Bjorx Bjorx skrev:
Det är matning på bägge svarta, fas.
Hur har du kommit fram till det? Det kan inte stämma. Det enda säkra sätt att ta reda på detta är att titta i angränsande dosor. Röret kan inte komma direkt från elcentralen, utan det måste finnas en kopplingsdosa på väggen eller i taket.
Bjorx Bjorx skrev:
Jag ser grön tråd vid bägge lampor. Borde vara tändtråd mao.
Det är möjligt att grön generellt används som tändtråd i din anläggning men det går inte att säga med säkerhet. Men man kan ha det som en hypotes.
Bjorx Bjorx skrev:
Finns inga ev koppling dosor emellan
Leta vidare, det måste finnas en dosa.
Bjorx Bjorx skrev:
Är det ens möjligt att koppla spar koppling m de brytare jag har?
Jodå, se schemat som Nisse postade.

Det är svårt att komma vidare här om du inte besvarar alla frågor som ställs.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur har du kommit fram till det? Det kan inte stämma. Det enda säkra sätt att ta reda på detta är att titta i angränsande dosor. Röret kan inte komma direkt från elcentralen, utan det måste finnas en kopplingsdosa på väggen eller i taket.

Det är möjligt att grön generellt används som tändtråd i din anläggning men det går inte att säga med säkerhet. Men man kan ha det som en hypotes.

Leta vidare, det måste finnas en dosa.

Jodå, se schemat som Nisse postade.

Det är svårt att komma vidare här om du inte besvarar alla frågor som ställs.
Hittar inga dosor i vägg eller tak. Ev är de inbyggda under träpanel i taket..
Ang schema så förstod jag spar koppling men som jag frågade tror jag inte brytarna är gjorda för det, eller?
Måste köpa andra tänker jag

Bjorx Bjorx skrev:
Hittar inga dosor i vägg eller tak. Ev är de inbyggda under träpanel i taket..
Ang schema så förstod jag spar koppling men som jag frågade tror jag inte brytarna är gjorda för det, eller?
Måste köpa andra tänker jag
Vad är det för skillnad på brytarna i vanlig och sparkoppling tror du ?

Jo det skall fungera med de du har. Även om detta att du köpt korskopplare gör att det ser lite mer komplicerat ut. Men de går att använda som vanlig trappomkopplare också.

Korskopplare är tänkta att användas om man vill styra en lampa från mer än två ställen. Då har man vanliuga trappomkopplare "i ändarna" och korskopplare på en eller flera positioner mellan dem.

H hempularen skrev:
Jo det skall fungera med de du har. Även om detta att du köpt korskopplare gör att det ser lite mer komplicerat ut. Men de går att använda som vanlig trappomkopplare också.

Korskopplare är tänkta att användas om man vill styra en lampa från mer än två ställen. Då har man vanliuga trappomkopplare "i ändarna" och korskopplare på en eller flera positioner mellan dem.
Låter enklare att köpa nya

nisse123 nisse123 skrev:
Vad är det för skillnad på brytarna i vanlig och sparkoppling tror du ?
De har har är on off medan spar koppling har jag konstant fas o byter mellan 2 alt trådar

Bjorx Bjorx skrev:
De har har är on off medan spar koppling har jag konstant fas o byter mellan 2 alt trådar
På de brytare du har så med vanlig trappkoppling så är det Fas in på L1, sedan är det 2 mellantrådar ut från 1 & 3, på första brytaren, på den andra brytaren så är det 2 mellantrådar in på 1 & 3, sedan en tändtråd ut från L1.
På en sparkoppling är det Fas in på 1, på bägge brytarna, tändtråd in på 3, på bägge brytarna, och en mellantråd in på L1 mellan brytarna.
Elektriskt kopplingsschema som visar ledningar mellan L1, L3 och position 3 på en strömbrytare, relaterat till en diskussion om trappkopplingar.

• Gilla
Bjorx
  • Laddar…
Det kanske är bättre att du anlitar en riktig elektriker, innan du har kopplat fel och eldat ner huset.

Har du spänningsprovare så du kan lokalisera fasen?

Redigerat:
J J-banan skrev:
Har du mätt spännings mätare så du kan lokalisera fasen?
??? Lite tydligare kan du väl beskriva för TS... saknas det inte ett "med" där?

Ja försök gärna :)

R roli skrev:
??? Lite tydligare kan du väl beskriva för TS... saknas det inte ett "med" där?
Haha blev lite fel

• Gilla
Bjorx
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Har du spänningsprovare så du kan lokalisera fasen?
Har jag gjort

Nej det har du inte... Du har bara (kanske) påvisat spänning, du vet inte var den kommer ifrån. Det kan vara en fas, eller en helt oansluten ledare som ligger bredvid en lasledare...eller nåt annat. Försök inte mäta spänning för att reda ut vad förslags ledare du har, det går inte.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej det har du inte... Du har bara (kanske) påvisat spänning, du vet inte var den kommer ifrån. Det kan vara en fas, eller en helt oansluten ledare som ligger bredvid en lasledare...eller nåt annat. Försök inte mäta spänning för att reda ut vad förslags ledare du har, det går inte.
Jag använde spänningsprovare, typ penna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.