Hej,
Jag ska byta ut en trapp-brytare till en trådlös nexa-brytare istället (WMR-2300) och undrar helt enkelt hur jag ska koppla in den. Jag har bytt både brytare & uttag tidigare, men den här med trapp var ju lite klurigare.
Det är enkelt att bryta strömmen dit så det är inga risker, bara jag gör rätt
Kopplingen till min trapp-brytare ser ut enligt bifogat,
nexas brytare är enligt nedan,
WMR-2300 har 5 skruvterminaler.
L - fas in
N - Nolla in
Com - fas in
S - signaltråd från strömbrytaren
O - tändtråd till lasten (lampan)
Nexa anger hur man kopplar in den bakom befintlig brytare (vilket jag inte förstod riktigt heller), men jag vill ta bort brytaren helt och hållet och endast ha denna lilla trådlösa "klump". Det finns givetvis ytterligare en brytare på andra sidan rummet som kommer sitta kvar som vanligt.
Manual till nexas brytare finns enligt nedan:
https://www.nexa.se/wp-content/uploads/2016/08/wmr2300_manual_webb_001.pdf
Tack på förhand!
Jag ska byta ut en trapp-brytare till en trådlös nexa-brytare istället (WMR-2300) och undrar helt enkelt hur jag ska koppla in den. Jag har bytt både brytare & uttag tidigare, men den här med trapp var ju lite klurigare.
Det är enkelt att bryta strömmen dit så det är inga risker, bara jag gör rätt
Kopplingen till min trapp-brytare ser ut enligt bifogat,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nexas brytare är enligt nedan,
WMR-2300 har 5 skruvterminaler.
L - fas in
N - Nolla in
Com - fas in
S - signaltråd från strömbrytaren
O - tändtråd till lasten (lampan)
Nexa anger hur man kopplar in den bakom befintlig brytare (vilket jag inte förstod riktigt heller), men jag vill ta bort brytaren helt och hållet och endast ha denna lilla trådlösa "klump". Det finns givetvis ytterligare en brytare på andra sidan rummet som kommer sitta kvar som vanligt.
Manual till nexas brytare finns enligt nedan:
https://www.nexa.se/wp-content/uploads/2016/08/wmr2300_manual_webb_001.pdf
Tack på förhand!
Tycker nexa är lite luriga när dom skriver att det är en mottagare med trappfunktion.
Första frågan till dig, har du nolledare i dosan? Utan den så kan du inte montera och få funktion på mottagaren i din kopplingsdosa.
Första frågan till dig, har du nolledare i dosan? Utan den så kan du inte montera och få funktion på mottagaren i din kopplingsdosa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 891 inlägg
Det är den här bilden (alternativ B) från inkopplingsanvisningen som är aktuell:

Om vi först tänker oss att nexapucken inte finns, då ska vi tänka oss att S och O är ihopkopplade. Det är utgångsläget utan puck. Den tråd som bryts upp och kopplas genom nexapucken är tändtråden då "LOAD" är din lampa. Du behöver alltså hitta en plats (dosa) där denna tändtråd finns och där det dessutom finns både fast fas och nolla.
Beroende på hur trappkopplingen ser ut i ditt fall kan det funka med enda dosa där strömbrytarna sitter. Så som trappkopplingen är utförd i exemplet på bilden måste du välja en dosa för den trappbrytare som sitter "närmast" lampan, där du har tändtråden till lampan (brytaren till höger i detta exempel). Men du kan även välja en kopplingsdosa någonstans på vägen där tändtråd, L och N finns tillgängliga.

Om vi först tänker oss att nexapucken inte finns, då ska vi tänka oss att S och O är ihopkopplade. Det är utgångsläget utan puck. Den tråd som bryts upp och kopplas genom nexapucken är tändtråden då "LOAD" är din lampa. Du behöver alltså hitta en plats (dosa) där denna tändtråd finns och där det dessutom finns både fast fas och nolla.
Beroende på hur trappkopplingen ser ut i ditt fall kan det funka med enda dosa där strömbrytarna sitter. Så som trappkopplingen är utförd i exemplet på bilden måste du välja en dosa för den trappbrytare som sitter "närmast" lampan, där du har tändtråden till lampan (brytaren till höger i detta exempel). Men du kan även välja en kopplingsdosa någonstans på vägen där tändtråd, L och N finns tillgängliga.
Det här lät ju betydligt krångligare än vad jag trodde det skulle vara. Har ingen aning om vart jag kan dra fas & nolla ifrån om någon saknas vid denna brytare. Det är dock brytaren som är närmast lampan som jag ska byta bort. Får försöka mäta ut vad alla kablar är...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Men byta bort?
Schemat förutsätter att båda brytarna är kvar?
Ursäkta, men vad har man en NEXA till om brytarna ska vara kvar?
Är det för att dimma eller att kunna köra med fjärr?
Protte
Schemat förutsätter att båda brytarna är kvar?
Ursäkta, men vad har man en NEXA till om brytarna ska vara kvar?
Är det för att dimma eller att kunna köra med fjärr?
Protte
Det är väl generellt för att kunna styra dom med fjärrkontroll (eller mobiltelefon om man köper till sånt) antar jag, alternativt att enkelt kunna sätta upp en till väggbrytare någonstans (en trådlös sådan då) dock ville jag ju inte göra så, utan jag vill ta bort ena helt & ersätta med nexan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Men då är det koppling A som gäller och sätt ett blindlock över den andra dosan.
Protte
Protte
@Bo.Siltberg, tack för förklaringen. NEXA beskrivningarna är allt annat än tydliga, men jag tror jag förstår deras uppsåt och varför det är så.
Efter lite övervägande så har jag bestämt mig för att dra ner L och N i dosan där strömbrytaren sitter. Mer plats och en ganska enkel dragning. Ett par frågor;
1. Varför är det två ingångar på NEXAN när både COM och L bägge är kopplade till L?
2. Ska jag bygla dem i dosan eller dra ner två L, vad är best-practies?
Efter lite övervägande så har jag bestämt mig för att dra ner L och N i dosan där strömbrytaren sitter. Mer plats och en ganska enkel dragning. Ett par frågor;
1. Varför är det två ingångar på NEXAN när både COM och L bägge är kopplade till L?
2. Ska jag bygla dem i dosan eller dra ner två L, vad är best-practies?
Klicka här för att svara