Förklaring!
Jag har funderat och provat att läst mig till på nätet hur trappbrytare fungerar (hur det är kopplat) men inte lätt att förstå när man har Dysilexi. Kan någon vara snäll och förlkara det så även en som har problem med text oxå kan förstå.
MVH Ankman
 
Har för mig att man har två parallella ledare, kalla dem A och B. Trappbrytaren släpper fram från A till B's fortsätting ELLER från B till A's fortsätting osv.

Schematiskt
[tt]
A: ---- /----\ ----
B: ----/ ---- \----
[/tt]

Här går strömmen från B över till A och sedan till B för att lampan ska lysa.

Om du därefter kastar om en av strömbrytarna kommer det inte finnas någon sammanbunden väg fram till lampan, alltså släkt.

Kastar du om någon av dem därefter så "öppnas" en ny väg till lampan.
 
Mycket tack det va mycket bra länkar som förklarade en hel del. Tack så mycket
MVH Ankman
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.