Har haft en trapp koppling till taklampan i rummet och tänkte i samband med renovering av rummet byta ut lampknapparna till knappar som ser bättre ut (och är nyare) samt lampan.
I taket där förra lampan satt fanns det 2 gråa ledare.
När jag sedan tog ut de gamla omkopplarna fanns det 3 färger i den ena. En svart ledare som alltid var strömsatt alltså fasledare, en grön ledare som gick mellan omkopplarna och en grå ledare som gick till lampan.
I den andra omkopplaren fanns det 2 gröna ledare och 2 svarta ledare. varav en av de gröna ledarna var förutnämnda som gick mellan omkopplare och den andra vet jag inte vart den går.
Av de svarta ledarna var en kopplad till den andra kontaktytan i lampan men någonstans bytte den färg till grå och den andra gick till en annan omkopplare.
Har försökt skruva ihop det men kan inte få trappkopplingen att fungera.
Här är ett grovt uppritat elschema av rummet
Någon som har några tips till hur det ska sitta?
I taket där förra lampan satt fanns det 2 gråa ledare.
När jag sedan tog ut de gamla omkopplarna fanns det 3 färger i den ena. En svart ledare som alltid var strömsatt alltså fasledare, en grön ledare som gick mellan omkopplarna och en grå ledare som gick till lampan.
I den andra omkopplaren fanns det 2 gröna ledare och 2 svarta ledare. varav en av de gröna ledarna var förutnämnda som gick mellan omkopplare och den andra vet jag inte vart den går.
Av de svarta ledarna var en kopplad till den andra kontaktytan i lampan men någonstans bytte den färg till grå och den andra gick till en annan omkopplare.
Har försökt skruva ihop det men kan inte få trappkopplingen att fungera.
Här är ett grovt uppritat elschema av rummet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har några tips till hur det ska sitta?
Nu vet vi ju inte att det är just trappomkopplare, kan du hitta en tredje strömställare kan det lika bra vara korsomkopplare och den med 4 i mitten.
Du kan nog inte mäta kontinuitet så som du r, det är i vilket fall lätt att bli lurad.
Lägg upp bilder på gamla strömbrytare.
Du kan nog inte mäta kontinuitet så som du r, det är i vilket fall lätt att bli lurad.
Lägg upp bilder på gamla strömbrytare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag förmodar att din trappkoppling fungerade innan du bytte strömställarna? Den enkla lösning då är att koppla in två nya trappströmställare på samma sätt - klart. Du behöver inte reda ut hur det är kopplat i väggen. Om det inte framgår hur den gamla strömställarna var kopplade så kan du ohmmäta dem för att de hur terminalerna fungerar. Om du inte har en aning om hur de var kopplade så är du rökt och måste gå den långa vägen.
Din skiss antyder att du har en sparkopplad trappkoppling.
Då ska det finnas fas, mellantråd och tändtråd även vid den andra strömställaren. Så fortsätt att ohmmäta ledningarna för att kartlägga hur de går så hittar du lösningen. Du behöver hitta den gömda kopplingsdosan. Det kan finnas en tredje strömbrytare. Om de fyra ledarna sitter på fyra olika terminaler i din andra strömställare så kan det vara en korsomkopplare.
Din skiss antyder att du har en sparkopplad trappkoppling.
Då ska det finnas fas, mellantråd och tändtråd även vid den andra strömställaren. Så fortsätt att ohmmäta ledningarna för att kartlägga hur de går så hittar du lösningen. Du behöver hitta den gömda kopplingsdosan. Det kan finnas en tredje strömbrytare. Om de fyra ledarna sitter på fyra olika terminaler i din andra strömställare så kan det vara en korsomkopplare.
Klicka här för att svara