1 834 läst ·
47 svar
2k läst
47 svar
Trappkoppling till 2 lampor på olika ställen!?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Hur har du kommit fram till det? Det kan inte stämma. Det enda säkra sätt att ta reda på detta är att titta i angränsande dosor. Röret kan inte komma direkt från elcentralen, utan det måste finnas en kopplingsdosa på väggen eller i taket.Bjorx skrev:
Det är möjligt att grön generellt används som tändtråd i din anläggning men det går inte att säga med säkerhet. Men man kan ha det som en hypotes.Bjorx skrev:
Leta vidare, det måste finnas en dosa.Bjorx skrev:
Jodå, se schemat som Nisse postade.Bjorx skrev:
Det är svårt att komma vidare här om du inte besvarar alla frågor som ställs.
Hittar inga dosor i vägg eller tak. Ev är de inbyggda under träpanel i taket..Bo.Siltberg skrev:
Hur har du kommit fram till det? Det kan inte stämma. Det enda säkra sätt att ta reda på detta är att titta i angränsande dosor. Röret kan inte komma direkt från elcentralen, utan det måste finnas en kopplingsdosa på väggen eller i taket.
Det är möjligt att grön generellt används som tändtråd i din anläggning men det går inte att säga med säkerhet. Men man kan ha det som en hypotes.
Leta vidare, det måste finnas en dosa.
Jodå, se schemat som Nisse postade.
Det är svårt att komma vidare här om du inte besvarar alla frågor som ställs.
Ang schema så förstod jag spar koppling men som jag frågade tror jag inte brytarna är gjorda för det, eller?
Måste köpa andra tänker jag
Vad är det för skillnad på brytarna i vanlig och sparkoppling tror du ?Bjorx skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jo det skall fungera med de du har. Även om detta att du köpt korskopplare gör att det ser lite mer komplicerat ut. Men de går att använda som vanlig trappomkopplare också.
Korskopplare är tänkta att användas om man vill styra en lampa från mer än två ställen. Då har man vanliuga trappomkopplare "i ändarna" och korskopplare på en eller flera positioner mellan dem.
Korskopplare är tänkta att användas om man vill styra en lampa från mer än två ställen. Då har man vanliuga trappomkopplare "i ändarna" och korskopplare på en eller flera positioner mellan dem.
Låter enklare att köpa nyaH hempularen skrev:Jo det skall fungera med de du har. Även om detta att du köpt korskopplare gör att det ser lite mer komplicerat ut. Men de går att använda som vanlig trappomkopplare också.
På de brytare du har så med vanlig trappkoppling så är det Fas in på L1, sedan är det 2 mellantrådar ut från 1 & 3, på första brytaren, på den andra brytaren så är det 2 mellantrådar in på 1 & 3, sedan en tändtråd ut från L1.Bjorx skrev:
På en sparkoppling är det Fas in på 1, på bägge brytarna, tändtråd in på 3, på bägge brytarna, och en mellantråd in på L1 mellan brytarna.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Ja försök gärna 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Nej det har du inte... Du har bara (kanske) påvisat spänning, du vet inte var den kommer ifrån. Det kan vara en fas, eller en helt oansluten ledare som ligger bredvid en lasledare...eller nåt annat. Försök inte mäta spänning för att reda ut vad förslags ledare du har, det går inte.
Jag använde spänningsprovare, typ pennaBo.Siltberg skrev: