Brytarna matar hallbel nere o trapp bel.
Jag har identisk uppsättning trådar uppe o nere. Just nu är det matning på bägge svarta och får det inte att fungera oavsett hur jag kopplar.
Borde vara matning in i ena brytaren. 2 olika trådar som kommer in i nästa brytare och en tändtråd(grön hos mig) som går till lampor.
Vad ska jag göra?
Finns inga dosor uppe på väggen att titta i heller, huset från -64.
Kan ev flytta matning i brytare uppe till annan tråd på annan brytare i samma uttag. Bild 3
Jag har identisk uppsättning trådar uppe o nere. Just nu är det matning på bägge svarta och får det inte att fungera oavsett hur jag kopplar.
Borde vara matning in i ena brytaren. 2 olika trådar som kommer in i nästa brytare och en tändtråd(grön hos mig) som går till lampor.
Vad ska jag göra?
Finns inga dosor uppe på väggen att titta i heller, huset från -64.
Kan ev flytta matning i brytare uppe till annan tråd på annan brytare i samma uttag. Bild 3
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Du ska aldrig aldrig någonsin koppla på chans.Bjorx skrev:
Du ska ta reda på exakt vad varje ledare har för funktion och koppla in strömbrytarna korrekt från början.Bjorx skrev:
Vill du ha hjälp får du till att börja med förklara historien. Vad utgick du ifrån? Vad visar bilden (edit: bilderna)? Vad VET du?
Att du har gröna och svarta ledare säger oss ingenting.
Eftersom du har två strömbrytare på bild så ska det finnas en fasledare här, en, inte två. Den behöver du identifiera.
Sedan ska det antingen finnas två mellantrådar eller en mellantråd och en tändtråd som hör till trappkopplingen.
Och så ska du ha en tändtråd till belysningen i hallen.
Du verkar ha rätt antal ledare till dosan, fast med ovanliga färger som inte säger någonting.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Båda bilderna på baksidan av strömbrytarna visar korsbrytare. Det är nog inte det du vill ha, även om de gå att använda som trappbrytare. Varför biltema??
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det satt 2 gamla original brytare som togs bort i samband m tapetsering.Bo.Siltberg skrev:
Du ska aldrig aldrig någonsin koppla på chans.
Du ska ta reda på exakt vad varje ledare har för funktion och koppla in strömbrytarna korrekt från början.
Vill du ha hjälp får du till att börja med förklara historien. Vad utgick du ifrån? Vad visar bilden (edit: bilderna)? Vad VET du?
Att du har gröna och svarta ledare säger oss ingenting.
Eftersom du har två strömbrytare på bild så ska det finnas en fasledare här, en, inte två. Den behöver du identifiera.
Sedan ska det antingen finnas två mellantrådar eller en mellantråd och en tändtråd som hör till trappkopplingen.
Och så ska du ha en tändtråd till belysningen i hallen.
Du verkar ha rätt antal ledare till dosan, fast med ovanliga färger som inte säger någonting.
Det är matning på bägge svarta, fas.
Jag ser grön tråd vid bägge lampor. Borde vara tändtråd mao. Finns inga ev koppling dosor emellan
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Men hur ser det ut till de andra brytarena som styr samma lampor?
Om det verkligen kommer två svarta ur röret till dosan, och båda dessa verkar vara fas, det låter väldigt fel.
Det är helt omöjligt att det inte finns någon kopplingsdosa inblandad här. Ev. kan det vara en takdosa vid lampan.
Lampan behöver utöver sin tändtråd en neutral (nolla), och ev. skyddsjord, dessa har du inte vid brytarna, så någonstans finns det en dosa där tändtråden "förenas" med neutralen och går vidare till lampan.
Om det verkligen kommer två svarta ur röret till dosan, och båda dessa verkar vara fas, det låter väldigt fel.
Det är helt omöjligt att det inte finns någon kopplingsdosa inblandad här. Ev. kan det vara en takdosa vid lampan.
Lampan behöver utöver sin tändtråd en neutral (nolla), och ev. skyddsjord, dessa har du inte vid brytarna, så någonstans finns det en dosa där tändtråden "förenas" med neutralen och går vidare till lampan.
H hempularen skrev:Men hur ser det ut till de andra brytarena som styr samma lampor?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Om du verkligen har både fas och tändtråd vid samma bryter i en trappkoppling, så är dte en sparkoppling. Men det borde ändå bara varit EN fasledare till båda brytarna.
Om det inte är så att det drivs av två olika faser, från olika säkringar. Det skulel i så fall förklara varför man satt två brytare istället för dubbeltrapp.
Vi har det så hemma. Vid utbyggnad fick utbyggnaden "egen el", men på en ny vägg har vi brytare som styr en lampa som hör till den äldre delen av huset, och bredvid den en som styr en lampa i utbyggnaden. Det fick bli två separata brytare istället för en med två knappar.
Om det inte är så att det drivs av två olika faser, från olika säkringar. Det skulel i så fall förklara varför man satt två brytare istället för dubbeltrapp.
Vi har det så hemma. Vid utbyggnad fick utbyggnaden "egen el", men på en ny vägg har vi brytare som styr en lampa som hör till den äldre delen av huset, och bredvid den en som styr en lampa i utbyggnaden. Det fick bli två separata brytare istället för en med två knappar.