Byggahus.se

Flytspackel typisk tjocklek ?

1. L
    Medlem · stockholm · 211 inlägg

lvedin

Medlem
    Hej !

Jag skall gjuta fast ny golvbrunn i betonggolv, men vet inte vilken höjd det skall vara.
    Badrummet skall flytspacklas, för våtrumsmatta utan golvvärme.

Jag behöver veta typisk höjd på flytspackel med nät (om det bör vara nät) för att addera det till betonggolvets höjd runt golvbrunnen ?

Tack !
    / Lennart

Redigerat 3 aug 2017 11:52
  2. K
    Medlem · Stockholm · 1 421 inlägg

ktm250

Medlem
    Eftersom det är ett betonggolv som ska flytas så behövs inte nät och inte typisk tjocklek på flytet så du väljer själv. Jag hade satt nya brunnen i liv med betongens yta för att slippa flyta så tjockt att du kanske får ett högre insteg i rummet.

• Laddar…
  3. L

lvedin

Medlem
    Ok det låter i stort rimligt. men just själva spacklets mintjocklek måste väl tillämpas. Olika spackel har olika mintjocklekar och priset verkar öka med mindre tjocklek https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=flytspackel&p=1 Detta stämmer med andra fyllnadsmaterial som betong, cement, till finaste husfix, grövsta kornen i materialet bestämmer mintjocklek och priset är bl a därefter.

Jag blir osäker på att ta mindre är 3 mm mintjocklek. Finns andra uppfattningar ?

4. K
    Medlem · Stockholm · 1 421 inlägg

ktm250

Medlem
    Självklart ska man ta produktens minimitjocklek i beaktning. Om du vill ha min 3 mm så kör du på det, helt enkelt.

• Laddar…
  5. L

lvedin

Medlem
    Tack !

6. oscarwww
    Renoveringsnovis · 462 inlägg

oscarwww

Renoveringsnovis
    Är det inte svårt bygga fall med enbart 3mm tjocklek? Fallet utanför dusch ska ju i medel vara 6mm/m.

7. Z
    Medlem · 43 inlägg

Zingow

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.