ett bra sätt. Långa avstånd mellan kontakterna. Sen hur det är med att bryta nollan om det finns en JFB uttalar jag mig inte om. Men skulle inte ge mig på att bryta nollan på en belysning.
Det enda problemet är det jag skrev i inlägg #23

T Tummenmitthand skrev:
Vad tror du om dragningen ? Är den godkänd att använda enligt bilden nedan textförklaring jag gjort / skrivit
Tyvärr så är din bild inte tydlig
Kan inte säga något om dina tankar
Tråkigt svar men ta hjälp av någon med kunskap som kan hjälpa dig på plats

Redigerat:
H hempularen skrev:
Du har ingen lampa med i beskrivningen. Det skall alltsåp vara ett enda uttag i hela rummet? och det kommer inte ex. under en brytare?

Normalt så drar man en matning från centralen till em takdosa som då även åär kopplingsdosa. och där sitter lampan, eller ev. en av flera lampor. Från takdosan går man ned till väggbrytarna.

Det kan givetvis finnas skäål att göra på annat sätt, men om man har den bilden som huvudalternativ, och bara gör justeringar vid behov, så ligger man någotlunda rätt.

En trappomkopplare har 3 anslutningar. I ena änden av rummet har man fas till brytaren och två mellantrådar ut (oftast i samma rör). I andra änden har man en trappomkopplare med de två mellantrådarna in, och en tändtråd ut, som skall gå till lampan.

Men vill man ex. ha ett uttag under första brytaren, så drar man även nolla och jord dit och vidare ned till uttaget, fasen vidarekopplad från brytaren. Gör man likadant vid den andra trappomk. så krävs 3 extrta trådar i det röret, uttaget behöver fas, nolla och jord. Ger totalt 6 ledare i det röret. Och då har man problem, man vill inte ha mer än 5st FK 1,5 trådar i ett 16mm rör/slang. Det kan gå med 6 ledare, men det är väldigt svårt att få igenom, ofta omöjligt. Då får man antingen gå upp till 20mm rör/slang, eller ta till s.k "sparkoppling" för trappkopplingen, den sparar in en tråd.
Vad tror du om sett min förklaring nedan,

Önskan;
Trappfunktion till ledlist I trappan man vill tända i källaren och på övervåningen.

Sedan vill jag ha en strömbrytare/ vippa på samma ställe i källaren som till trappfunktionen till dom 8st spotlights ska tändas separat

Däri mellan vill jag kunna ha 3st utanpåliggande 2vu

Då tänkte jag för undvika spåra i putsen;

Matningen är EKK 5G 1.5 från centralen till strömbrytare 1.
Ena vippan ska vara trappfunktion och andra vippan en på/av dimmer.

Från strömbrytare 1 går det
- EKK 5g1.5 tänkt till en kopplingsdosa, under trappan. (( Så man kan dra därifrån till strömställare 2 (trappomkopplare) (vägguttag)) enligt förklaring =>

- Från kopplingsdosan Under trappan 3g1.5 till 2vägguttag utanpåliggande.

Från kopplingsdosan går EKK 5g 1.5 till strömbrytare nr2 för trappfuktion på övervåningen

Från strömbrytare 1 vill jag ha av/på dimmer till dom övriga 8 spotligts i rummet.
- Från strömbrytare 1 dvs 2a vippan drar jag 16mm slang till ena änden av 8 spotligts för seriekoppling

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Varför 5 ledare från centralen?

• Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.