2 221 läst ·
47 svar
2k läst
47 svar
Trappkoppling till 2 lampor på olika ställen!?
Det är ingen spänningsprovare. Pennan är inget att lita påBjorx skrev:
Biltema har en billig spänningsprovare
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...e/spanningsprovare-12---690-v-acdc-2000023353
Tack för det🌞nisse123 skrev:
På de brytare du har så med vanlig trappkoppling så är det Fas in på L1, sedan är det 2 mellantrådar ut från 1 & 3, på första brytaren, på den andra brytaren så är det 2 mellantrådar in på 1 & 3, sedan en tändtråd ut från L1.
På en sparkoppling är det Fas in på 1, på bägge brytarna, tändtråd in på 3, på bägge brytarna, och en mellantråd in på L1 mellan brytarna.
[bild]
Fungerar utmärkt nu.
Nu när jag fått prova på spar koppling så är det solklart med att jag hade fas i bägge brytare och samma färger. Blev himla bra till slut. Tackar 🎂
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
En "penna" är en beröringsfri spänningsdetektor. De kan detektera spänning lite var stans men duger inte för att veta ifall det är riktig spänning. De går att använda om man vet dess begränsningar, men den går inte att använda till att avgöra vad du har för trådar i dosan. Den kan mycket väl ha gjort sitt jobb i ditt fall, men slutsatsen att du har två fasledare är troligen fel.
Det här är en spänningsprovare. De garanterar att det är "riktig" spänning och inte "spökspänning" som kan uppträda pga av kapacitiv eller induktiv koppling från andra ledare.
För att avgöra ifall en tråd har spänning måste man ha en känd referens att mäta mot. En sådan är skyddsjord. Om man inte har ett skyddsjordat uttag i närheten kan man använda en skarvsladd. Då kan du avgöra ifall en tråd verkligen bär 230 V. Om det är en fasledare eller något annat är fortfarande okänt. Men om vi litar på att det måste finnas en fasledare i dosan, då kan den identifieras. (Men du tror jag att du har bilder från båda dosorna, så vi vet egentligen inte ett skvatt ännu. Du har ännu inte förklarat vad bilderna visar.)
Det här är en spänningsprovare. De garanterar att det är "riktig" spänning och inte "spökspänning" som kan uppträda pga av kapacitiv eller induktiv koppling från andra ledare.
För att avgöra ifall en tråd har spänning måste man ha en känd referens att mäta mot. En sådan är skyddsjord. Om man inte har ett skyddsjordat uttag i närheten kan man använda en skarvsladd. Då kan du avgöra ifall en tråd verkligen bär 230 V. Om det är en fasledare eller något annat är fortfarande okänt. Men om vi litar på att det måste finnas en fasledare i dosan, då kan den identifieras. (Men du tror jag att du har bilder från båda dosorna, så vi vet egentligen inte ett skvatt ännu. Du har ännu inte förklarat vad bilderna visar.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Bjorx skrev:
Det var inte på chans. Använde multimeter också.Bo.Siltberg skrev:
Jag hade matning t båda svarta trådar. Båda gröna gick till lampa(tänd). Bara blå kvar. Stämde utmärkt m spar koppling.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Nej du har inte matning i två svarta trådar till dosan. En multimeter kan också luras då den plockar upp "spökspänningar".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Du hade kunnat förtydliga det när jag bad dig om det i inlägg 2.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det var den enda bild som ursprungligen fanns i inlägg 1 och där TS pratar om två svarta matningar.
Eftersom det är en sparkoppling så är det Fas i bägge dosorna, (alltså matning på 2 svarta trådar)Bo.Siltberg skrev:
Så fattar jag TS inlägg i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nisse123 skrev:
Det var 3 bilder först och text till och jag förklarade situationen efter hand det kom frågor och la till fler bilder senare.Bo.Siltberg skrev: